Sv: Mineraler
Har försökt få reda på detta från örtfolket, eftersom det ofta är de som är pigga på att påstå detta och att man därmed ska köpa deras mer "naturliga" mineraler.
Men jag har inte lyckats få reda på något vettigt, ingen har gett mig några forskningsartiklar eller vettiga källor, de har bara sina egna påståenden och åsikter att gå på.
Vad man vet är ju att sand kan stanna kvar i tarmar och därmed orsaka kolik, men det är vad jag förstått väldigt fin sand och inte grus, då gruspartiklar förs vidare ut med träcket.
Tshalten i pellets är vad jag vet ganska lik den som finns i torkad spm (och även hö)och därmed borde man kunna få spm att dra åt sig rätt mycket vätska med (även om det är svårare). Är man orolig för ev. svällning av fodret längre ner i magtarmkanalen kan man ju alltid blötlägga fodret innan utfodring. Då får man i ofs ännu mindre tuggning och salivutsöndring.
Utan att propagera för eller emot (det finns ju för och nackdelar med det mesta), men på det pelleterade fodret och mineralerna finns det dokumenterad forskning, det finns det väldigt lite av i den andra änden.