eldione

Trådstartare
Hör med jämna mellanrum talas om att grusmineraler, pelletrerad mat och betfor ska lämna grus och skräp i lungor, magsäck, tarmar och allt vad det är. Vill gärna reda ut detta eftersom det känns bra att ha lite kunskap om det innan man går på lösa rykten. Så jag undrar om någon kan reda ut något om detta, hur är det?
 
Sv: Mineraler

Jag har aldrig läst ngt vettigt som stöder detta eller hört det från ngt sakkunnigt håll så vad mig anbelangar är det bara myter.
PL
 
Sv: Mineraler

jo jag tycker också det verkar så, men vill kunna ha bra med fakta för att kunna understryka detta :)
 
Sv: Mineraler

Det bästa facit är väl att få hästar äter "grusmineraler" frivilligt :angel:

Jag har inga fakta, men ibland så säger sig saker självt...ger ogärna pellets då MIN alldelses egna teori är att det stjäl för mycket saliv och slemhinnorna blir torrare, iallafall på högpresterande tävlingshästar...detta visar sig sedan i återkommande halsinfektioner på dom....men det är min egna teori på varför sporthästen har så mycket halsinfektioner idag mot förr....

pelleterade mineraler är det sällan hästar vägrar att äta.
 
Sv: Mineraler

Pelleterade mineraler är precis samma grus som de andra men man har bakat ihop gruset med tex melass o ev lite spannmål som bindemedel.
Jag tror inte att pelleterat foder stjäl saliv, innehållet är ju egentligen samma, däremot att det bildas mindre saliv pga mindre tuggning. En annan sak är att pelleterat foder egentligen är ganska finfördelat vilket kan vara en nackdel för slemhinnorna. Bäst är ju hel havre som ju blöts efterhand som hästen tuggar.
PL
 
Sv: Mineraler

Men blötlägger du havre vs pelleterat så ser man ju vad som händer....någongång under ätprocessen så sväller ju fodret(även om det mesta kanske gör det i magsäcken, frågan är väl om det är så klyftigt)Normalt äter ju inte en häst mat som är förtorkat som pelletsen är....jag vet ju att många tränare har pelleterat foder och man skall väl inte klaga på resultaten heller.....däremot finns det en stortränare som vad jag hört aldrig ger pelleterat foder och har aldrig heller hört honom gnälla om halsinfektioner heller nångång....

Man vet ju själv vad torr man blir i slemhinnorna om man tagit ut sig ordentligt.....käka sedan pelleterat foder några timmar efteråt...för mig är det enda logiska svaret....inte så bra.. :crazy:
 
Sv: Mineraler

Jag har varit med om sandkolik hos en häst och det är inget jag vill uppleva med mina egna hästar, därför ger jag inte betfor lägre pga. av att jag hittade ganska stora mängder sand i.
 
Sv: Mineraler

Japp, ta en redig näve och tugga på så känner du... :cool:

Det är oftast inte så mycket överst i säcken, men när man kommer ner i botten kan det knastra rejält i tänderna. :eek:
Det rör sig inte om några jättemängder, men något gruskorn känner man nästan alltid av. (Japp, jag tuggar en del betfor när jag pysslar i stallet :d :D )
Pelletterad betfor är det mer i, för där är "sanden" inkapslad.



Nu vet jag inte om det är riktig sand, eller om det är något annat egentligen, men det känns i tänderna som om man knaprade en dåligt sköljd morot... :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Mineraler

Ja, det kan det ju vara, men det ÄR hårt som grus och knastrar ordentligt i tänderna.

Man kanske skulle ringa upp tillverkaren och kolla, så att man vet...
 
Sv: Mineraler

Beror väl på hur väl de tvättar betorna innan de gör betfor av dem kanske? Så det kommer sand från jorden?
 
Sv: Mineraler

Har försökt få reda på detta från örtfolket, eftersom det ofta är de som är pigga på att påstå detta och att man därmed ska köpa deras mer "naturliga" mineraler.
Men jag har inte lyckats få reda på något vettigt, ingen har gett mig några forskningsartiklar eller vettiga källor, de har bara sina egna påståenden och åsikter att gå på.
Vad man vet är ju att sand kan stanna kvar i tarmar och därmed orsaka kolik, men det är vad jag förstått väldigt fin sand och inte grus, då gruspartiklar förs vidare ut med träcket.
Tshalten i pellets är vad jag vet ganska lik den som finns i torkad spm (och även hö)och därmed borde man kunna få spm att dra åt sig rätt mycket vätska med (även om det är svårare). Är man orolig för ev. svällning av fodret längre ner i magtarmkanalen kan man ju alltid blötlägga fodret innan utfodring. Då får man i ofs ännu mindre tuggning och salivutsöndring.
Utan att propagera för eller emot (det finns ju för och nackdelar med det mesta), men på det pelleterade fodret och mineralerna finns det dokumenterad forskning, det finns det väldigt lite av i den andra änden.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 468
Senast: MiniLi
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 361
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 744
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 885
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp