Mineraler i pellets- eller "grus"form?

Sv: Mineraler i pellets- eller "grus"form?

Min häst får "foderutslag" av grusmineraler, vet. förklarade att grusmineraler kan lägga sig som ett filter i tarmen.

Och andra veterinärer säger att peleterat kan ge foderstrupsförstoppning...:smirk:

Pelleterade mineraler är pelleterat grus med tillsatser som binder samman.
PL

haha... förvånande :D Då måste med andra ord de oxå fastna i tarmarna isf. Har oxå hört att pelletsfoder överhuvudtaget kan ge foderstrupsförstoppning... Så vad ger man då?

Jag drar samma slusats som vissa andra, att "grus" och pellets innehåller samma sak. Eftersom min häst uppenbarligen inte tål "grusminerale" och är allmänt känslig för pelleterat foder så -får han inga mineraler!
Vilken han inte fått på de 10 år jag haft honom, samma veterinär ansåg att ett bra grovfoder räcker, jag har under alla år kompelleterat med chevinal plus. Och hästen lever och mår bra..!:smirk:
Hästar är ju individer, en del tål vissa saker och andra är mer känsliga. Vad det gäller P så har jag lärt mig att han bara klarar "omixat" foder som havre, korn, betfor och i liten mängd även lucern. Alla andra pelleterade fodersorter ger honom utlslag. Om vet. teorin om stopp i tarmen av grusmineraler stämmer eller ej vet jag inte, men uppenbarligen passar det in på min häst.

Pellets eftersom min häst har fått kolik varje gång han får grusmineraler...

har hört att "grusmineraler" lägger sig som sand i magen, dom är för "tunga" och då kan hästerna lätt få kolik! det verkar ju inte vara en myt som någon nämnde eftersom du faktiskt har erfarenhet av detta! jag röstar för pelleterade mineraler!

Vet inte om jag riktigt vill bli bevis för det.. Tror inte på det själv nämligen.

Jag vet inte vad det är som gör det men blöter jag upp pellets för mycket får han en lätt gaskolik av det också. Så jag blandar i mineralerna det sista jag gör och serverar direkt så går det bra.

Vet inte varför det fungerar är bara glad att jag slipper köpa mineraler/vitaminer separat :D

kl

Min kräsna häst äter varken eller så jag kör på flytande (Chevinal Plus) + Tokosel.

Min kräsna häst äter varken eller så jag kör på flytande (Chevinal Plus) + Tokosel.

Hur gör du med kalcium och fosfor? Det finns väl inte i flytande form...

Eller finns det tillräckligt i övrigt foder?

Se bara till att du väljer pellets som är tillräckligt hårda att inte bli grus förrän de passerat tarmkanalen:angel:
PL

Vi har supermkt kalk i vårat grovfoder, det hamnar på överskott redan där. Och så får hon vetekli för fosforens skull.

Många olika hästar o människor = många olika åsikter. Finns det fler som använder någon form av örtmineraler?

Vetekli är ingen bra fosforkälla, upptaget av fosfor är dåligt o dessutom störs upptaget av andra mineraler.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 913
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka