Min valack stegrar sig... Vad ska jag göra?

S

schnork

Jag har en sjuårig valack som stegrar sig när vi är ute och rider när han möter något han tycker är lite läskigt. Han vänder sig snabbt åt ett håll och sen stegrar sig. När han har landat så är han väldigt uppretad om man vill kalla det för det. Han stegrar sig så fort man gör minsta lilla. Man kan inte ta i tyglarna och man kan inte använda skänklarna. Det enda som faktiskt hjälper är att jag hoppar av och att jag går framför honom förbi det äckliga.
Han är precis inriden så vi pratar inte långa rundor utan bara tio minuters skritt. Men på den tiden hinner han bråka ett flertal gånger så det slutar med att vi har varit ute minst en halvtimme varje gång.
Mitt förra sto höll också på såhär fast tio gånger värre. Och hon gick över hälften av gångerna.

Och nej, han har inte ont i någonstans för han gör aldrig såhär i paddocken. Där kan jag träna honom jättefint och han har aldrig en tendens att stegra där. Det är när vi är ute och bara när det är något läskigt.

Och jag vill inte ha några råd som involverar spö på något sätt. Har försökt med det mesta, tyvärr även med spö och det har inte hjälpt.

Det går inte heller att vrida runt honom på en liten volt. Gjorde det med mitt sto men det går verkligen inte med honom. Han bara ställer sig igen så fort jag tar i tyglarna. Även om han står på snedden så han är nära på att ramla åt sidan. Det här är ju lite frustrerande både för mig och för honom.
Så fort vi vänder hemåt så är han pigg och framåt och det går att trava om man skulle vilja det. Men på bortvägen förbi läskiga saker så är det ett rent helvete just nu.

Vad ska jag göra???

Sv: Min valack stegrar sig... Vad ska jag göra?

Eftersom han precis är inriden skulle jag ta med mig en tryggare häst med ryttare och gå i svansen på den.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att ha någon häst framför mig. Och hur löser det problemet egentligen? Det gör ju bara att han blir bunden till att ha någon med sig. Jag måste kunna rida själv det mesta eftersom jag inte har någon i närheten att rida med. Och då måste jag kunna lita på att han går framåt utan krångel...

Självklart ska han kunna gå framåt när han är ensam också men eftersom du skrev att han precis är inriden antog jag att han trilskas för att han är osäker och då är det ju alltid skönt att ha med en tryggare häst tills han förstår vad uteritt innebär :)

Det är A & O att göra en ordentlig inridning och i den träningen ingår en äldre häst som visar hur man bär sig åt. Det går inte att ersätta detta genom tips och trix, nu har du ju redan fått en helt tokig inlärning genom att hoppa av.

Jag har hoppat av en gång... Och det var första gången för att kolla så att ingenting klämde eller gjorde ont. Och märkte då att han gick. Har inte hoppat av någon annan gång.

Jag har ridit in hästar innan så jag vet vad jag gör. Och jag vet också att det går att rida in en häst utan en äldre häst som går med hela tiden.
Meningen är att hästen ska vara trygg med sin ryttare vilket han är i alla fall förutom i dom här.

Vilket fall det än är så har jag ingen och kommer inte att få någon som kan rida mig. Vad ni än säger så går det inte. Så kom med något bättre som faktiskt hjälper. Just nu tror jag att han bara har fått för sig att han kan hålla på såhär och han tycker det är lite lajbans. För egentligen tror jag inte han är så rädd för dom första grejerna som han håller på för. Vi har gått förbi där flera gånger nu. Jag tror det har satt sig i hans huvve att han SKA bråka där bara för att.

Han är ändå såpass inriden att jag kan rida ut honom själv och han vet hur man beter sig i andra fall. Han har varit sjukt duktig med inridningen och det här känns mer som att han testar mig.

Om det är så att han testar dig så har du ju inte befäst din roll som ledare. Promenera ut ett tag och rid vidare hemma för att befästa hjälperna. När han lyssnar bättre på dig som ledare och förstår hjälperna bättre så rid ut igen. Om han stegrar sig så "vänd ned honom" och när han är på backen igen så driver du framåt med en bibehållen innersida.

Prova att tömköra ut, då får han ändå gå först fast han har dig på backen. Gör det under en period, och fortsätt att rida hemma, där det funkar.

Alltså... Det känns som att han förstår hjälperna. Han lyssnar på mig jättefint i paddocken och ute för övrigt som sagt. Han är en ypperlig elev faktiskt. Han har lärt sig otroligt lätt och han vill verkligen. Men det är som bortblåst när han bestämmer sig för att han inte vill. Och det är bara just nu på tre ställen när vi rider ut. Han har liksom... Bara bestämt sig.
Och jag har försökt vända ner honom men det har inte hjälpt. Och som sagt så fort han kommer ner så blir han helt stel och så fort jag gör minsta lilla så ställer han sig igen.
Det som faktiskt har fungerat bäst egentligen är att jag har tagit det lugnt och lite väntat ut honom tills han har bestämt sig för att gå igen. Han har extremt dåligt tålamod. Vilket gör att han kan inte stå still så länge. Lite det jag utnyttjar för när han går så kan jag oftast få honom att gå åt rätt håll. Men sen vänder han och stegrar igen.
Men som sagt. Det är detta som har funkat bäst för till slut ger han sig. Men det kan ta ett bra tag innan han gör det. Och under tiden känns det ju inte så säkert när han håller på.
Plus att han två gånger har lyckats få en sträckning i ryggen av att han stegrar sig och vrider runt sig själv samtidigt. Inget kul alls.
Ska kanske tillägga att han är tränad i horsemanship och är jätteduktig i det.

Jag ska prova tömkörning absolut! Men där kanske jag är lite problemet. Jag känner mig alltid mer osäker på marken än på hästen. Risken att han stegrar sig mot mig och gör mig illa känns större där än om jag sitter på.

Eftersom du har stött på problem, så ta hjälp av någon som är ännu mer kunnig och trygg med utbildning av hästar än vad du är. Tillsammans kan ni kanske lösa problemet på plats där det uppstår. Det är inte hästens fel att den trilskas, även om det kanske kan kännas så när man är frustrerad.

/V

Tömkörning är ett bra alternativ. Så länge du är vaken på vad hästen gör, ger den tillräckligt med arbete och håller dig utanför sparkavstånd.

/V

tar han sig upp på bakbenen även fast du har en urskålad innersida? jag tycker att man brukar kunna hindra dem från att komma upp om man har en innersida och när man känner att de börja spänna till så böjer man halsen och trycker på dem frammåt. om han tvärstannar så böj halsen så kommer han inte upp lika lätt.. ofta behöver de en rak hals och helst stöd på båda tyglarna för att orka ta sig upp..

Jag skulle försöka förekomma honom. Speciellt om det är på specifika platser. eventuellt hoppa av en snutt innan där han brukar bråka, promenera fram och tillbaka, sitta up och rida fram och tillbaka förbi där han bråkar... om han har dåligt tålamod så ger han sig snart.

Annars att vänta ut honom känns ju vettigt... ibland känner jag att det är onödigt att skapa mer av en konflikt än det redan är, speciellt om konflikten kan bli farlig för häst och människa.

Det ottila säger är rätt smart. Min häst höll på och stegrade sig för inge ting och precis hela tiden förut. Och en dag då vi skulle rida över en bro så vägrade han gå och bara stegrade sig. Då hoppade jag av och ledde han över bron ca 6ggr sen hoppade jag upp och red över bron ca 6ggr då oxå. Och sen red vi hem som belöning för han "hade vågat sig över den farliga bron" efter det har han aldrig krånglat vad den bron. Och blir han osäker så behöver jag bara nudda han med skänkels så går han. Detta kräver inget som helst våld eller spö eller hjälptyglar. Bara tålamod. Och detta har funkat i flera olika sittuationer för mig :) så det tycker jag du ska testa :)

Jag tycker du ska göra det du började med, kliv av och gå med hästen förbi det otäcka. Det är inte fel att göra så, hästen drar ingen nytta av det som många menar. Jag har själv en ung häst och har ridit henne sen hon blev inriden vid 3 års ålder hon är nu 6 år. Hon tyckte att det var läskigt att gå över diken vare sig det var vatten eller ej i, men med vatten var förstås mest läskigt. När hon gick obehindrat över började jag prova att rida över de minsta och så småningom de större också och det har gått bra undan för undan. Lycka till

Det är det här jag har gjort med honom när han har bråkat. Och det känns ju som om det kanske kanske har blivit liiiite bättre. Känns inte som att han är riktigt lika intensiv längre.
Så det kanske bara är att fortsätta och se vad som händer. Det jag lite funderar över är om det kommer gå över med den här metoden? Eller om det kommer hålla på alltid. Men det kanske man helt enkelt får se i framtiden.
Han har ju en tendens när jag böjer på hans hals att antingen försöka stegra sig ändå så att han nästintill lägger sig ner eller så ryggar han vilket medför lite samma grej. Att han nästan lägger sig på sidan.
Men jag ska prova att tömköra honom och sen rida honom i paddocken i en eller ett par veckor. Sen ska jag prova att rida förbi första stället igen och se vad han gör. Och bråkar han då så ska jag se om jag kan vänta ut honom helt enkelt.
Är väl egentligen det här jag har funderat över om det är bäst hela tiden. Så det känns skönt att andra säger samma sak.

Sen vet jag inte hur jag ska förhålla mig till er som säger att det här är något han gör för att han är precis inriden och inte van. Är det verkligen så att det är en sån grej? Hade som sagt ett sto innan som höll på såhär under hela tiden jag hade henne. Hade ingenting med ålder eller vana att göra. Hon var helt enkelt en enveten och bestämd tjej som visade att hon inte ville när hon inte ville det. Och han beter sig exakt likadant bara inte lika intensivt och han ställer sig inte lika högt.

Och... Jag tycker det är rätt intressant att folk är så väldigt duktiga på att låta nedlåtande och pratar med en precis som man aldrig har haft en häst innan, bara för att man har råkat på ett problem som man vill ha lite goda råd till. Konstigt...

Åh vad skönt att höra. För jisses vad mycket pekfingrar och skäll man får för att man någon gång hoppar av. Speciellt unghästar. Men det vet ju alla som har suttit på en unghäst att dom inte alltid förstår att den som sitter på är den vanliga person som dom i vanliga fall följer i alla lägen.
Har haft hästar som har sett jätteförvånade ut när jag har hoppat av dom efter ett ridpass, precis som, Oj, vart kom du ifrån.
Och är man tryggheten så borde det ju vara det bästa att visa dom att man är med dom när det är något farligt. Eller??

oj hoppas verkligen att jag inte lät nedlåtande, isåfall ber jag om ursäkt för det var verkligen inte min mening. Kan bli svårt att förmedla bara via text ibland vad man egentligen menar. Vet verkligen hur frustrerande det kan vara när man kör fast med en pålle. Hoppas han kommer över sin trotsperiod snart.

Nu har jag inte läst precis allt, men nästan.
Och jag känner igen mig, så sjukt mycket! Jag har en 5-årig valack som gör så. När vi kör,tömkör,går med han, osv. är det inga problem alls. Det är bara när jag rider, som han får för sig, att 'nuuu jävlar!' han reser sig, kastar sig framåt,bakåt, åt sidan, när han väl har bestämt sig att "nu vill jag hemåt!" finns det inte så mycket att göra. Hans balans är inget att lita på när han stegrar. ibland, kan man bara lura han genom att rida lite runt där, alltså inte bråka med han utan börja gå hemmåt, sen sakta vända tillbaka, men ibland märker han det o reser sig igen ;)
så, just nu går han inte och rida ut på. ridhus, paddock, osv går jättebra. men inte ut, jag vet inte vad jag ska ta mig till.. och som du säger, så fort man tar i tyglarna reser dom sig bara ännu mer, så fort man driver stegrar han. de ända man kan göra är o styra hemåt, eller ja..
ibland, när det är bra mark o sånt, alltså när vi inte är ute på hal väg, då brukar jag känna när han får för sig o sticka hem och stegra, då är de bara FORT på med spöt på baken. visst han travar iväg några steg, då är de viktigt att jag inte drar han i munnen. för det är ju framåt han ska, inte någon annanstans. o då får han mycket berömm när han går framåt o jag lyckades hindra han o stegra :) på så sätt, har han ibland, gett upp. men ibland kommer vi inte ens från gården..
förlåt om jag lånade tråden, men lite skönt att någon har "samma" problem.

Det jag har testat med min vallack är;
1. Vänta ut honom, böjer halsen, sen får han stå så tills han tröttnar. Efter att han stegrat, säg inget, bara böj halsen och stanna han. Kan vara svårt om dom reser sig, men börja inte gapa o skrik o bli arg för då blir hästen bara mer förvirrad. Sen får han stå o kolla på de som är läskigt, låt de ta sin tid.
2. Jag "lurar" han, så fort han reser sig gör jag en volt, eller annat så han i vilket fall som helst går förbi där. Fungerar inte alltid, beror på hur stort område man har. Med 2 djupa diken brevid sig på en smal grusväg är det då jag inte rekomenderar, får nästan panik när min ponny reser sig och jävlas och han nästan går ner i dikerna..
3. Jag gjorde så förut, men inte nu. Då jag vet att jag aldrig kommer kunna ta hans tyngd. Men så fort han reser sig, har jag tagit ner händerna med tyglarna i så långt ner man kan, så han inte kan slå upp huvudet lika lätt. Sen lägger jag all min tyngd på halsen, då brukar han inte lyckas. Men sen kom han på att man kan kasta sig och greja o då är de inte lika lätt för mig ;)
4. Någon går framför, när ni rider ut. Någon hästen har respekt för. Jag är delägare, men när hans ägare går framför, brevid, oss, då gör han inget, bara för att hon är där.

Han är uppkollad, inga problem alls. Bara något han fått för sig tyvär...

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 698
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar