Minimått på ridbana?

A

achwen

Hej! Hoppas att detta är rätt forum...
Planerar att anlägga en enklare ridvolt(paddock). Behöver råd om måtten på den. Har ett russ och ett mindre varmblod. Vad behöver jag MINST? Vad rekommenderas helst, osv. Tacksam för svar omgående.:confused:

Sv: Minimått på ridbana?

Jag skulle aldrig ha en padock som var mindre än 20x40. Visst fungerar det med mindre, men det ger inget utrymme om man vill hoppa banor eller behöver lite plats om hästen är ur kondition och inte så välbalanserad.

Att ha banan för liten kan slita på benen.
Har du en travare som inte är så mkt tränad kan det vara extra bra om du har mer utrymme eftersom de lätt är obalanserade och behöver lite mer utrymme.

Vi har 30x60, funkar bra, då har vi c-ponny, friser, ardenner och whels cob och sen 3åringar...Hade även ett stort halvblod på 175cm som gick bra där:) men dock väldigt väl riden och balanserad

Tack för svaren. Kruxet med det hela är att vi bor på en höjd, så all mark lutar. En bit från gården planar det ut hyfsat, men på begränsad yta. Dessutom tar vi av den betesmark vi har. Var tycker ni att smärtgränsen går, rent måttmässigt?

20x40 om det ska vara en riktig bana. har själv 20x60 och vill inte ha mindre, men sen har jag en stor häst också.

om det ska vara en volt så kanske det kan gå med 20x30.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 300
Senast: Lavinia
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar