Minimilön i Sverige?

Sv: Minimilön i Sverige?

Självklart kan ett av de lagstadgade villkoren vara minimilön precis som andra lagstadgade minimivillkor. Det är lite som att säga att en arbetad timme kostar minst 100 kr i ersättning till den som utför den. Jag ser inget problem alls med det. Precis som 20 andra EU-länder ser det som ett helt naturligt skydd för de allra svagaste. De anser sig nog inte alls ha avskaffat avtalsfriheten.

Vissa LO-fack raljerar till och med över att vi inte har minimilön, samtidigt som de aktivt motarbetar sådana förslag. Märkligt.
http://www.seko.se/avtal/Lon---FAQ/Minimilon-och-lagen-som-inte-finns/

Tyskland anser det helt naturligt att ha riksbanken och börsen i Frankfurt, som i svensk översättning skulle vara ungefär Skövde.

I Grekland sitter en nazistiskt parti i riksdagen

I Italien tillbringar advokaterna större delen av sin arbetstid med att sitta och vänta på handlingar i domstolen

och så kan vi hålla på...

Och för att vara petiga, andra länder har inte samma lagar som vi. Vi kan ändra på dem och säga att mjölk måste kosta 4 kr litern, att en bil ska kosta 200/kr per hästkraft, eller hur man nu vill lägga upp det. Det är lagar i andra länder, men som vi avskaffat. Ska vi gå tillbaka till det?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Kan det vara timbro som stått för den forskningen?

De svagaste på arbetsmarknaden skall alltså subventionera företag som inte klarar på lika villkor i konkurrensen med seriösa företag.

Men vi kan återgå till den så kallade forskningen, hur kommer man fram till att de svagaste på arbetsmarknaden skall subventionera företag som inte klarar konkurrensen?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Och då kan tycka att de borde ha, eller tycka att de svagaste som arbetar hos dessa oseriösa arbetsgivare i LAG!!! skall ha lägre löner än andra.

Och i LAG!!! subventionera dessa oseriösa arbetsgivare.

Det är äckligt

Varför är golit så noga med att precis som facken, konservativt behålla nuvarande ordning när det är helt lagligt att utnyttja människor för 20 kr/h och därmed låta de allra svagaste subventionera 100 kr mellan lön och kollektivavtal?

Vad är sämre med att byta ut den 100-lappen i subvention till 20kr och därmed femdubbla lönen, för dessa allra svagaste?

Varför står golit där och skriker tillsammans med arbetsgivarorganisationerna även om golit har mer Tourettes och använder mer fula ord? ARbetsgivarna brukar prata om konkurrenskraft.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Ja, om Du som arbetsgivare har kollektivavtal, eller hängavtal, så är Du skyldig att följa detta. Det säger väl sig självt! Avtal är avtal och i dessa fallen har arbetsgivaren avtal med fackförening, antingen direkt eller via hängavtal. Oavsett vilket så är man självklart skyldig att följa de avtal man har.

Men, facket förhandlar bara för sina medlemmar. De som inte är med får självklart del av generella löneförhöjningar inom avtalet. Potterna kan fördelas annorlunda. Samma sak vid enskilda tvister, facket förhandlar för sina medlemmar, inte för dem som står utanför.

För att inte missuppfattas så borde jag uttryckt mig klarare, men då hade det också blivit en lång utvikning :).

Nu är det ju så att de företag som skulle beröras av minimilön knappast är anslutna till någon arbetsgivareorganisation eller har avtal med facket, så enda sättet att komma åt dem är att lagstadga om minimilön.

Golits alternativ är att lämpa över detta ansvar på ett annat företag (huvudentrepreneuren), vilket knappast är lämpligt, för att ta ansvar behöver man ha full insyn och det går knappast som privat företag att kräva av en underentrepreneur. Skall man göra det avtalsvägen, blir det krångligt, och en omväg för att nå samma mål som minimilön, dvs skydda svagare part och också få bort oseriösa företagare som dumpar marknaden för mer seriösa, kanske...
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Nu kommer förmodligen Tyskland att lagstadga om minimilöner som finns lagar om i de flesta länder.

Sverige fortfarande inte.

Här kommer det att fortsätta vara helt lagligt att tvinga svaga parter på arbetsmarknaden att acceptera en timlön på 10 kr. Eller 5 kr. Eller 50 öre.

Varför inte bara ställa upp ett lagstadgat kriterium om att exempelvis 75 kr/h är den minsta lön man får ge en vuxen person?

Kan någon rada upp ett enda argument varför vi inte ska stifta en lag om minimilön som ett skyddsnät för arbetsmarknadens svagaste? Jag har läst men inte hittat ett enda argument som verkar rätt för de svagaste. Det kan verka rätt för fackliga förtroendevalda och det kan verka rätt för företagen som utnyttjar de här svaga grupperna.

golit börjar om...

vad många glömmer bort är att Sverige en gång i tiden hade enorma problem med strejker. Alltså ungefär det vi brukar irritera oss på när vi turistar och grekerna strejkar, eller i den händelse man är idrottsintresserad skakar på huvudet åt Brasilien som inte får sina arenor klara i tid på grund av strejker.

För att råda bot på detta, dvs att arbetare som jobbar på något som måste vara klart i tid, om det sen är en motorväg ett JAS-plan eller en skola är lite oväsentligt så möttes arbetsgivare och arbetstagare och kom fram till regler för arbetsmarknaden.

Några var inte bra för arbetsgivaren och några var inte bra för arbetstagarna. Men som exempel skulle vi kunna fundera över vilka löner exempelvis asfaltsläggare skulle ha om de hade fri strejkrätt? Eller som vi ser praktiska exempel på när i reser, hur försenade vägbyggen skulle vara.

Genom kollektivavtal så skapar men en förutsägbarhet för arbetare, arbetsgivare och den som köper tjänsterna av företaget.

Det går naturligtvis att ändra på det. Men man ska nog fundera ett par gånger till innan man öppnar pandoras ask.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Varför är golit så noga med att precis som facken, konservativt behålla nuvarande ordning när det är helt lagligt att utnyttja människor för 20 kr/h och därmed låta de allra svagaste subventionera 100 kr mellan lön och kollektivavtal?

Vad är sämre med att byta ut den 100-lappen i subvention till 20kr och därmed femdubbla lönen, för dessa allra svagaste?

Varför står golit där och skriker tillsammans med arbetsgivarorganisationerna även om golit har mer Tourettes och använder mer fula ord? ARbetsgivarna brukar prata om konkurrenskraft.

Varför skall minimilönen vara lägre än kollektivavtal?

Varför vill du i LAG!! befästa att de svagaste skall subventionera företag som inte kan konkurrera med seriösa företag?

golit kommer att fråga...

och fortsätta tycka att det är äckligt
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Ja, om Du som arbetsgivare har kollektivavtal, eller hängavtal, så är Du skyldig att följa detta. Det säger väl sig självt! Avtal är avtal och i dessa fallen har arbetsgivaren avtal med fackförening, antingen direkt eller via hängavtal. Oavsett vilket så är man självklart skyldig att följa de avtal man har.

Men, facket förhandlar bara för sina medlemmar. De som inte är med får självklart del av generella löneförhöjningar inom avtalet. Potterna kan fördelas annorlunda. Samma sak vid enskilda tvister, facket förhandlar för sina medlemmar, inte för dem som står utanför.

För att inte missuppfattas så borde jag uttryckt mig klarare, men då hade det också blivit en lång utvikning :).

Nu är det ju så att de företag som skulle beröras av minimilön knappast är anslutna till någon arbetsgivareorganisation eller har avtal med facket, så enda sättet att komma åt dem är att lagstadga om minimilön.

Golits alternativ är att lämpa över detta ansvar på ett annat företag (huvudentrepreneuren), vilket knappast är lämpligt, för att ta ansvar behöver man ha full insyn och det går knappast som privat företag att kräva av en underentrepreneur. Skall man göra det avtalsvägen, blir det krångligt, och en omväg för att nå samma mål som minimilön, dvs skydda svagare part och också få bort oseriösa företagare som dumpar marknaden för mer seriösa, kanske...

och du tänker dig att polisen skulle rycka ut med blåljus, bura in arbetsgivaren och därmed få vederbörande att betala minimilön?

eller?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Fast nu har många andra länder redan öppnat Pandoras ask och inga katastrofer har inträffat, utan istället har de allra svagaste fått en bättre situation och i en artikel läste jag att det också höjt organisationsgraden - därför att man helt enkelt fått upp näsan ovanför träskytan. Så länge man tvingas arbeta för 20kr/h får man inte det.

Andra länder i EU är mycket nöjda över att Tyskland ska införa minimilöner, för att det minskar subventionen från de allra svagaste till tysk industri. Och komparativt därmed förbättrar andra länders konkurrenskraft.

golit kämpar stenhårt för att behålla de osunda subventionerna med dagens lagstadgade golv på 0 kr/h. Inte ens de allra svagaste arbetar dock för 0 kr/h, men det är tämligen förekommande med löner på runt 20-30 kr/h i vissa branscher.

Att golit så uppenbart inte kan se likheterna mellan länderna och identifiera sig som medborgare i Europa, är ju trist och en brist. Att tro att Sverige är något superunikt område med helt oberoende ekonomi, arbetsmarknad och helt andra förutsättningar är ganska naivt och verklighetsfrämmande. Men sen herr Sjöstedt blev partiledare verkar han vara i golits spår (en otäck transformation från klok människa och politiker till - tja annat som - vänsterretorisk partiledare).

Varför raljerar facket om avsaknad av minimilönelag samtidigt som man aktivt motarbetar den?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Är det inte ganska uppenbart varför det behövs?

Kollektivavtalen är bland annat för att skapa stabilitet på arbetsmarknaden.

När det gäller utnyttjandet av arbetskraft så står alla parter utanför dessa avtal. Ingen av dem är heller intresserad av att ansluta sig, förstår Du eller skall jag förklara vidare ;)

Just därför behövs att samhället tar ansvar, där arbetsmarknadens parter de facto inte kan gå in och göra detta. Samhället tar sitt ansvar genom lag! och straff för lagbrott.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Varför skall minimilönen vara lägre än kollektivavtal?

Varför vill du i LAG!! befästa att de svagaste skall subventionera företag som inte kan konkurrera med seriösa företag?

golit kommer att fråga...

och fortsätta tycka att det är äckligt

Och jag kommer att fortsätta att ifrågasätta golits motiv till att konservera dagens ordning med ett lönegolv på 0kr/h och lagligt utnyttjande av de allra svagaste för löner i 20 kr-läget.

Jag har ju försökt förklara att min åsikt inte är baserad på att minimilönen ska vara lägre än kollektivavtal. Det handlar om att förbättra för de allra svagaste. golit verkar inte vilja ändra alls.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Golit gör en politikervariant av fråga! Alltså man besvarar inte frågan utan ställer sedan en motfråga, gärna litet fördummande eller förlöljligande ;)

Ja, ja så är det när argumentet tryter :)

Denna lagstiftning lär ju knappast bli brottmål, dvs faller under allmänt åtal, så svaret på Din fråga vet Du nog själv.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Är det inte ganska uppenbart varför det behövs?

Kollektivavtalen är bland annat för att skapa stabilitet på arbetsmarknaden.

När det gäller utnyttjandet av arbetskraft så står alla parter utanför dessa avtal. Ingen av dem är heller intresserad av att ansluta sig, förstår Du eller skall jag förklara vidare ;)

Just därför behövs att samhället tar ansvar, där arbetsmarknadens parter de facto inte kan gå in och göra detta. Samhället tar sitt ansvar genom lag! och straff för lagbrott.

Så... du tänker dig att polisen rycker ut med blåljus och låser in den arbetsgivare som inte betalar minimilön?

Att brottet skulle falla under allmänt åtal?

Har du verkligen tänkt den tanken hela vägen?

Om du frågar grannen om att mata katten... och ni inte kommer överens?
Om du säger åt tonåringen att städa rummet för en hundring? och vederbörande får för sig att ringa polisen i stället för att städa?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Och jag kommer att fortsätta att ifrågasätta golits motiv till att konservera dagens ordning med ett lönegolv på 0kr/h och lagligt utnyttjande av de allra svagaste för löner i 20 kr-läget.

Jag har ju försökt förklara att min åsikt inte är baserad på att minimilönen ska vara lägre än kollektivavtal. Det handlar om att förbättra för de allra svagaste. golit verkar inte vilja ändra alls.

Nej du har inte förklarat varför minimilönen skall vara lägre än avtal.

Du har inte förklarat varför de svagaste i lag skall befästas att vara unyttjade.

Du har inte förklarat varför de svagaste skall subventionera oseriösa företag som inte kan konkurrera.

Men golit väntar tålmodigt
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Nu är ju differensen hela vägen från 0 kr/h till kollektivavtalets nivå. Med vår avsaknad av minimilön.

Varför golit vill behålla den extrema differensen och slaveriet är en gåta.

Att minska differensen till 0kr/h är OK för mig. Men utredningar jag läst visar att det skapar en del negativa effekter som man undviker genom att lägga miniminivån strax under kollektivavtalen. Har du förstått nu?

Om någon kan visa att de negativa effekterna är tillräckligt små eller obefintliga har jag inga problem alls med att sätta nivån på kollektivavtalsnivå.

Ett av problemen är exempelvis att fackens inflytande minskar, vilket jag trodde att vare sig jag eller golit skulle tycka vore särdeles bra.

Varför motsätter sig golit en femdubbling av lönen för de allra svagaste? Bättre att tralla på i la-la världen.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Är Du dum på riktigt eller spelar Du bara :) suck :)

Läs vad jag skrivit!

Då så... då vet vi att det inte blir fråga om brottmål, polisen kommer inte att rycka ut med blåljus för att se till att minimilön utbetalas.

Hur tänker du dig då att det skall gå till?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Nu är ju differensen hela vägen från 0 kr/h till kollektivavtalets nivå. Med vår avsaknad av minimilön.

Varför golit vill behålla den extrema differensen och slaveriet är en gåta.

Att minska differensen till 0kr/h är OK för mig. Men utredningar jag läst visar att det skapar en del negativa effekter som man undviker genom att lägga miniminivån strax under kollektivavtalen. Har du förstått nu?

Om någon kan visa att de negativa effekterna är tillräckligt små eller obefintliga har jag inga problem alls med att sätta nivån på kollektivavtalsnivå
.

Ett av problemen är exempelvis att fackens inflytande minskar, vilket jag trodde att vare sig jag eller golit skulle tycka vore särdeles bra.

Varför motsätter sig golit en femdubbling av lönen för de allra svagaste? Bättre att tralla på i la-la världen.

Vad skulle de negativa effekterna vara av att anställda har avtalsenlig lön??
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Med en ängels tålamod :)

Om Du tänker efter så har vi faktiskt ett antal lagar på arbetsmarknadsområdet;

- semesterlag

- arbetstidslag

bland annat.

För att vara extra tydlig så rycker inte polisen ut för brott mot dessa!

Brott mot dessa lagar handhas av, hör och häpna, ARBETSDOMSTOLEN!

Dessa lagar kompletteras sedan av kollektivavtal och jag har svårt att se att man inte kan göra samma sak på löneområdet, just för att utvecklingen har blivit som den blivit.

På sikt kanske detta även skulle kunna stärka facket genom ökad medlemstillströmning.

Som avrundning till detta ämne, så igår var 4:e oktober, en dag att minnas för oss som var med i Kungsträdgården 1983, alltså 30-årsjubileum :)
 
Senast ändrad:
Sv: Minimilön i Sverige?

Är det inte ganska uppenbart varför det behövs?

Kollektivavtalen är bland annat för att skapa stabilitet på arbetsmarknaden.

När det gäller utnyttjandet av arbetskraft så står alla parter utanför dessa avtal. Ingen av dem är heller intresserad av att ansluta sig, förstår Du eller skall jag förklara vidare ;)

Just därför behövs att samhället tar ansvar, där arbetsmarknadens parter de facto inte kan gå in och göra detta. Samhället tar sitt ansvar genom lag! och straff för lagbrott.

Fast i ditt svar så skriver du att det inte faller under allmänt åtal, dvs att samhället inte kommer att ta ett ansvar.

Eller hur tänker du dig?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Nu Golit har jag litet annat för mig, jag återkommer senare ikväll, under tiden kan Du ta och läsa på vad som menas med allmänt åtal.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp