Ministaket!

Sv: Ministaket!

Kollade idag med en stor elstängsel leverantör och det är förbjudet i Sverige med "antenn" för alla slags djur. Vissa länder i Europa har inte hunnit införa förbud ännu som t ex Holland. Men det är på väg även där så man ser allvarligt på det från djurskyddshåll i hela EU.

Då får man väl ta och raka de små busarna då och smörja in dem med vaselin istället så det känns när de forserar stängslet :devil: :D

Lika förbjudet det. Allt som förstärker strömmen i/till djuret är förbjudet. Det får bara vara precis som ett staket och en "vanlig" häst inget annat. Så att raka, smörja in eller hälla vatten är precis lika illa. Inte heller medvetet blötta täcken är tillåtna.

hej..jag hade ett gäng shettisar tidigare och det är ett problem på vintern när dom inte jordat för att det är fruset i backen. Jag fick ett förslag som fungerade på mina små busar. Dra en extra el tråd i egna isolatorer från jordningen i marken, precis under den vanliga eltråden. Då jordar dom ordenligt när dom går in i tråden, och får en riktig stöt. Jag gjorde så med två shettis hingstar ,dom gick aldrig ut mer. Lycka Till!

Det var det jag tipsade om lite högre upp ;) Men enligt Masses sätt att resonera om vad som är tillåtet/förbjudet så borde man inte få ha det heller, eller sk polarband som har samma effekt.

Ingen får ha häst med stubbman heller om man har den i hage med elstängsel ;).

Ärligt talat - om inte stiftarna av lagar och regler har sunt förnuft, så gör i alla fall jag det som är bäst och säkrast för mina hästar, det här börjar likna regler om raka gurkor och böjda bananer, eller var det tvärt om... :angel:

Först är det inte "mitt sätt" att resonera utan lagstiftningen som är sådan. Sedan är det när man sätter en kraftigare jordledare till staketet inte något man tvingar på djuret utan det enligt lagen helt godkända staketet. För att ett staket ska fungera är det ju ett krav på att det har jord och alltså helt lagligt.

Jag förstår precis varför man inte får ha elextriska anordningar till hästar,, folk skulle hitta på så mycket elaka saker..

Man kan inte direkt jämmföra stubbad man med en anten på hästens huvud som ska ge stötar..

Nej, det fattar väl jag också ;) :D Jag menade det mer som ett bokstavligt skämt, när Masse skrev "Allt som förstärker strömmen i/till djuret är förbjudet". Skulle inte drömma om att kleta in hästarna med vaselin :p

Nu har jag dessbättre inga problem själv, hagarna är stängslade med franska Elbandet och alla pållar håller sig på rätt sida. F.d rymmar-minihingsten blev botad från rymningar och på den tiden var det säkert lagligt ;), dessutom är han såld.

Länkade en bild på får"antenn" här ovanför från svenska LG-produkter. Det måste då vara olaglig försäljning, eller man kanske får sälja men inte använda.

Enligt den stängsel leverantör jag pratade med är det förbjudet att sälja också i Sverige. Men dom har kanske även försäljning i t ex Holland där är det ännu tillåtet. Eller så har vi kommit något olagligt på spåren/smil!

Ibland kan man bli lite lätt förvirrad :confused: av dessa regler känns det som. De är experter på att sätta lite luddiga gränser. Men som sagt, det borde vara bättre att hålla djuren inne än att de springer in till grannen eller ut på 90 vägen...

Min tosing springer under precis överallt. Jag har testat att sätta upp plaststolpar tätt ihop på ett ställe där hon springer under men hon springer där lika glatt ändå :smirk: . Det lägsta hon har sprungit genom är en liten smal grind (ca. 40cm bred) där lägsta tråden var ungefär 10-15 cm ovan mark. Den small förståss. Hon e så himla envis o man kan riktigt se på henne att om hon har bestämt sig att gräset e grönare på andra sidan så får inget stoppa henne. Jag ska ta och kolla jordning och styrkan på trådarna. Brukar gå över med en sån där Beeper regelbundet, men den piper nog fastän där e svag ström.

Det lutar åt att det får bli en liten minihage till henne med lågt trästaket. Bara det hade kunnat töa lite :( Marken e stenfrusen.

En voltmätare är kanonbra att ha, då ser man direkt vilken spänning staketet har.

Använder också en sån där "pip"sak och den är bra när man joggar utmed staketet och letar fel. Min piper redan på 1500 och det förslår ju inte för tjockpälsade små rymmare. Jag måste ha runt 5.000 för att det skall kännas genom islandspälsen på unghästarna.

Eftersom du skriver marken är stenfrusen så har du säkert dålig jordning också. Har du provat att dra en tråd strax under nedre eltråden till jord som vi pratade om här ovanför?

cocette skrev:
Jag ska ta och kolla jordning och styrkan på trådarna. Brukar gå över med en sån där Beeper regelbundet, men den piper nog fastän där e svag ström.

Köp en digital stängselmätare, då får du ju exakt hur mkt styrka ditt staket har. Vi trodde här var väldigt mkt ström eftersom vi hade en liknande stängseltestare, fast här var det en lampa som tändes när där var el. När vi kollade med den digitala visade sig att vi hade inte ens 1000 volt, när stängselgubben varit här och fixat till staketet hade vi runt 4000 volt och detta höll rymningsexperten inne.

Vi har haft både mer och mindre än 4000 volt efteråt. Vi brukar även gå runt hagarna och testa var 15:e meter, ibland kan det skilja väldigt mkt. Våra elband börjar bli dåliga, tyvärr och det märks verkligen när vi kollar med den mätaren.

Senast ändrad:

Jag hade ett föl som jag hade exakt samma problem med. Nu har vi stängslat vinterhagarna med 4 trådar och el utav bara h*lvete, om som bara den gör det när man tar i den. Men det måste vara el i alla tråda. Annars kommer dom på smarta ideer att ta sig ut ändå. *suck*

Moniq hade ju en bra lösning! Som jag tycker kan vara värd att testa innan man börjar dra massa extra eltrådar.

Masse skrev:
Observera att det är förbjudet enligt djurskyddslagstifningen att sätta "antenn" på hästen eller något annat djur. Man får inte förstärka obehaget av eltråden.
Bara så att de som gör det vet vad som gäller om det skulle bli t ex oanmäld inspektion.
Tror man får böter för det, men jag är inte säker.

Men då får man väl hålla god min och betala bötern då! Bättre med några hundra i böter än en shettis pannkaka på vägen.

Tack för alla tips! :bow: Nu har situationen blivit lite mer akut efterson min granne titta in igårkväll o sa att hon hade sprungit ute på grusvägen när han hade kommit förbi tidigare på dagen. Lite pinsamt... :o Han hade jagat in henne i hagen igen.

Idag får hon snällt foga sig i sin box. :angel: Attans jag som inte har tid me staketen nu. Men något måste göras iaf. O kommer att få göras sent på kvällen...*suck* Ibland undrar man vad man ska ha dessa småttingar till :smirk:

man ska PUSSA på dom i massor :smirk: :love: :love:
Nä men försök med dom franska banden så ska du se ;)
Jag lovar att dom funkar!!!!!
Kom hit så ska du få se :banana:

Jo, hon e ju rätt söt när man tänker efter :) ;)

Vet att man inte får fråga men var köpte du de franska elbanden? Du kan ju pm:a mig :) Kommer gärna o kollar hos dig! Vet att jag har sagt de länge nu. Sitter på ett vuxendagis för arbetslösa förhoppningsvis bara en vecka till :banana: Sen får jag tid i massor! :D

Liknande trådar

Äldre Vet att det finns många härinne som kan det på sina fem fingrar och det jag har hittat har ett par år på nacken med brutna...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
27 960
Senast: Breaktown
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 781
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 670
Senast: vallhund
·
Anläggning Jag vet inte än, men kanske har jag fått nog av den jag hyr bete av på sommaren. Vad tycker ni om detta? Ska jag byta bete eller inte...
2
Svar
22
· Visningar
3 566
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar