Minigrisebassar 2 veckor gamla! Foton

Sv: Minigrisebassar 2 veckor gamla! Foton

*kl*

Så söta! :love:

Hur stora blir minigrisar? Och hur ser de ut som vuxna?
Är de dyra? Vad äter de? Och kan man ha dem i stall eller måste de bo i huset?

*massa frågor* :angel:

En vuxen gris väger mellan 25-45 kilo.

Ser ut som en gris :).

En kulting från en av minigrisföreningen godkänd uppfödare kostar 2500-3500:-. ( då får man bla härstammningsbevis)

De kan bo i stall.

/KT

Som en gris, tänka sig! :rofl:
Men de är väl mindre än en "vanlig" gris? :idea:

Som en gris, tänka sig! :rofl:
Men de är väl mindre än en "vanlig" gris? :idea:

Ja jag skriver ju att en vuxen väger ca 25-45 kilo. En "riktig" gris väger lätt 200-250 kilo....

Så nog är de mindre....minigrisarna

/KT

Har du bra tips på hur man övertalar maken om att vi bara MÅSTE ha två såna, rosa med prickar på, hemma hos oss????

De är ju så söta att man blir alldeles tokig!!!
:love:

Oj ja då är det ju en enorm skillnad! Trodde inte stora grisar vägde så mkt!

Har du bra tips på hur man övertalar maken om att vi bara MÅSTE ha två såna, rosa med prickar på, hemma hos oss????

Man framhåller att grisar kan läras att söka svamp! :d

Att grisar är klokare än hundar!

Att grisar är bara bäst!

Man hyr hem filmen om "Babe" den fantastiska grisen :).

/KT

En klok man -Winston Churchill sa om grisar:

"Jag gillar grisar. Hundar ser upp till oss, Katter ser ner på oss men Grisar behandlar oss som jämlikar."

/KT

Gör som en av mina kunder gjorde med sin pojkvän som har uppfattningen att alla grisar luktar illa och ska ligga på tallriken.

Säg att ni ska åka och titta på en grej.
Frågar han vad så säger du att det är en överaskning.
Det är en liten rolig utflykt.:angel:

När denna kille fick se grisarna rynkade han först på näsan och var väldigt macho och sa div. roliga (som han tyckte) grisskämt.
Men när han sen fick se att grisarna kommer när man ropar deras namn, kan sitta, dansa, räcka ut tungan, vinka, gå i koppel etc. så mjuknade blicken.

När han sen fick se kultingarna blev han en mjukis och sa.
- De är ju ganska söta för att vara grisar.

Därefter kunde han prova att klappa dom, men han var tvungen att titta efter och lukta på handen så att han inte hade blivit smutsig eller luktade illa.
- Fan, det luktar ju inget. sa han då.

Hans tjej förklarade för honom att det var en av hennes drömdjur som de kunde ha i stallet.
De behövde ju inte nödvändigtvis på inne.

När han sen började få ett lite oroligt utseende i ansiktet, lugnade jag honom och sa att kultingarna jag hade var redan sålda så han skulle inte vara orolig för att bli med gris på en gång.

Vi satt i ca 4 timmar och pratade om för och nackdelar, ris och ros med ett minigrisägande.:)

Dessa människor kom tillbaka på besök 2 ggr till.
Han hade helt klart ändrat uppfattningen om minigrisen.
Efter ett tag så ringer killen och säger att de ville boka två till nästa gång jag fick kultingar. :eek: ;)

Idag har dom två grisar.
De bor ute på dagen, men husse bestämde att de skulle få vara inne med dom på kvällen och mysa i soffan. :D

Minigrisar kan charma vilken hårding som helst.:D

Maken vill gärna ha stora grisar. Vi har ju lånat två år i rad och han kan tänka sig att köpa ett gäng egna. Bara att de inte stannar längre än över sommaren. Sommarjobbare som plöjer hyggen och igenvuxna hagar åt oss. Han vill inte ha fler husdjur som kräver daglig skötsel året om. Ibland är det väl tur att man har en partner som stoppar så att man inte får för många husdjur, men nån gång ska vi allt ha minigrisar. Inte såna tjockuvuden utan såna som du och KungTulle har. Riktiga grisar i mindre förpackning.

Annars skulle du se min man när han har grisuppvisning för grannar och sommarstugegäster på somrarna. Han springer som en galning runt i hagen och har ett helt gäng skrikande och skuttande griskultingar i hasorna. :bump: Gissa om vi är en attraktion här i skogen ;)

han har grisuppvisning för grannar och sommarstugegäster på somrarna. Han springer som en galning runt i hagen och har ett helt gäng skrikande och skuttande griskultingar i hasorna. :bump: Gissa om vi är en attraktion här i skogen ;)

Off nöff road show!:bump:

/KT

Va fina dom ser ut. Så himla söta. Tänk om man kunde få dom att stanna i växten och se ut så där hela tiden:love:

Mår dom bra allihopa?

MVH Russin8

Dom var verkligen supersöta! :love:
Hur länge ska dom stanna hos mamman ?

Vet du möjligtvis om minigrisar är allergivänliga? :angel:

Alltså...dina smågrisar är det sötaste jag har sett!!:d:love:

Dom var verkligen supersöta! :love:
Hur länge ska dom stanna hos mamman ?

Vet du möjligtvis om minigrisar är allergivänliga? :angel:

Man avvänjer kultingarna när de är ca 5-6 veckor, men man säljer dom inte förren de är minst 7-8 veckor.
Att ta en kulting till ett nytt hem direkt ifrån mamman är inte snällt mot kultingen. Det blir en för stor omställning för dom.

Många pälsdjursallergiker tål minigrisar jättebra, andra inte alls.
Det beror lite på hur allergin visar sig (astma, rinnande ögon, utslag m.m.) men de är inte allergisäkra.

Skaffar man sig en gris i familjen trots allergi så måste man även ha en "Plan B"
D.v.s. att man ska kunna ha möjligheten att låta den utomhus på heltid och vara beredd på att skaffa den en kompis.
I många fall kan det dröja flera månader innan man känner av allergin.
Att skaffa sig en minigris när man är allergisk OCH bor i lägenhet, är rent av sagt idiotiskt. Dessa slutar nästan alltid som omplaceringar.

I SMGS finns det ett fåtal sk. "test-familjer" som man kan besöka för att dels träffa en "innegris" och få en uppfattning på hur de fungerar att bo med en i huset, och dels känna efter om man får en direktreaktion av allergin.

Man ska även ha med i beräkningarna att en gris behöver hö för att hålla magen i trim. Det är många som är allergiska mot hö, men hö kan den givetvis äta ute i sin hage. ;)

Okej, tack för svaren :)

Jag har dock inga planer att skaffa minigris, men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden :D

Nej gud va söta:love: Kanske ta sig en funderare att köpa en dom e ju för söt:love: Har ju plats till en :) Kan man ha bara 1 eller måste man ha 2???

Det beror på om du ska ha den inne som en i familjen eller ha den i stall. Har du den i stall så måste man ha 2 då de är supersociala. Nu är jag inte så bra på grisar men jag har för mig att det är så här.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 692
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?