Min Unghäst vägrar lyfta hovarna vad ska jag göra?

SvartaHingsten2003

Trådstartare
Jag har en unghingst på 3 år och han är är nästan omöjlig när dte gäller att lyfta hans hovar..han totalvägrar eller så när han lyft dom så får han nästan panik och slår ifrån. Finns dte nån som kan ge ett gott råd om hur man ska göra får att få honom att inse att det inte är farligt att lyfta benen..

Sv: Min Unghäst vägrar lyfta hovarna vad ska jag göra?

okej. börja med att klappa strycka igenom, borsta hela hästen. prata lungt med han och berömm när han står still m.m ställ dig sedan i position med ett framben och stryck hela vägen från bogen ner till kotan. ta tag och kotan/i hovskägget och samtidit lägger du din vikt mot hästen så han tynger över sin vikt till andra frambenet så fort han lyfter det minsta släpper du och beömmer honom jättemkt. fortsätt så men högr och högre. men kom ihåg att alltid släppa hans ben innan han kommer på att det är jobbigt eller drar till sig benet. då blir han helt plötsligt förvånad över att det inte är så farligt. så är det ju även med vuxna hästar att om man håller hoven o de börjar tjaffsa så släpp aldrig hoven utan häng kvar och så fort hästen stannar till och blir lugn släpper man den. på så sätt visar man att man bestämmer. hoppad det dög sm svar och att det hjälpte.

Vi har provat det också...Men det är väl bara tålamod som gäller också. :)

Gullan86 skrev:
okej. börja med att klappa strycka igenom, borsta hela hästen. prata lungt med han och berömm när han står still m.m ställ dig sedan i position med ett framben och stryck hela vägen från bogen ner till kotan. ta tag och kotan/i hovskägget och samtidit lägger du din vikt mot hästen så han tynger över sin vikt till andra frambenet så fort han lyfter det minsta släpper du och beömmer honom jättemkt. fortsätt så men högr och högre. men kom ihåg att alltid släppa hans ben innan han kommer på att det är jobbigt eller drar till sig benet. då blir han helt plötsligt förvånad över att det inte är så farligt. så är det ju även med vuxna hästar att om man håller hoven o de börjar tjaffsa så släpp aldrig hoven utan häng kvar och så fort hästen stannar till och blir lugn släpper man den. på så sätt visar man att man bestämmer. hoppad det dög sm svar och att det hjälpte.

tack för ditt svar, saken är dne att han har vad vi tror inte blivit så bra hehandlad förut..vi har provat som du säger här i 1 månad och han är fortfarande lika rädd..han gör det absolut inte för att vara elak..bara det att han är orolig och rädd.
han har blivit bättre han kan stå med benet upp i sisisådär 10 sek sen räcker det tycker han..

Tålamod och åter tålamod.. Hade en liten kille som blivit illa behandlad, det tog ca två månader innan jag ens fick lyfta hans hovar och hålla i hans ben över huvudtaget. Det tog ytterliggare några månader innan man fick hålla benen i så pass stadigt grepp att det gick att börja verka dem. Nu 10 månader senare kan i stort sett vem som helst lyfta hans hovar och han litar åter på människan..

En annan som kom lite senare kunde inte heller lyfta hovarna, han var inte så speciellt rädd, men han var så ostadig och omusklad att han helt enkelt inte klarade att balansera på tre ben, det tog några månader uppfodring och träning innan han klarade av att lyfta dem och hålla dem uppe den tid som behövdes.

Så se över hästen, är han bara rädd, gör det ont att vinkla sina ben eller klarar han inte att hålla balansen!?

MVH/

Ladda fickorna med havre. Dig själv med tålamod. Gå långsamt fram och se till att ha hästen med dig och att den är avslappnad. Beröm med rösten och havre vid varje litet framsteg. Bestraffa aldrig! Gör hästen inte rätt så ge den inget beröm. Gå inte vidare för än hästen är helt med på noterna. Nöj dig i början med att du kanske bara får lyft benet en decimeter från golvet i två sekunder.

Det viktigaste är att du hinner släppa innan hästen tar till sig benet och överös med beröm. Tar hästen till sig benet så blir det inget beröm. Utöka succesivt tiden för hur länge du håller upp benet. Håll inte fast benet om den försöker dra det till sig. Hästen är alltid starkare än dig. Så länge du inte motiverar hästen att hålla uppe benet så kommer den inte att göra det. Motivet är beröm och havre.

Hästen kommer snart att förstå när den gör rätt eller fel. Detta sätt funkade bra på min unghäst. Från att ha varit fullkomligt omöjlig att lyfta bakhovarna på(han sparkade och levde rövare) till att det funkar hur bra som helst och alltihop tog en månad.

Mvh Ideaal

Tack för alla råd :) Nu ska det bli hovlyftning :)

Du har redan fått en massa bra råd här ovan,men du kan kombinera dessa med att ha en medhjälpare som står på andra sidan hästen och håller en (stödjande eller bara lätt) hand på hästens bak/bog. Detta för att hästen förmodligen känner sig osäker och utan balans. Det hjälper dom flesta hästar, och de känner sig efter hand tryggare med balansen.

Kolla så att hästen inte har känningar av fång och därför inte vill lyfta på grund av obehag.

Mitt tips är att läsa Hästmassage & Markövningar av Linda Tellington Jones.
Många bra och enkla tips för den som vill skapa ett bra förtroende och få hästen lugn och harmonisk i alla lägen, även vid benlyft. I dessa övningar så använder man sig inte av godis utan tillit. :)

Senast ändrad av en moderator:

Du har ju redan fått lite tips.
Varför inte testa att lyfta benet genom att pilla lite lätt på kastanjen uppåt, inte röra benen alls och när hästen lyfter tar du bara direkt i hoven men håller inte fast. En del hästar tar det tid innan dom accepterar att man håller på benen. Gör det till en daglig rutin så han snart märker att det inte är läskigt.

Eftersom ni haft honom ni nyss köpt honom så kan han ha fångkänningar i hovarna pga foderbytet och det kan orsaka ovilja att lyfta hovarna.

Har ni haft ut en hovslagare? Är han skodd eller verkad? Om han är skodd är det första gången?

Han kanske har verkats för hårt i tån eller i trakterna vilket gör att han har ömmar?

Jag är inte så duktig på hovar men det är dom anledningar jag kan komma på.

ainasoja skrev:
Eftersom ni haft honom ni nyss köpt honom så kan han ha fångkänningar i hovarna pga foderbytet och det kan orsaka ovilja att lyfta hovarna.

Har ni haft ut en hovslagare? Är han skodd eller verkad? Om han är skodd är det första gången?

Han kanske har verkats för hårt i tån eller i trakterna vilket gör att han har ömmar?

Jag är inte så duktig på hovar men det är dom anledningar jag kan komma på.

Han är inte skodd..han går barfota eftersom han inte rids än. Vi har haft hovslagaren ute för verkning, men jag antar att han är orolig eftersom han inte är så hanterad. Han funderar ju vad vi håller på med när vi vill att han ska lyfta. Men han har iaf gjort stora framsteg från när han kom för då var han jobbig som bara den

Ni har fått många bra råd redan som kan vara till hjälp.

Det jag gjorde med Brisse när han höll på och drog hoven ur handen på mig var att jag inte gav upp, lyfte och höll, drog han i väg hoven började jag om. Släppte inte taget om hoven utan höll i den även när han försökte rycka undan den.. När han han stod stilla och inte röck iväg med hoven samt att det var JAG som släppte ner den fick han massa beröm. Tog inte lång tid innan han fattade. Han testar ju med jämna mellanrum och ser om han kan sätta sig över mig ibland på den biten men är man bara konsekvent och tydlig så förstår dom vad man vill.

Lycka till!

domino skrev:
Ni har fått många bra råd redan som kan vara till hjälp.

Det jag gjorde med Brisse när han höll på och drog hoven ur handen på mig var att jag inte gav upp, lyfte och höll, drog han i väg hoven började jag om. Släppte inte taget om hoven utan höll i den även när han försökte rycka undan den.. När han han stod stilla och inte röck iväg med hoven samt att det var JAG som släppte ner den fick han massa beröm. Tog inte lång tid innan han fattade. Han testar ju med jämna mellanrum och ser om han kan sätta sig över mig ibland på den biten men är man bara konsekvent och tydlig så förstår dom vad man vill.

Lycka till!

ja jag gjorde det idag var helt dyngsur när jag var klar ha ha..men han har helt klart gjort framsteg men han går undan så fort man rör hans ben..och han får mycket beröm och mycket morötter när han varit duktig =) det är som att han är rädd att lyfta dom..jag måste ju göra rent där nu varje dag eftersom hovslagaren gjorde en springa i hovväggen..
ja man märker på Quisen att ibland gör han så för att busa ska nafsa en i rumpan osv..

tack så mycket vännen

Du är helt säker på att han inte är öm i hovarna?!

Hur är han verkad? Han är inte för hårt verkad så han ömmar i sulorna? Ni har ju haft ut en hovslagare som uppenbarligen har verkat honom. Ni har ingen bild på det så man ser hur han är verkad för det är svårt att gissa, då kanske man kan utesluta det iallafall.

Be nån som är duktig på hovarna att visitera honom så ni inte sliter er gråhåriga pga hovarna.

Jag ber om ursäkt för att jag upprepar mig men jag tror på min teori om att han är ömfotad just nu.

jadu, så gjorde min också (ohanterad) antingen låste sig fast i marken eller kicka om man fick upp dom. det har nu gått över och det går jättelätt att lyfta alla hovar! vad fick man göra? hålla i allt va man kunde när hästen slog o absolut inte släppa taget! därefter flöt de på av sig själv.

ainasoja skrev:

Hur är han verkad? Han är inte för hårt verkad så han ömmar i sulorna? Ni har ju haft ut en hovslagare som uppenbarligen har verkat honom. Ni har ingen bild på det så man ser hur han är verkad för det är svårt att gissa, då kanske man kan utesluta det iallafall.

Be nån som är duktig på hovarna att visitera honom så ni inte sliter er gråhåriga pga hovarna.

Jag ber om ursäkt för att jag upprepar mig men jag tror på min teori om att han är ömfotad just nu.

Nej det är inte det problemet för han gjorde såhär innan också

ainasoja skrev:

Ja jag är helt säker på att han inte är öm, det är det att så fort jag tar honom på benen också så ryggar han tillbaka..så jag tror mycket det är att han är rädd om sina ben också. Han kan lyfta och hålla ett tag men sen är dte som att han tycker att det är otäckt att stå för länge..
Jag ska ut idag så jag ska prova en annan sak se om det funkar..för att han stod och åt medans hovslagaren höll på med hovarna och då gick det jättebra..så jag börjar fundera på om det kanske bara är så att han inte gillar det.

__Stilett__ skrev:
jadu, så gjorde min också (ohanterad) antingen låste sig fast i marken eller kicka om man fick upp dom. det har nu gått över och det går jättelätt att lyfta alla hovar! vad fick man göra? hålla i allt va man kunde när hästen slog o absolut inte släppa taget! därefter flöt de på av sig själv.

ja exakt det är precis så han gör, antingen låser sig fast med hoven i marken eller så kickar han så fort man fått upp benet..ibland kan han bara stå still men sen drar han till sig benet igen.
Ja haha jag försöker hålla kvar benet så länge som möjligt för att få honom att inse att det är inte farligt, sen när han varit duktig så får han beröm och morötter =)
Men jag hoppas att det ska gå över snart..det roliga är att det går bättre med bakhovarna än med framhovarna hmm

SvartaHingsten2003 skrev:
Ja jag är helt säker på att han inte är öm, det är det att så fort jag tar honom på benen också så ryggar han tillbaka..så jag tror mycket det är att han är rädd om sina ben också. Han kan lyfta och hålla ett tag men sen är dte som att han tycker att det är otäckt att stå för länge..
Jag ska ut idag så jag ska prova en annan sak se om det funkar..för att han stod och åt medans hovslagaren höll på med hovarna och då gick det jättebra..så jag börjar fundera på om det kanske bara är så att han inte gillar det.

Då är han inte rädd eller har panik för det iaf!
Jag TROR att det är ideér bara. Han är ju inte rädd om benen heller för man får ju ta/känna på dom. Han är ohanterad och vill ha sina ben och hovar för sig själv helt enkelt. Ni måste visa att det är helt ok att man gör så på honom. Han kan ju hålla upp dom men han tröttnar efter ett tag och börjar veva. Det är bara att hålla i och släppa när du vill inte när han vill. Precis som stilett också sa. Släpper ni när han drar iväg då lär han sig att han kan komma undan genom att göra så.
Fortsätt träna och var konsekventa så ska nog problemet avhjälpas!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 014
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 364
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 162
Senast: Hazel
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama