Elin_B

Trådstartare
För någon vecka sedan sattes en lista upp i stallet där man skulle fylla i om ens häst skulle ges mineraler vid fodring.

Majoriteten hade kryssat i "nej". Beror detta på att de ger andra mineraler själva eller finns det någonting negativt med mineraler? Ger inte alla mineraler till sina hästar?

Jag är övertygad om att ALLA de där människorna INTE har en egen hink med mineraler av annat märke/egenskap.

Det var vanliga M*ner Blå.

Sv: Mineraler

Har ni samma hö allihopa? analyserat ? och samma kraftfoder?
Det kan vara så att höet redan innehåller tillräckliga mängder av Ca, P och Mg. Det enda som i sånna fall behöver tilläggas är SELEN (det finns inte alls i svenskt hö).

Det kan också vara så att tillsammans med höet och något visst kraftfoder, t ex Kraffts olika färdigfoder, tillgodoses behovet av mineraler.

Japp, alla får samma hö och hösilage. Är det inte bra om värdet är tillräckligt, och hästen ändå får mineraler i maten? Jag tror även att de flesta hästar får en viss mängt kr*fft grund, med ett fåtal undantag som enbart äter havre. Om mängden kalcium, fosfor och magnesium är tillräcklig då? Får hästen i sig selen någon annanstans eller ska man ge den mineraltillskott enbart för detta?

Elin_B skrev:
Japp, alla får samma hö och hösilage. Är det inte bra om värdet är tillräckligt, och hästen ändå får mineraler i maten? Jag tror även att de flesta hästar får en viss mängt kr*fft grund, med ett fåtal undantag som enbart äter havre. Om mängden kalcium, fosfor och magnesium är tillräcklig då? Får hästen i sig selen någon annanstans eller ska man ge den mineraltillskott enbart för detta?

Om de andra behoven är täckta genom hö och kraften så kan man ge SELEN i ett separat tillskott... "Tokosel" heter det och finsn att köpa på Apotek.
Selen finns även i Krafft Grund.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 672
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar