Minimilön i Sverige?

Sv: Minimilön i Sverige?

Arbetsmarknadens parter är knappast intresserade av att gå in här, de företagare som agerar på denna irreguljära marknad är knappast de som är med i SAF (det heter väl något annat nuförtiden kanske ;) ). Osv.

Fast egentligen borde de vara det. Att gå in och reglera bort värsta avarterna skulle gynna de seriösa företagen och därmed skapa fler jobb hos företag som har bra villkor, ofta med kollektivavtal. Ta bort osund konkurrens där man kan ha personal helt lagligt för 25 kr/h. Även facken borde kunna se bortom sina medlemmar, eller rättare sagt sluta att aktivt motarbeta villkoren för icke-medlemmar.

För mig blir det en ful gruppegoism när man säger att man skiter i deras villkor, om de inte blir medlemmar.

Och i exempelvis just LO-förbunden finns det starka argument för vissa att inte vara med i facket - eftersom de inte är politiskt obundna utan har satt på sig en politisk tvångströja, utöver kostnader och annat som kan påverka organisationsgraden.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Tyvärr kan man ändå alltid kringgå lagar ändå! Ta tex de som är i Fas3, där är det ju meningen att de som är i det ska skrämmas att sluta slöa och börja jobba "på riktigt". Det är ju fullkomligt tydligt att de styrande tror att arbetslösa är slöa rackare som alla glatt skulle stanna i arbetslösheten om de fick mer betalt! Och hur ska det någonsin med den inställningen gå att få igenom dräglig lön?

Likaså andra lagar som faktiskt finns. Jag råkade ut för hur man kringgår återanställningsplikten. Jag jobbade på ett företag som jag i efterhand fick veta i många år utnyttjat systemet att få så billig arbetskraft som möjligt. När jag jobbat i knappt två år började chefen gnälla att det gick dåligt för företaget. Jag hade fullt med kunder hela dagarna, kollegan (ägarens son) hade halvfullt. Problemet löstes då med att jag blev uppsagd, slutade strax innan högsäsongen drog igång. Ägaren tog sedan in en praktikant (gratis) som utförde mitt arbete. Sedan erbjöd ägaren mig att jobba några timmar/vecka, vilket jag tackade nej till, jag hade fått en säsongsanställning på mellan 75-100% beroende på kundunderlag. Och vips så hade ägaren följt återanställningsplikten, kunde anställa praktikanten till markant lägre lön än jag hade!

Så vill någon utnyttja systemet, då finns det pengar att tjäna och lagar blir ändå tandlösa!

kopparberg - just nu i kategorin slöa arbetslösa... ;)
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Fast att säga upp någon och sedan ta in en praktikant som gör exakt samma jobb borde ju bara det vara ett brott mot LAS och ett fall för arbetsdomstolen.

Sjöberga, visst är det gruppegoism (kul ord) - alla ser till sitt och struntar i resten, och i helheten -. Just därför behövs det Du tagit upp, lagstiftning om minimilöner.

Om regeringen menar allvar med att försöka få svarta jobb vita, som ex vis ROT-/RUT-avdrag så är det här ytterligare ett gyllene tillfälle att visa att man menar allvar och står på de seriösa företagens sida och de utsattas människornas sida, hur var det nu det lät om utanförskap ;)
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Fast just nu verkar lagen åt de oseriösa. I och med att det är tillåtet att betala ut 0 kr/h i lön, kan man sätta en nivå på 10-25 kr/h, ta upp personen i sina register och personalliggare - och därmed kan inte SKV ifrågasätta. Alla papper är i sin ordning, helt enligt lagar och regler.

Skulle det bli olagligt med dessa nivåer, skulle en del acceptera den nya nivån, en del andra oseriösa skulle inte längre ta upp personalen i register och liggare - men då ökar också risken att åka fast markant. Kan man dessutom formulera det så att löner under miniminivån faller under allmänt åtal finns alla möjligheter i världen att aktivt arbeta mot slaveriet.

Idag är slaveriet, i praktiken, tillåtet i Sverige. 20 andra EU-länder, och fler på väg, har insett att minimilöner kompletterar lagstiftningen på ett bra sätt - som skyddar de allra svagaste. Jag tror verkligen att vi så småningom klarar att dra samma slutsats i Sverige, även om arbetsgivarorganisationerna (och golit) protesterar högljutt mot en bättre lägsta ersättningsnivå för arbete.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Det finns ju dessutom en EU lagstiftning om arbetstid som ingen verkar vara intresserad av att följa upp om denna bryts eller inte.

Personalliggarna är ju ett förträffligt instrument att se om lagen efterföljs eller inte.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Precis, håller med dig! Om man tvingar fram kollektivavtal kan man ju glömma tjänsten, då får man en ännu lägre inkomst i och med att det blir A-kassa. Sen har man ju också bränt alla skepp att få jobb där igen om man inte hittar nytt jobb, alternativt blir arbetslös igen!

Av dumma kommentarer så har jag haft en arbetsgivare som själv äger företaget som sagt att branschen i fråga har fruktansvärt låga löner jämfört med andra branscher, att inte facket gör något?! Öhhh? Om arbetsgivaren i fråga tycker den ger pinsamt låga löner, då är det väl bara att höja lönen? Eller har jag missat något?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

I den bransch jag jobbat är det inget brott mot lagen. I utbildningen så ska man ha LIA (lärande i arbetslivet), och då ingår att göra arbetet man ska när man sedan börjar arbeta. Det är alltså ingen praktiklön eller något, man gör praktik på sin utbildning, och praktiken är flera månader lång.

Och eftersom jag ju tackade nej till några timmar i veckan var det ju fritt fram att sedan anställa praktikanten till lägre lön än jag hade! :meh:
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Precis, håller med dig! Om man tvingar fram kollektivavtal kan man ju glömma tjänsten, då får man en ännu lägre inkomst i och med att det blir A-kassa. Sen har man ju också bränt alla skepp att få jobb där igen om man inte hittar nytt jobb, alternativt blir arbetslös igen!

Av dumma kommentarer så har jag haft en arbetsgivare som själv äger företaget som sagt att branschen i fråga har fruktansvärt låga löner jämfört med andra branscher, att inte facket gör något?! Öhhh? Om arbetsgivaren i fråga tycker den ger pinsamt låga löner, då är det väl bara att höja lönen? Eller har jag missat något?

och vad tror du händer om du försöker tvinga fram minimilön? Polisen sätter på blåljusen, störtar in och låser in din arbetsgivare?

... eller får du sparken och ingen bryr sig?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Fast just nu verkar lagen åt de oseriösa. I och med att det är tillåtet att betala ut 0 kr/h i lön, kan man sätta en nivå på 10-25 kr/h, ta upp personen i sina register och personalliggare - och därmed kan inte SKV ifrågasätta. Alla papper är i sin ordning, helt enligt lagar och regler.

Skulle det bli olagligt med dessa nivåer, skulle en del acceptera den nya nivån, en del andra oseriösa skulle inte längre ta upp personalen i register och liggare - men då ökar också risken att åka fast markant. Kan man dessutom formulera det så att löner under miniminivån faller under allmänt åtal finns alla möjligheter i världen att aktivt arbeta mot slaveriet.

Idag är slaveriet, i praktiken, tillåtet i Sverige. 20 andra EU-länder, och fler på väg, har insett att minimilöner kompletterar lagstiftningen på ett bra sätt - som skyddar de allra svagaste. Jag tror verkligen att vi så småningom klarar att dra samma slutsats i Sverige, även om arbetsgivarorganisationerna (och golit) protesterar högljutt mot en bättre lägsta ersättningsnivå för arbete.

nej golit har aldrig protesterat mot en lägsta ersättningsnivå. golit tycker att den ska vara kollektivavtal

av någon anledning tycker du att de svagaste ska tjäna mindre än så.

... dvs att de svagaste skall subventionera företag som inte klarar av att konkurrera med seriösa företag.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Jag har ingen aning om vad som skulle hända om jag kom i läget att jag skulle tvinga fram en minimilön. Men jag är helt säker på att inte polisen skulle storma in och arrestera arbetsgivaren.

Men om jag skulle få sparken på oskäliga grunder är jag rätt säker på att mitt fack skulle reagera, de har hjälpt mig ett par gånger när jag suttit i klistret. De har även då följt upp hur det fungerat för mig efter att de hjälpt mig. När det gäller pengar har de även klämt ut rejält många tusen som en arbetsgivare varit skyldig mig.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Jag har ingen aning om vad som skulle hända om jag kom i läget att jag skulle tvinga fram en minimilön. Men jag är helt säker på att inte polisen skulle storma in och arrestera arbetsgivaren.

Men om jag skulle få sparken på oskäliga grunder är jag rätt säker på att mitt fack skulle reagera, de har hjälpt mig ett par gånger när jag suttit i klistret. De har även då följt upp hur det fungerat för mig efter att de hjälpt mig. När det gäller pengar har de även klämt ut rejält många tusen som en arbetsgivare varit skyldig mig.

Fast argumentationen är att de som behöver minimilön inte kan vara med i facket, de kan inte kräva kollektivavtal.

Lagstiftningen skall alltså vila på att någon är intresserad av att driva fallet, för under allmänt åtal lär det inte falla. I princip innebär det att den rättslösa person som inte kan kräva kollektivavtal måste driva processen om minimilön själv.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Fast arbetsköparna är ju även dom politiskt bundna... Varifrån tror du Moderaterna fick pengar till att vinna valet ? Det var inte bara partistödet dom använde.

LO är åtminstone ärliga och talar om vart pengarna går...
 
Sv: Minimilön i Sverige?

KL

Vilket förbund/förening på vilket område som helst är intresserat av att lägga krut på en fråga som inte gäller dess egna medlemmar och som enkelt skulle lösas om de som tillhör gruppen utanför blir medlemmar?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Ja, visst är det så till del.

Jag menar bara att det är ett starkt argument för att inte kunna gå med i facket för vissa, därför att man avviker i politisk uppfattning på ett eller annat sätt från den tvångströja LO-facken satt på sig. Det var det delfrågan gällde, varför man inte går med i facket, och det är en av anledningarna jag vet är högst reell.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

KL

Vilket förbund/förening på vilket område som helst är intresserat av att lägga krut på en fråga som inte gäller dess egna medlemmar och som enkelt skulle lösas om de som tillhör gruppen utanför blir medlemmar?

Därför att det gäller arbetsmarknaden (starkt intresse), därför att man är solidarisk med hela samhället och därför att inte alla kan vilja bli medlemmar med de politiska upplåsningar och de kostnader som finns i vissa fackförbund.

Risken om man inte är beredd att ta arbetet och krutet är att man helt enkelt tappar inflytande, vilket man är rädd för. Men gruppegoism är ett fult troll här, när man helt ser bort från problem som är verkliga, istället för att medverka, eller åtminstone inte motarbeta lösningar.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Därför att det gäller arbetsmarknaden (starkt intresse), därför att man är solidarisk med hela samhället och därför att inte alla kan vilja bli medlemmar med de politiska upplåsningar och de kostnader som finns i vissa fackförbund.

Risken om man inte är beredd att ta arbetet och krutet är att man helt enkelt tappar inflytande, vilket man är rädd för. Men gruppegoism är ett fult troll här, när man helt ser bort från problem som är verkliga, istället för att medverka, eller åtminstone inte motarbeta lösningar.

Fast man är inte solidarisk om man tycker att vissa svagare grupper genom lagstiftning ska ha lägre löner än andra.

Man är inte solidarisk när man tycker att oseriösa arbetsgivare som inte vill betala avtalsenlig lön ska subventioneras av de svagaste på arbetsmarknaden.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Uppriktigt sagt så tycker jag att det verkar som om du har ganska luddiga begrepp om vad fackförbunden står för och hur de jobbar. Jag rekommenderar dig att gå in på vilket fackförbunds eller centralorganisations hemsida, så kan du läsa om hur och med vad de arbetar, och vad ett medlemskap innebär.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "politiska upplåsningar" och jag hävdar fortfarande att vill man inte gå med i ett fackförbund, så kan man ju inte heller få del av deras arbete. Eller deras förmåner. Att stå utanför är ju i sådana fall ett val och medlem kan du bli från dag 1 av ditt arbete eller tom under din utbildning. De enda arbetstagare som inte kan bli medlemmar är de som jobbar svart och för dem skulle en lagstadgad minimilön inte göra någon som helst skillnad, då redan deras anställning är olaglig. Arbetslösa, personer som har försörjningsstöd, sjukskrivna och sjukpensionärer m fl skulle heller inte omfattas eftersom deras inkomster betalas av samhället.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Man är inte solidarisk när man tycker att oseriösa arbetsgivare som inte vill betala avtalsenlig lön ska subventioneras av de svagaste på arbetsmarknaden.

Med andra ord är golit inte solidarisk. golit anser ju att teoretiska resonemang om kollektivavtal är viktigare än de svagaste på arbetsmarknaden. Där har vi en stor subvention som tydligen skall få bestå.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Med andra ord är golit inte solidarisk. golit anser ju att teoretiska resonemang om kollektivavtal är viktigare än de svagaste på arbetsmarknaden. Där har vi en stor subvention som tydligen skall få bestå.

Nej, golit har inte sagt det.

Det finns flera argument mot minimilön, som att polisen inte tänker rycka ut med blåljus för att hjälpa någon som inte får minimilön.

Mot sjöberga är det dock en relevant invändning eftersom vederbörande faktiskt tycker att de svagaste ska ha sämre lön än andra, att de svagaste ska subventionera oseriösa företag.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Eftersom Du uppenbarligen inte tycker att minimilön är ett bra sätt att hjälpa de svaga på arbetsmarknaden, vad är då Ditt förslag till att lösa den situation som är?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp