Mineralbalja. Fri tillgång på mineraler.

Aston

Trådstartare
Ni som använder er av mineralbalja. Alltså att hästen får äta den mängd mineraler den vill. På tex betet. Hur tycker ni det funkar? Jag är rädd att dom bara äter för att det är gott. Eller det gör som kanske inte?

Sv: Mineralbalja. Fri tillgång på mineraler.

Jag har aldrig testat mineraler i balja så, men haft mineralstenar (kombinerat med salt) Det fungerar bra tycker jag. :)

Det jag har testat är saltsten med biotin i. Det åt min som vanlig saltsten. Den höll alltså i evigheter. Men jag tänker så att dom där baljorna kanske är så goda att dom står och slickar i sig det i onödan och bara kissar ut det.

Jag har läst om hästar som ätit av det som tokar för att det är gott. Hästar ska dessutom inte ha förmåga att känna om de har mineralbrist.

Det har jag hört att dom har. Så i det vilda så kompenserar dom upp med att äta vissa sorters växter. Och vissa hästar äter ju sitt bajs för att få i sig extra mineraler.

Att ha mineralbaljor är ganska onödigt. Antingen äter hästen för att det är gott eller inte alls. Hästar har lika lite förmåga att känna av mineralbrister som vi människor. Det är bara salt de kan känna behov av men även det kan man inbland behöva tillsätta extra om hästen äter dåligt på saltstenen och hästen svettas mycket.
Om du tror att din häst behöver extra mineraler på betet så ge betesmineraler i hink eller krubba isåfall men oftast behöver de inga extra mineraler när de går på ett normalt bete.

Men om man börjar stödfodra för att betet börjar ta slut då? Så dom snarare går på fri tillgång av hösilage då?

Jag erbjöd mitt sto som just fölat en mineralbalja från Gra*****den efter att hon tvärstannat på promenaden och gluffsat i sig jord i skogen. Hon använde den i början men efter några veckor slutade hon.

Jag skulle i så fall hellre ge fri tillgång på mineralpellets eller granulat eftersom det oftast är väldigt mycket melass i mineralbaljor. Jag brukar ha mitt russ på fri tillgång till mineraler och hon äter i snitt sitt dagsbehov, ibland mer och ibland mindre.

Var några år sen jag provade och hästarna åt som galningar. Provsmaka lite och de var riktigt söta. Dock fanns de bara en variant då och de kanske inte är lika nu

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
460
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar