Minishetland

Blomskan

Trådstartare
Skulle vilja ha en minishetland.
Dels som sällskap men också för utställning och eventuell körning.

Finns det något minishettissällskap i Sverige eller går de under Sveriges Shetlandssällskap?

Tänkte att det kanske är lättast att vända sig till en avelsförening för tips och råd angående vad man ska köpa för något..
 
Sv: Minishetland

De går under Sveriges Shetlandssällskap. Det är ju samma ras, bara olika storlekar :)

Jag har en standardshettis som jag ställer ut någon gång om året - himla kul faktiskt :D

/Lizzie
 
Sv: Minishetland

Det finns ganska många seriösa uppfödare av minishetland i vårt land. I vilken landsände finns du?
 
Sv: Minishetland

Det du rent generellt ska tänka på vid köp av shetlandsponny till utställning är att den måste ha full stam och pass i SSS (eller om den är importerad, i annan stambok erkänd av moderlandet). Annars är den inte välkommen på utställningar.
Det enda som skiljer minishetland från standard-dito är storleken. Det är inte som med welsh, att det är särskilda härstamningskrav mellan de två varianterna, utan storleken och inget annat styr om det är mini eller standard.

Sen är det ju så att för att det ska vara kul i längden att åka på utställningar, så rekommenderar jag att du köper en så exteriört korrekt ponny som möjligt. De brukar också ha bäst draganlag om man vill köra...

Välkommen till en kul ras, som man aldrig växer ifrån! :love:
 
Sv: Minishetland

Har en minishettis jag köpte förra året - härligare häst får man leta efter :love:
Pigg energisk och fullständigt orädd! Även om han är lite spjuver i bland ;) Livsglad till tusen :)
Superkul att åka på utställningar också :)
 

Liknande trådar

Samhälle ...om att flytta utomlands där det var ett otroligt jämt klimat, utan årstider och utan att det är alldeles för varmt i långa perioder...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 331
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
911
Fritid Visst har vi byggkunniga här som kanske kan komma med tips och råd vid val av virke? I stallet har vi hyllor i vårt "vattenrum" de...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Egentligen bestämde jag mig för att helst inte logga in här på ett tag, och särskilt inte skriva något här på några månader. Detta då...
Svar
2
· Visningar
632
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp