Min valack stegrar sig... Vad ska jag göra?

Sv: Min valack stegrar sig... Vad ska jag göra?

Det här var en bra tråd för mig..

Mitt sto är precis likadan.
Ena dan går hon som en klocka för att nästa prompt vägra gå förbi samma sten vi sett varje dag*suck*

Har provat allt ni sagt och det funkar inte. Vänta ut henne funkar absolut inte, då blir vi stående i timmar!
Hon ställer sig och vilar ett ben och studerar utsikten och så fort jag rör mig i sadeln så går hon upp.

Hon är 9 år och har inga som helst fysiska hinder eller obehag (=kollad)

Har inte haft henne så länge och hon har tydligen kommit undan med detta beteende hos sin förra ägare vilket gör att det är endast test från hennes sida.

Blir ju inte bättre av att hon är en besserwisser som kan allt och vet allt :)

Nu har jag lessnat och går på hårt mot hårt.

Ingen metod jag tycker om men ser ingen annan utväg.
Så fort jag känner att hon är på g upp så lägger jag en dressyr pisk på länden. Och sen ger jag mig inte. Hon ska fram!!

Hitills har det funkat förvånansvärt bra. Hon blev tom paff och förvånad av min reaktion.

Tror att det viktigaste med att rida en sån häst ar att ha en konsekvent och orädd ryttare.
Hoppar jag av henne och går förbi det läskiga för att sen sitta upp, så blir hon 7 reser värre.Prövade det i början. Hon har endast hållt på så här i ca 1 månad- i omgångar...

Jobbig sits du sitter i.

Som några andra tror inte jag heller på att lösningen på problemet är att du sitter av och leder honom förbi det läskiga. Då visar du honom att det är lite läskigt, och att han slipper undan just därför.
Sen skriver du att du känner dig mer osäker från marken, än ryggen. Jag tycker att prio 1 är att man känner sig trygg och har situationen helt under kontroll från marken INNAN man sätter sig upp på en häst.

Unghästen jag håller på med kan också bli löjligt rädd när vi är ute i skogen, hon är 3 år. Dock stegrar hon inte, utan det sätter av i 180 km/h bakåt. Det jag har gjort är att träna bort detta för hand, dvs genom promenader. När hon blir rädd och fryser fast, alt vill springa iväg så stannar vi. Vi står stilla tills HON beslutar sig för att ta valfritt antal steg framåt, för att sedan kanske stanna igen. Jag står gärna stilla i 10 minuter, än att hålla på att bråka med henne, det lär inte stärka vår pågående förtroendeuppbygnad för att jag blir arg på henne när hon visar rädsla. Visar jag istället lugn, så blir hon lugn. Jag sätter mig aldrig upp på hennes rygg, förens jag känner att jag har kontrollen till 100% från marken.
Våra promenader har hjälpt oss något enromt, och idag går hon fram till läskiga saker nästan direkt. Jag låter henne ta den tid hon behöver, utan att egentligen kräva att hon ska gå fram helt, det är frivilligt.

Sen måste jag bara vara lite tjurskallig också... Jag tycker du borde tacka o ta emot de tips du fått, istället för att be oss att komma med bättre ;)

Jag kanske kan vara ridsällskap :D Om du har hästen där du bor är det nära mig/min häst :)

När du skriver att sällskapet skulle göra dig bunden framöver så tror jag att du tänker fel. Att ta rygg på en trygg häst gör att din häst blir trygg i miljön och uppgiften och när han sedan är det kommer det inte heller att vara ngt problem att rida ut själv. På vilket sätt saknar du möjlighet till ridsällskap? Hyr in dig i ett stall med andra hästar alt. ta emot en inackordering med en snäll häst. Det finns väl stall i närheten du kan kontakta för ridsällskap? Annars kanske det hjälper att ha med en kompis till fots som går före, funkar på många hästar. Går det att tömköra hästen ute så brukar det också vara bra. Du kan gå på honom lite tuffare om han krånglar utan att vara rädd att ramla av, dessutom lär det hästen att "gå först" men du kan gå fram och korrigera utan att behöva sitta av och på hela tiden.

Mvh JV

Precis precis!!!! Åh vad skönt att höra att det inte bara är jag som har exakt samma problem.
Men det är precis så han gör. Men han stegrar sig inte jättehögt så det är liksom hanterbart. Men det är inget kul alls. Och det är inget bra beteende. Men fungerar din i paddocken?? För det gör Plutten. Där är det inga problem alls.

Alltså!! Mycket att svara på nu. :P

Det första jag tänker på är det här med att ha någon som går före. Visst, hade jag haft någon som jag hade kunnat ha framför så hade det gått. Men jag har ett eget stall och jag känner inte många häromkring. Så just nu har jag ingen. Sen är min erfarenhet från mina andra hästar jag har haft att när dom har haft en häst framför sig en gång så har jag aldrig kunnat rida ut själv sen. Dom har blivit bundna vid att ha en häst med sig. Samma sak med någon som går med. Inte för att det kanske blir så med Plutten nu. Hittar jag någon att rida med så är det väl självklart att prova det.

Sen det här med att jag blir lite grinig för att folk är lite nedlåtande. Det är absolut inte alla det är menat till. Absolut inte. Men det är typiskt vissa hästmänniskor att mena på att man inte kan någonting bara för att man har ett litet problem som man ber om hjälp med. Det är ett konstigt fenomen. Jag har lång erfarenhet och anser mig kunna en hel del om hästar. Vilket gör att jag inte godtar att någon får för sig att säga att jag inte har erfarenhet nog att lösa det här. Jag ber bara om goda råd och ville höra om någon hade samma erfarenhet som jag.
Jag vill tacka er alla för alla goda råd. Har fått flera som jag ska prova. Och det som verkar vettigast i mina öron är det som jag har hållt på me. Att helt enkelt vänta ut honom. Tror det blir minst bråk och tjabb med honom på det viset.

Sen ska jag påpeka återigen. Att han tyckte det var läskigt första och andra gången vi gick förbi sakerna. Men nu har vi gått förbi hur många gånger som helst och han är inte rädd. Han bara jävlas med mig. Han kom på att det var lite roligt att hitta på jävelskap just på dom ställena och fortsätter därför. Han har som sagt varit hyfsat snäll annars så varför skulle inte han som alla andra hästar kunna testa mig?? :P

Men som sagt!!! Tack alla för alla goda råd. Och ni som vet att ni menar väl, behöver absolut inte ta åt er när jag blir lite grinig på alla andra. :P

Måste bara fråga, du har inte en box ledig som du kan hyra ut? Ett enkelt sätt att få ridsällskap i så fall. Annars slår jag åter ett slag för tömkörningen OM det fungerar att tömköra. I övrigt håller jag med om att det är långt mycket bättre att vänta ut hästen än att bråka. Går man på hästen för hårt blir den ju bara pressad och får man hästen att stegra sig i tid och otid så har man snart befäst det beteendet vare sig man vill eller inte. Nej, ska du lösa problemet ensam, uppsuttet så låt hästen glo tills det blir tråkigt.

Mvh JV (som för övrigt har väntat i en halvtimme på en istadig häst i en vägren)

notera att en halvtimme att sitta och glo ute i skogen är läääänge men hästen krånglade aldrig mer.

Ne, jag har inte en box till. Och tror inte jag hade velat ha någon inhyrd ändå faktiskt. :p Av flera olika skäl.

Men jag ska prova tömkörning och funkar det, vilket jag faktiskt tror att det gör eftersom han aldrig bråkar när jag går med honom, så blir det ridning och då blir det till att vänta ut honom.

Jag har också stått med istadiga hästar extremt länge. :P Så det är inget jag tycker är jobbigt. Bättre att stå flera timmar i ett dike än att bråka i en kvart...

Japp!! Han och så har jag en sällskapshäst...

Jag har också samma problem!!

Har köpt en ny häst.. Red henne första gångerna i ridhus utan problem, superfin och trevlig. Red till och från ridhuset utan problem.. Men en gång så skulle vi för första gången rida åt ett annat håll än det vi brukar.. Då började hon med att backa, när man drev reste hon sig rätt upp och ned, en hög stegring och den va inte alls trevlig. Sen direk efter snurrade hon till och förstökte sticka hem. Jag försökte om och om igen, La volter och försökte igen med samma resultat. Tillslut fick jag en lite större volt och hon tog sig förbi. Efter det red jag till uteridbanan, där fick hon också fnatt och jag var jättenära att åka av. Men lyckades kravla mig upp igen.. Tog man i tyglarna så reste hon sig mer. drev jag reste hon sig också. Så fort hon kommer må marken snyrrar hon till och försöker sticka..

Inne i ridhuset är hon ett lamm, från mareken också. Men så fort vi ska gå någonstans hon itne gått så är det tvär stopp.

Nu är hon ihopsläppt med en annan häst i hagen (han som äger stallet ville att hon skulle stå själv första tiden i stallet, och det ville jag med) och nu är hon värre. Hon vill knappt gå av gården om man sitter på. Går man så är det inga problem.

Jag har ju bara haft henne i 3 veckor så antar att hon testar mig.. För hon är inte rädd, möjligen lite osäker och det gör att det bler en stor sak av det och hon känner att det är en anledning att slippa.

Hon är 8 år och 173 cm.. ett stort, sent inridet sto med mycket villja..

Förlåt för trådkapet.. Men jag har samma problem. har fått många fina tips i tråden! Har tyvärr inga egna eftersom jag själv inte överkommit mitt egna problem. Men jag antar att det är trägen som vinner.

Håller med dig i att vissa hästfolk tycker att man är värdelös bara man stöter på ett problem man känner att man vill ha hjälp med. Jag BEHÖVER hjälp och det vet jag. nu återstår bara att hitta rätt sätt att göra det på.

:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Kanske inte direkt till dig eller TS, kanske mer allmänt.

Men en sak jag tycker är väldigt nyttig är att aldrig låta hästen vända/snurra utan hela tiden ha nosen pekandes åt rätt håll. Det tycker jag hjälper jättemycket på unga/oridna hästar. Jag tycker det känns som att hästens flyktbeteende får en stor push av att hästen kan vända sig bort från vad den inte gillar, den kopplar liksom bort själva problemet och hakar mer upp sig på att fly undan. Lyckas man hålla den på rätt spår tycker jag man vinner mycket på hästar som försöker ta sig därifrån.

knapplån..

Har inte läst igenom alla svar men vad jag hade provat att göra är följande:
Miljöträna. Träna på de ställena han känner sig osäker på, när han är lugn så står du länge och klappar honom, pratar med honom, försöker få honom att känna sig trygg. Sen hade jag kanske provat gå en liten bit ifrån, tillbaka igen och "trösta" (dåligt ordval) honom igen på det obehagliga stället. Få det till en bekvämlig plats. Framförallt hade jag försökt få mig själv till en behaglig plats.

Har kopierat två bitar ur en artikel om motivation som du kanske vill läsa;

"När detta flyter på fint i alla gångarter gäller det att göra dig själv till en bekvämlighets-zon. Genom att på promenader etc. stanna då och då och låta hästen beta/vila, lär den sig att bekvämligheten följer med dig. Det viktigaste är att låta det ta tid. Beroende på olika hästar kan det ta en vecka innan hästen har en egen framåtbjudning, eller tre månader. Det gäller att ha tålamod och att aldrig snåla med berömmet. "

"Ett litet tillägg. Ni har säkert varit med om hästar vars framåtbjudning ökar väsentligt när man vänder hemåt på uteritten. Det här beror helt enkelt på att bekvämligheten finns hemma! Många hästar får mat efter ridturen, blir släppta i hagen etc, helt enkelt saker som innebär "Bra!" för hästen.

Vi kan ganska enkelt få den här framåtbjudningen även på uteritten. Det är bara att lägga in en liten paus i mitten av ridturen, då vi sitter av, låter hästen beta och framförallt vila en stund. En del hästar blir stressade av att stanna mitt ute i skogen, men har du tidigare visat dig vara en tillitsfull ledare och bekvämlighets-zon, kommer hästen snart att slappna av och njuta av vilan."

och sen hade jag även rekommenderat denna artikeln om människans kroppsspråk.

Senast ändrad av en moderator:

Har du någon länk till den första artikeln? Skulle gärna vilja läsa mer från den. :)

Tusen tack! Ska testa detta nästa gång ja rider ut.. Våra ridturer ut har på sistonde blivit en mental kamp både för mig och hästen. Gillar idén i artikeln med att skapa bekvämlighets-zon ute för att ta bort fokuset från själva motionen till att istället göra det till något mer avslappnat :)

Delvis kl, kanske mer till Lilla Anna egentligen?

Jag har helt motsatt taktik. Eller ja, ganska annorlunda i alla fall.

Dels så ser jag inte ridning som något konstigt. Inte heller ridning i skogen. Därför gör sällan hästarna det heller, inte ens unghästarna. Sedan så frågar och tillåter jag ganska mycket - på en häst som redan vet vad jag önskar. Min 6-åring tex som jag haft i över 4 år och varit så gott som enda ryttare på, jag kan låta honom busa hur mycket som helst för jag vet att när jag tycker det räcker så slutar han. Så hanterade jag honom inte alls som yngre utan då var det tydliga regler och önskemål från min sida som gällde vilket gjorde honom trygg med mig och trygg med situationen, han blev aldrig lämnad i stick i en situation han inte klarade ut på ett utvecklande sätt.

Hästar vill veta var gränserna går, de vill veta vad deras uppgift är men de vill oxå ha frihet inom uppsatta gränser. Det är vi som hanterar dem som har det stora ansvaret på oss att vara såpass tydliga att hästen förstår vad vi menar och önskar av dem utan att börja köra med dem eller släppa dem helt lösa. Detta grundar sig så klart i att de är djur som lever i flock för att överleva, totalt frihet utan grund gör ingen häst lugn, lycklig och harmonisk skulle jag vilja påstå. Däremot frihet under ansvar där hästen har förstått vad ansvar betyder :) Vilket man måste lära unghästar bla.

Jag har heller aldrig sett skogen som något konstigt, har alltid kännt mig trygg att rida i den och tycker det är de bästa med själva hästhållningen när man rider runt och hittar nya spännande stigar. Tyvärr har jag de sista halvåret stött på en massa älgar och andra konstigheter som satt mig helt ur balans, och jag förstår att min 6-åring inte litar på mig längre i skogen, de gör ja inte ens själv. Därför tänkte jag att den taktiken med bekvämlighets-zonen kanske skulle vara en hjälp att bygga upp vår tillit igen.
Har alltid annars kört på din stil med frihet inom utsatta gränser..

Ledsen för trådkap.

Jag måste ju återigen skriva att han är inte längre rädd när vi går förbi. Det är bara dumheter och trams. Han testar mig.
Jag kan gå förbi utan problem och han är tränad i Horsemanship och är jätteduktig. Gör precis vad jag säger i allting annat.

Så det är inte det att han inte är trygg. Snarare tvärtom. Han verkar vara ganska trygg i sig själv i just dom ögonblicken. I allting annat så märks det verkligen att tryggheten är jag. Men han skiter fullständigt i mig i dom ögonblicken.
Och som sagt... Han är inte rädd... Han har bara kommit på att det var lite lajbans att hålla på sådär...

Och till the connemara... Jag skulle skicka ett meddelande till dig men din inbox är tydligen full så det går inte att skicka... :P

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 698
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar