Minimilön i Sverige?

Sv: Minimilön i Sverige?

Eftersom Du uppenbarligen inte tycker att minimilön är ett bra sätt att hjälpa de svaga på arbetsmarknaden, vad är då Ditt förslag till att lösa den situation som är?

Från höften..

att huvudentreprenören är skyldig för underentreprenörens villkor.

att F-skattsedel är till för de som är företagare och inte bara en täckmantel för oseriösa arbetsgivare.

Saknar du något?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Från höften..

att huvudentreprenören är skyldig för underentreprenörens villkor.

att F-skattsedel är till för de som är företagare och inte bara en täckmantel för oseriösa arbetsgivare.

Saknar du något?

Men om du inte ha satt någon minimilön så går det ju att räknas som seriös även om de anställda får riktigt låg lön. Eller vill du ha lag på kollektivavtal?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Uppriktigt sagt så tycker jag att det verkar som om du har ganska luddiga begrepp om vad fackförbunden står för och hur de jobbar. Jag rekommenderar dig att gå in på vilket fackförbunds eller centralorganisations hemsida, så kan du läsa om hur och med vad de arbetar, och vad ett medlemskap innebär.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "politiska upplåsningar" och jag hävdar fortfarande att vill man inte gå med i ett fackförbund, så kan man ju inte heller få del av deras arbete. Eller deras förmåner. Att stå utanför är ju i sådana fall ett val och medlem kan du bli från dag 1 av ditt arbete eller tom under din utbildning. De enda arbetstagare som inte kan bli medlemmar är de som jobbar svart och för dem skulle en lagstadgad minimilön inte göra någon som helst skillnad, då redan deras anställning är olaglig. Arbetslösa, personer som har försörjningsstöd, sjukskrivna och sjukpensionärer m fl skulle heller inte omfattas eftersom deras inkomster betalas av samhället.

Att LO-facken är hårt knutna till (s) och att man med ett medlemsskap direkt sponsrar ett specifikt politiskt parti - är exakt vad jag menar. Så knäppa är ju inte ALLA fackförbund - där man välkomnar alla medlemmar genom att vara politiskt obundna.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Mot sjöberga är det dock en relevant invändning eftersom vederbörande faktiskt tycker att de svagaste ska ha sämre lön än andra, att de svagaste ska subventionera oseriösa företag.

Nej, det tycker jag inte. golit har återigen missförstått.

Jag anser att lagstadgad minimilön är en viktig reform trots många förklaringar.

Sedan har jag studerat det material som finns inom forskningen på området och kommit fram till att det är mest rimligt att lägga nivån under kollektivavtalen för att undvika andra negativa effekter. Om någon kan visa att det är mer gynnsamt med något annat har jag ingenting emot det.

Det är ingen åsikt eller tyckande att det måste ligga under den nivån. Det är min tolkning av den kunskap som finns.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Ja, det gör jag.

Jag saknar hur Du löser situationen med lönesättningen.

Det är möjligt att Du kan tvinga fram att huvudentrepreneuren inte anlitar underdito som är oseriösa, men vad har Du då för lagrum och straffskala att luta Dig mot?

I stället för att samhället tar sitt ansvar så vältrar Du över ansvaret på huvudentrepreneuren, vilket låter väldigt omständligt om/när man skall följa upp att lagen efterlevs. För det är ju det som är syftet med en lag, att den skall efterlevas och att det skall vara hyfsat lätt att kontrollera att det görs.

Nej, Du har fortfarande inte löst problemet för de svagaste med Ditt resonemang, det tränger ut dem ännu mer och gör dem mer skyddslösa.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Men om du inte ha satt någon minimilön så går det ju att räknas som seriös även om de anställda får riktigt låg lön. Eller vill du ha lag på kollektivavtal?

Nej, utan vettig lönesättning kan man inte räknas som seriös !

Den "fria" marknaden kan i mångt och mycket liknas med att låsa in ett gäng alkoholister i en spritbutik och sedan bli förvånad över att dom inte kan låta bli varorna...
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Nej, utan vettig lönesättning kan man inte räknas som seriös !

Den "fria" marknaden kan i mångt och mycket liknas med att låsa in ett gäng alkoholister i en spritbutik och sedan bli förvånad över att dom inte kan låta bli varorna...

Vad jag menar är att om det inte finns ett golv för lönen så är det svårt att avgöra vem som är seriös och vem som inte är det. Var drar du gränsen? Vem drar gränsen?

Ja den fria marknaden fungerar faktriskt ganska dåligt. Tyvärr har de andra systemen som testats fungerat ännu mycket sämre.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

KL

Fast nu är det ju inte företagen, primärt, man vill sätta åt. Det är att skydda de svagaste parterna på arbetsmarknaden. De som utnyttjas av oseriösa företag.

Att man får bort oseriösa företag på köpet blir ju en bonus, liksom en del annat säkert. Kanske får till och med fackföreningarna fler medlemmar?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Nej, det tycker jag inte. golit har återigen missförstått.

Jag anser att lagstadgad minimilön är en viktig reform trots många förklaringar.

Sedan har jag studerat det material som finns inom forskningen på området och kommit fram till att det är mest rimligt att lägga nivån under kollektivavtalen för att undvika andra negativa effekter. Om någon kan visa att det är mer gynnsamt med något annat har jag ingenting emot det.

Det är ingen åsikt eller tyckande att det måste ligga under den nivån. Det är min tolkning av den kunskap som finns.

Kan det vara timbro som stått för den forskningen?

De svagaste på arbetsmarknaden skall alltså subventionera företag som inte klarar på lika villkor i konkurrensen med seriösa företag.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Ja, det gör jag.

Jag saknar hur Du löser situationen med lönesättningen.

Det är möjligt att Du kan tvinga fram att huvudentrepreneuren inte anlitar underdito som är oseriösa, men vad har Du då för lagrum och straffskala att luta Dig mot?

I stället för att samhället tar sitt ansvar så vältrar Du över ansvaret på huvudentrepreneuren, vilket låter väldigt omständligt om/när man skall följa upp att lagen efterlevs. För det är ju det som är syftet med en lag, att den skall efterlevas och att det skall vara hyfsat lätt att kontrollera att det görs.

Nej, Du har fortfarande inte löst problemet för de svagaste med Ditt resonemang, det tränger ut dem ännu mer och gör dem mer skyddslösa.

Nej det vältras inte över på huvudentreprenören. Huvudentreprenören ska bara ta det ansvar som alla huvudentreprenörer ska ta, att anlita seriösa underentreprenörer.

Skulle inte underentreprenören göra som kontraktet föreskriver så är det ett avtalsbrott och hanteras därefter.
 
Senast ändrad:
Sv: Minimilön i Sverige?

Men om du inte ha satt någon minimilön så går det ju att räknas som seriös även om de anställda får riktigt låg lön. Eller vill du ha lag på kollektivavtal?

Nej men det skall ingå som krav i all offentlig upphandling, inklusive ansvar för underentreprenörer.

Ett tydligare fackligt inflytande om inhyrning av personal.

Sen skulle ett fackliga blockader lösa resten.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Nej men det skall ingå som krav i all offentlig upphandling, inklusive ansvar för underentreprenörer.

Ett tydligare fackligt inflytande om inhyrning av personal.

Sen skulle ett fackliga blockader lösa resten.

Nu jobbar ju väldigt många inom områden som inte ligger under LOU.

Ja ser dock inte motsättningen här. Alla dina önskemål kan ju genomföras ävenom vi lagstiftar om minimilön.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Nu jobbar ju väldigt många inom områden som inte ligger under LOU.

Ja ser dock inte motsättningen här. Alla dina önskemål kan ju genomföras ävenom vi lagstiftar om minimilön.

Två problem från olika ståndpunkter. I vi har avtalsfrihet. Lite oavsett om du anser att minilön eller kollektivavtal ska vara det ena eller andra så skiter det sig.

Man kan stärka de svagaste från den utsiktslösa sidan om minimilön, det kanske inte håller grundlagsmässigt, ingen kommer att upprätthålla lagen, ingen kommer att bry sig, ingen kommer att driva frågan.

Eller så kan man välja att en part som har lite, men inte överdrivna muskler kan driva frågan om anständig betalning.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Två problem från olika ståndpunkter. I vi har avtalsfrihet. Lite oavsett om du anser att minilön eller kollektivavtal ska vara det ena eller andra så skiter det sig.

Man kan stärka de svagaste från den utsiktslösa sidan om minimilön, det kanske inte håller grundlagsmässigt, ingen kommer att upprätthålla lagen, ingen kommer att bry sig, ingen kommer att driva frågan.

Eller så kan man välja att en part som har lite, men inte överdrivna muskler kan driva frågan om anständig betalning.

Nu svamlar du ju bara.

Vad vill du egentligen ha sagt ?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Nu svamlar du ju bara.

Vad vill du egentligen ha sagt ?

Vi har föreningsfrihet och avtalsfrihet.

Via lag kan vi ibland begränsa avtalens villkor som att besiktningsskyldighet vi köp av hus, eller garanti vid köp av ting. Men att begränsa avtalet mellan köpare och säljare i pris, funkar inte.

Däremot kan man sätta villkor för köp av vara mellan ojämlika parter. Däremot inte pris, dvs minimilön. Det är lite som att säga att en liter mjölk måste kosta 2 kr liter.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Kollektivavtalets villkor omfattar endast de om är fackligt anslutna. Facket förhandlar för sina medlemmar, inte för dem som står utanför.

Stämmer inte. Kollektivavtalet omfattar alla arbetstagare på arbetsplatsen.

Från wiki:

Arbetsgivare som är medlem i arbetsgivarorganisation som genom kollektiva förhandlingar tecknat kollektivavtal omfattas automatiskt av riksavtalet och är skyldig att tillämpa dess regler för samtliga anställda inom avtalsområdet oavsett om dessa är medlemmar i arbetstagarorganisationen eller ej enligt 26 och 27 §§ MBL.[1] Motsvarande text står ofta inskriven även i kollektivavtalen. Detta förhindrar att icke-medlemmar kan konkurrera om jobben med sämre villkor än kollektivavtalet, exempelvis lägre löneanspråk.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kollektivavtal_i_Sverige
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Stämmer inte. Kollektivavtalet omfattar alla arbetstagare på arbetsplatsen.

Från wiki:


http://sv.wikipedia.org/wiki/Kollektivavtal_i_Sverige

Ja det är därför det heter kollektivavtal och man inte behöver vara ansluten till facket för att få del av förmånerna och skydd som inte bara handlar om lön.

Om vi ställer frågan, att du sanerar ett hus fullt med asbest? du pratar bara Litauiska, har varit i Sverige två veckor, vad gör du då?
 
Senast ändrad:
Sv: Minimilön i Sverige?

Vi har föreningsfrihet och avtalsfrihet.

Via lag kan vi ibland begränsa avtalens villkor som att besiktningsskyldighet vi köp av hus, eller garanti vid köp av ting. Men att begränsa avtalet mellan köpare och säljare i pris, funkar inte.

Däremot kan man sätta villkor för köp av vara mellan ojämlika parter. Däremot inte pris, dvs minimilön. Det är lite som att säga att en liter mjölk måste kosta 2 kr liter.

Självklart kan ett av de lagstadgade villkoren vara minimilön precis som andra lagstadgade minimivillkor. Det är lite som att säga att en arbetad timme kostar minst 100 kr i ersättning till den som utför den. Jag ser inget problem alls med det. Precis som 20 andra EU-länder ser det som ett helt naturligt skydd för de allra svagaste. De anser sig nog inte alls ha avskaffat avtalsfriheten.

Vissa LO-fack raljerar till och med över att vi inte har minimilön, samtidigt som de aktivt motarbetar sådana förslag. Märkligt.
http://www.seko.se/avtal/Lon---FAQ/Minimilon-och-lagen-som-inte-finns/
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Och omfattar inga av de som jobbar på arbetsplatser utan kollektivavtal. Det är de allra svagaste befinner sig, och de behöver förbättringar. Nu. Inte i en vänsteridealutopi om 100 år då alla företag frivilligt har tecknat kollektivavtal.

Och då kan tycka att de borde ha, eller tycka att de svagaste som arbetar hos dessa oseriösa arbetsgivare i LAG!!! skall ha lägre löner än andra.

Och i LAG!!! subventionera dessa oseriösa arbetsgivare.

Det är äckligt
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp