Minimilön i Sverige?

Sv: Minimilön i Sverige?

Ok, men då missförstod jag. Jag trodde att du menade att övriga lagar om anställningar förhandlats fram - och då bör också detta gå att förhandla fram mellan arbetsmarknadsparterna

Jag menar att de "gamla" trygghetslagarnavförhandlades mellan arbetsmarknadsparterna för att de gällde ALLA. En lag om minimilön skulle bara gälla icke anslutna eftersom anslutna redan har en minimilön, och då finns naturligtvis inget intresse av en sån förhandling.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Fast det är ju exakt samma sak med semester, arbetstid och andra villkor. Givetvis skulle en lag gälla alla, precis som de andra lagarna på området.

Sedan kan kollektivavtalen ge bättre villkor. Som idag. Liksom bara reglering av avart inom ytterligare ett område för att skydda de allra svagaste.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

golit har missförstått.

För mig är det inte viktigt att minimilönenivån hamnar under avtalen.

Jag tror dock att det är den enda rimliga lösningen, efter att ha studerat ämnet noga och den forskning som finns på området. En nivå i linje med kollektivavtalen riskerar många andra negativa effekter. Om någon kan motivera att dessa effekter inte kommer att finnas, är en nivå i linje med kollektivavtalens botten inte ett problem för mig.

Jag värnar de allra svagaste. Jag tycker att det är vidrigt att man - helt lagligt - kan utnyttja svaga parter, genom att ge dem en lön på 10kr/h. Det tycker jag är äckligt och vidrigt. Att golit vill konservera den ordningen, tycker jag är både anmärkningsvärt och "äckligt" - om man ska använda den termen mer. Att fortsätta att acceptera en minimilön på 0 kr/h är inget vidare stöd till de allra svagaste.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Jag har svårt att tro att arbetsgivarorganisationerna vill lägga något krut på det som redan är reglerat för deras medlemmar. När de andra trygghetslagarna kom så var det inte reglerat för någon.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

golit har missförstått.

För mig är det inte viktigt att minimilönenivån hamnar under avtalen.

Jag tror dock att det är den enda rimliga lösningen, efter att ha studerat ämnet noga och den forskning som finns på området. En nivå i linje med kollektivavtalen riskerar många andra negativa effekter. Om någon kan motivera att dessa effekter inte kommer att finnas, är en nivå i linje med kollektivavtalens botten inte ett problem för mig.

Jag värnar de allra svagaste. Jag tycker att det är vidrigt att man - helt lagligt - kan utnyttja svaga parter, genom att ge dem en lön på 10kr/h. Det tycker jag är äckligt och vidrigt. Att golit vill konservera den ordningen, tycker jag är både anmärkningsvärt och "äckligt" - om man ska använda den termen mer. Att fortsätta att acceptera en minimilön på 0 kr/h är inget vidare stöd till de allra svagaste.

Du vill inte att de svagaste på arbetsmarknaden får samma villkor som andra. Det är inte att värna om de svagaste, det är att legitimera ett fortsatt utnyttjande av de svagaste.

Äckligt

Du hävdar att vissa företag måste subventioneras av de svagaste på arbetsmarknaden, det är att stödja oseriösa företag. Att lagstadga om att de svagaste skall utnyttjas.

Äckligt

Att komma till den slutsatsen inte av oaktsamhet utan genom att studera frågan noga är vidrigt
 
Senast ändrad:
Sv: Minimilön i Sverige?

Detta har jag saxat från Handels hemsida, men detsamma gäller för alla andra fackförbund:

"Skillnaden mellan att ha kollektivavtal och inte kan vara stor - både lönemässigt och när det gäller försäkringar och avtalspension. Utan kollektivavtal finns inga regler om lön eller till exempel ersättning för arbete på obekväma tider eller övertidsarbete.

När det gäller försäkringar och tjänstepension är det också upp till den enskilde att komma överens med arbetsgivaren om vad som ska gälla. Många får ingen tjänstepension alls. Även om lönen som arbetsgivaren betalar ut uppgår till ungefär minimilönen i våra kollektivavtal så går de anställda miste om tusentals kronor varje år i pensionsavsättningar. Detamma gäller dem som drabbas av sjukdom eller tar ut föräldraledighet. Finns det ingen sjukförsäkring får de anställda ingen löneutfyllnad som komplement till försäkringskassans utbetalningar. Vid längre sjukskrivningar kan detta bli väldigt kännbart.

Lägre lön innebär dessutom lägre a-kassa, sämre sjukersättning och pension. Även det sociala skyddsnätet försvagas utan kollektivavtal."

Kan du förklara vad som gör det bättre om arbetsgivaren inte har kollektivavtal och den anställde inte är fackansluten. Jag har jobbat fackligt i flera år, men skulle ha väldigt svårt att få med allt som behöver tas med i anställningsavtalet. För det är väl inte så illa att du inte ens har ett sånt.

Sen är det ju så att det som står i avtal kan man alltid förhandla bort om båda parter är överens om det. Det kan man däremot inte göra med lagar.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Du är ju inte riktigt frisk. Att behöva ta till ordet äckligt i debatten och upprepa varannan mening, när man i själva verket vill motarbeta förändring och konservera en ordning som tillåter utnyttjande i Sverige av de allra svagaste. Fundera själv över vad som är äckligt eller inte? De allra svagaste lever nära både dig och mig i en verklighet som behöver förändring. Fortsätt du att ignorera - jag är inte ute efter att vända din sneda världsbild - så fortsätter jag med mitt aktiva arbete att förändra för de allra svagaste.

Det är idag enligt lag möjlighet att utnyttja de svagaste för 0 kr/h. Jag vill förhindra det (är det 25 inlägg jag förklarat det i nu), du vill konservera ordningen. Punkt.

I rest my case. Men du är ute på ett väldigt tokigt spår som inte har med mina åsikter att göra.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Kan du förklara vad som gör det bättre om arbetsgivaren inte har kollektivavtal och den anställde inte är fackansluten. Jag har jobbat fackligt i flera år, men skulle ha väldigt svårt att få med allt som behöver tas med i anställningsavtalet. För det är väl inte så illa att du inte ens har ett sånt.

Därför att arbetstagare och arbetsgivare då gemensamt kan förhandla fram ett avtal som passar båda parter bättre än kollektivavtalet på området. Exempelvis, problemet med kollektivavtal KAN vara att det inte går att frångå vissa regler, som kan vara viktiga för arbetsgivaren och är möjliga att acceptera för arbetstagaren i utbyte mot extremt mycket bättre villkor på ett annat område. Så länge man följer lagar, är det OK, och i dessa fall gynnsamt för alla parter. Oavsett om arbetstagaren är med i facket eller inte. Kollektivavtalet blir som en tvångströja som helt enkelt inte passar alla, vare sig arbetsgivare eller arbetstagare.

Däremot är kollektivavtalen sådana fortfarande mycket viktiga, då de utgör riktmärken, även för de som inte tecknar dem.

Jag tycker att vi har en bra ordning, med grundläggande lagar om anställning, frivilliga avtal och starka fackförbund. Jag vill bara komplettera lagarna med en lag som skyddar de allra svagaste från att utnyttjas i princip som slavarbetare. Det är en förändring som är liten, gör stor nytta för de allra svagaste och med min utformning påverkar andra delar ganska lite.

Det stämmer inte att alla regler kommer från kollektivavtalen. De kommer i första hand i anställningsavtalet som båda parter är överens om. Avsaknaden av kollektivavtal innebär INTE att man exempelvis inte skulle få betalt för obekväm arbetstid. Det är ett rent faktafel.

Förresten, tack för ett bra inlägg i debatten.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Du är ju inte riktigt frisk. Att behöva ta till ordet äckligt i debatten och upprepa varannan mening, när man i själva verket vill motarbeta förändring och konservera en ordning som tillåter utnyttjande i Sverige av de allra svagaste. Fundera själv över vad som är äckligt eller inte? De allra svagaste lever nära både dig och mig i en verklighet som behöver förändring. Fortsätt du att ignorera - jag är inte ute efter att vända din sneda världsbild - så fortsätter jag med mitt aktiva arbete att förändra för de allra svagaste.

Det är idag enligt lag möjlighet att utnyttja de svagaste för 0 kr/h. Jag vill förhindra det (är det 25 inlägg jag förklarat det i nu), du vill konservera ordningen. Punkt.

I rest my case. Men du är ute på ett väldigt tokigt spår som inte har med mina åsikter att göra.

eftersom ditt mål är att via lagstiftning stadfästa att de svagaste skall förbli utnyttjade och att oseriösa företag skall subventioneras av de svagaste, så vore det bra om du lät bli.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Därför att arbetstagare och arbetsgivare då gemensamt kan förhandla fram ett avtal som passar båda parter bättre än kollektivavtalet på området. Exempelvis, problemet med kollektivavtal KAN vara att det inte går att frångå vissa regler, som kan vara viktiga för arbetsgivaren och är möjliga att acceptera för arbetstagaren i utbyte mot extremt mycket bättre villkor på ett annat område. Så länge man följer lagar, är det OK, och i dessa fall gynnsamt för alla parter. Oavsett om arbetstagaren är med i facket eller inte. Kollektivavtalet blir som en tvångströja som helt enkelt inte passar alla, vare sig arbetsgivare eller arbetstagare.

Däremot är kollektivavtalen sådana fortfarande mycket viktiga, då de utgör riktmärken, även för de som inte tecknar dem.

Jag tycker att vi har en bra ordning, med grundläggande lagar om anställning, frivilliga avtal och starka fackförbund. Jag vill bara komplettera lagarna med en lag som skyddar de allra svagaste från att utnyttjas i princip som slavarbetare. Det är en förändring som är liten, gör stor nytta för de allra svagaste och med min utformning påverkar andra delar ganska lite.

Det stämmer inte att alla regler kommer från kollektivavtalen. De kommer i första hand i anställningsavtalet som båda parter är överens om. Avsaknaden av kollektivavtal innebär INTE att man exempelvis inte skulle få betalt för obekväm arbetstid. Det är ett rent faktafel.

Förresten, tack för ett bra inlägg i debatten.

Fast av någon anledning tycker du att de svagaste ska ha sämre villkor än andra.

äckligt

Fast av någon anledning tycker du att de svagaste ska subventionera företag som inte klarar sig annars

äckligt
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Tack för berömmet!

Jag vet inte om du missade det, men jag skrev i ett tidigare inlägg att allt i ett kollektivavtal är förhandlingsbart utom det som är lagreglerat. Det är alltså fullt möjligt att man avtalar om bättre villkor. Kollektivavtalet ska bara ses som ett "golv". Så jag ser faktiskt inte problemet. Det som däremot kan bli besvärligt är om arbetsplatsen blir uttagen i strejk och/eller försatt i blockad. Då står man helt utan ersättning.

Sen ser jag inte vilka du avser när du skriver om de "svagaste" i samhället. De enda jag lan tänka mig som inte kan gå med i facket är papperslösa invandrare, och det är ju ett helt annat dilemma.

Jag tycker en sån här diskussion är rolig och uppfriskande så här på lördagseftermiddagen :)
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Alla de som är arbetslösa, inte efterfrågas och har att välja på skitanställningar för 10, 15, 25kr/h eller ingen inkomst alls (dvs socialbidrag). Fast även de som är papperslösa som inte ens kan erhålla det. Det är de svagaste. Det är verkligen en liten, liten grupp jag avser. Inte mindre viktigt att se till att de får det rejält bättre.

Och som sagt, socialdemokraterna i Tyskland driver frågan stenhårt. Med fackförbunden på sin sida.

Problemet är att "golvet" är så högt på vissa områden att det i praktiken inte finns något utrymme för att ändra avtalen. Ofta vill arbetsgivaren ge sämre villkor på ett område för att ge bättre på ett annat. Och ibland är det till och med mycket bättre för arbetstagaren att få det. Därför sätter kollektivavtalen, i vissa fall, en tvångströja, som inte är gynnsam för någon part. Som generella avtal utgör de dock en bra riktning.

Kanske kan man lösa det genom att man gör avtalen i ännu högre grad dispositiva, dvs sänker golven rejält om man med arbetstagarna kan komma överens om andra likvärdiga, men annorlunda villkor. Fast det finns lite risker involverat.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Alla de som är arbetslösa, inte efterfrågas och har att välja på skitanställningar för 10, 15, 25kr/h eller ingen inkomst alls (dvs socialbidrag). Fast även de som är papperslösa som inte ens kan erhålla det. Det är de svagaste. Det är verkligen en liten, liten grupp jag avser. Inte mindre viktigt att se till att de får det rejält bättre.

Och som sagt, socialdemokraterna i Tyskland driver frågan stenhårt. Med fackförbunden på sin sida.

Problemet är att "golvet" är så högt på vissa områden att det i praktiken inte finns något utrymme för att ändra avtalen. Ofta vill arbetsgivaren ge sämre villkor på ett område för att ge bättre på ett annat. Och ibland är det till och med mycket bättre för arbetstagaren att få det. Därför sätter kollektivavtalen, i vissa fall, en tvångströja, som inte är gynnsam för någon part. Som generella avtal utgör de dock en bra riktning.

Kanske kan man lösa det genom att man gör avtalen i ännu högre grad dispositiva, dvs sänker golven rejält om man med arbetstagarna kan komma överens om andra likvärdiga, men annorlunda villkor. Fast det finns lite risker involverat.

Nu ska vi se... om arbetsgivaren vill betala 25:- i timmen, är det tjänstebil du tänker på att han erbjuder i stället? Eller 14 veckors betalt semester?

Vi pratar liksom inte om börsmäklare som avtalar bort övertid och struntar i semestern.

Vi pratar om de svagaste på arbetsmarknaden, de som du vill via lag ska det sämre än andra. Vi pratar om oseriösa företag som inte klarar sig i konkurrensen utan att de svagaste ska subventionera verksamheten.

äckligt
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Arbetslösa, sjukskrivna och de som har försörjningsstöd har inte lön. Där har våra politiker i regeringen sett till så att ersättningen ska vara så låg som möjligt för att följa "arbetslinjen" De skulle inte få någon del av någon lag om lägstalön. Våra papperslösa invandrare har ett helt annat problem. De är hänvisade till den svarta arbetsmarknaden, eftersom de uppehåller sig illegalt här, och där kommer definitivt inte en sån lag hjälpa. Ingen värdering i det.

Så jag ser fortfarande i te vilka grupper som lagen skulle hjälpa.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Det finns, diskuterat tidigare i tråden, bland annat inom restaurangbranschen. Man har folk anställda på papperet för 10kr/h och undkommer därmed i granskning av SKV, man finns med i personalliggare och man finns med som anställd. Det är nämligen helt lagligt att erbjuda 10kr/h i lön. Förmodligen finns det också svarta pengar, men det vet vi ju inget om.

Det förekommer även i andra branscher.

Fortfarande, det är en liten grupp, men de skulle få en rejäl förbättring. Och vi skulle undvika osund konkurrens med dessa vidriga förhållanden. Precis samma argument som i Tyskland är faktiskt ganska giltiga även här.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Sen kan man göra en enkel kontroll. Arbetsgivarna är hårda motståndare till lagstadgade minimilöner, och argumenten är oftast att kostnaderna ökar och konskurrenskraften sänks för svenska företag. Facken är motståndare därför att det inte påverkar deras medlemmar och de vill ha ensamrätt att utveckla löntagarnas intressen.

Förlorarna är de allra svagaste. Ingen är beredd att arbeta för förbättrade villkor för dem. Om företagens argument är korrekta, betyder det att det finns en signifikant grupp att förbättra villkoren för. Och även om gruppen är liten, är det människor som verkligen skulle behöva få skäligt betalt.

Att både arbetsgivare och fack står enade i en sådan fråga (att hålla den lagstadgade minimilönen kvar på 0 kr/h) - är ett inte särskilt sunt tecken på det som tidigare kallades solidaritet. Varför ska inte facket visa solidaritet även med icke-medlemmar? Även om man inte aktivt arbetar för frågan?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Det finns, diskuterat tidigare i tråden, bland annat inom restaurangbranschen. Man har folk anställda på papperet för 10kr/h och undkommer därmed i granskning av SKV, man finns med i personalliggare och man finns med som anställd. Det är nämligen helt lagligt att erbjuda 10kr/h i lön. Förmodligen finns det också svarta pengar, men det vet vi ju inget om.

Det förekommer även i andra branscher.

Fortfarande, det är en liten grupp, men de skulle få en rejäl förbättring. Och vi skulle undvika osund konkurrens med dessa vidriga förhållanden. Precis samma argument som i Tyskland är faktiskt ganska giltiga även här.

Nej, det faller för det mesta under utskänkningslagen och är inte okej. Man kan förstås återgå till tidigare tolkningar av lagen om man är intresserad av att de svagaste på arbetsmarknaden inte skall subventionera restauranger som inte klarar av att konkurrera. Men varför man ska lagstifta om oschyssta villkor och osund konkurrens är höljd i dunkel.

Är du bara en elak människa som tycker att de svagaste ska med lag fortsätta vara utsatta? Är du i allmänhet ond, som tycker att de svagaste på arbetsmarknaden ska subventionera företag som inte kan klara sig annars?

äckligt
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Sen kan man göra en enkel kontroll. Arbetsgivarna är hårda motståndare till lagstadgade minimilöner, och argumenten är oftast att kostnaderna ökar och konskurrenskraften sänks för svenska företag. Facken är motståndare därför att det inte påverkar deras medlemmar och de vill ha ensamrätt att utveckla löntagarnas intressen.

Förlorarna är de allra svagaste. Ingen är beredd att arbeta för förbättrade villkor för dem. Om företagens argument är korrekta, betyder det att det finns en signifikant grupp att förbättra villkoren för. Och även om gruppen är liten, är det människor som verkligen skulle behöva få skäligt betalt.

Att både arbetsgivare och fack står enade i en sådan fråga (att hålla den lagstadgade minimilönen kvar på 0 kr/h) - är ett inte särskilt sunt tecken på det som tidigare kallades solidaritet. Varför ska inte facket visa solidaritet även med icke-medlemmar? Även om man inte aktivt arbetar för frågan?

Facket visar solidaritet genom att alla anställda omfattas av kollektivavtal. Även om du inte är medlem.

Du hävdar att de svagaste ska ha det sämre än andra, inte bara det, du vill lagstifta om att de svagaste ska ha lägre lön och sämre villkor än andra.

äckligt
 
Sv: Minimilön i Sverige?

KL KL KL

De som en sådan lagstiftning hjälper är de som står utanför den reguljära arbetsmarknaden. Denna marknad är ju då egentligen ett antal mer eller mindre oseriösa och/eller okunniga företag som utnyttjar andra människors belägenhet.

Arbetsmarknadens parter är knappast intresserade av att gå in här, de företagare som agerar på denna irreguljära marknad är knappast de som är med i SAF (det heter väl något annat nuförtiden kanske ;) ). Osv.

Just därför behöver riksdagen lagstifta om minimilön för att få bort dels utnyttjandet av arbetskraft och dels kan man kanske tänka sig att dessa företagare heller inte har en alltigenom vit verksamhet.

De som berörs och stärks då är ju framför allt arbetskraftsinvandrare från andra EU-länder, med högre arbetslöshet än Sverige. Och har man tur får man dessutom bort olönsamma företag som förstör marknaden för seriösa företagare genom att betala skitlöner.

Och till Golit: eftersom Du tycker att det är fel väg att gå att lagstifta om minimilön - vad är Din lösning på problemet, för Du är väl ändå överens om att det finns lönedumpning som därigenom blir ett utnyttjande av arbetskraft, eller....
 
Senast ändrad:
Sv: Minimilön i Sverige?

Nej, det faller för det mesta under utskänkningslagen och är inte okej. Man kan förstås återgå till tidigare tolkningar av lagen om man är intresserad av att de svagaste på arbetsmarknaden inte skall subventionera restauranger som inte klarar av att konkurrera. Men varför man ska lagstifta om oschyssta villkor och osund konkurrens är höljd i dunkel.

Är du bara en elak människa som tycker att de svagaste ska med lag fortsätta vara utsatta? Är du i allmänhet ond, som tycker att de svagaste på arbetsmarknaden ska subventionera företag som inte kan klara sig annars?

äckligt

Du vevar ditt positiv (eller kanske negativ), varv efter varv. Inget nytt kommer fram utom att golit tycker att dagens ordning är ideal och perfekt och att en förändring som ger bättre villkor för de allra svagaste är äcklig.

golit får gärna fortsätta att stå på arbetsgivarnas sida (starkaste motståndarna till lagstadgad minimilön) för att ha en fortsatt tillåten lönedumpning till helt oskäliga villkor. Arbetsgivarna är enade motståndare till lagstadgad minimilön. Facken velar lite i frågan, runt om i vårt Europa. Jag tycker däremot att vi behöver en förändring, på något sätt, som ger bättre villkor till de allra svagaste. Lagstadgade minimilöner löser problemet till del och på köpet får man dessutom en sundare konkurrens, men det är inte högsta prioritet.

Om det är någon annan som hänger med i golits logik att 0 eller 25 kr/h är bättre än 75 kr/h eller 100 kr/h, får ni gärna förklara för mig. golit klarar det inte i alla fall, då golit fastnat i något Tourettes-liknande symptom där varannan mening innehåller ett okvädingsord och meningen däremellan bara är samma icke-argumentation som inlägg #1 från golit.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp