Miniatyrhästar..?

Sv: Miniatyrhästar..?

Är inte säker på att en spilta är godkänd. Även om ytan är tillräcklig, så finns det en regel om kortaste sidan på boxen. Den måsta alltså vara mer kvadratisk än en spilta, som är rektangulär. Jag vet inte måttet, men i storhäst box måste kortaste sidan vara 3 m så kanske 2 m på en shettisbox???

Nu har jag inte de exakta måtten, har pappren ngn annanstans men kortaste sidan som krävs för a-ponny är under 2 m så jag tror visst att en spilta skulle vara godkänd för en shettis.Är den inte det så tror jag inte den är godkänd som spilta för häst heller...
Har för mej att kortaste sidan för c-ponny skulle vara minst 1,6m,å då är ju shettisar ännu mindre.

Senast ändrad av en moderator:

Den korstaste sidan på den minsta boxe man får ha ska vara minst 1,60 cm. hela boxen ska vara minst 4 kvm och det gäller till hästar som är max 107 cm i mkh.
Vi byggde shettisboxen exakt så här och hade en storlek större till b-ponnyn som bara var 111cm i mkh.

Den kortaste sidan till en häst på 150 i mkh ska vara 2,20m. För en häst på 160cm gäller 2,35 m och för en häst på 1,70m gäller kortaste sidan 2,50m.

Detta är vad jag har fått fram.

Senast ändrad:

Jag kände två minishettisar... De hade en jättestor utebox typ 5x8 meter. Den satt ihop med hagen så de kunde gå in och ut som de ville... På nätterna stängde man en "dörr" som fanns så de bara var inne! Så söta :love:

mysboll skrev:
Det är tillåtet OM minimimåtten för box uppfylls.
hehe ja,, minns juh när inspektörerna kom till ett stall där jag var på prao för länge sen, två ponnier stod i boxspiltor med stora dörrar som hängdes på nattetid.. helt plötsligt kommer inspektörerna oanmälda och boxdörrana hyvades upp i trappen till loftet och dörrn slängdes igen och dunsar hörs mot dörren.. hade dom öppnat dörrn hade boxdörrarna trillat ut.. tur att dom inte tittade där.. och dom hade inte vett att fråga heller varför två av ponnierna hade varken grimskaft med kloss eller grimma i spiltan (alla hästar var i hagen)..

Starmartyr skrev:
Haha, tur det då i alla fall ;)

ja eller hur! Det är ju så man ska göra - mörka för inspektörerna och köra med för små boxar/spiltor eller boxspiltor som i detta fall... jääääääääättetur att det inte upptäcktes....

Hoppas verkligen att det var ironiskt! :devil:

Haha, jag tänker inte uttala mig mer om det ;P

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
573
Senast: Svartkatt
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka