min tränare tar mer betalt av mig en andra

K

katha1

jag har ett problem, jag rider på något så kallat på en medryttarförening, vilket innebär att man får hyra en häst några dagar i veckan och ta hand om den som sin egen, nu har jag fått veta att min tränare tar mer betalt av mig en av andra som rider där, även när hon är borta måste jag betala för lektionerna där medan dem andra inte måste det. detta är antagligen för jag är så pass "ung" och inte har mina föräldrar med i stallet eller är vuxen så jag kan säga ifrån. vet inte om jag ska konfrontera henne med detta då jag inte vill riskera att hon blir sur o "sparkar" mig, för det finns inget som passar mig för jag kan inte köpa eller hyra egen häst och vill inte gå på ridskola eller va medryttare åt någon annans häst. vad ska jag göra??

Sv: min tränare tar mer betalt av mig en andra

Du borde ju i alla fall fråga varför du betalar mer än dom andra tycker jag, och varför du ska betala när dom inte behöver det.

Fråga henne varför hon tar mer betalt. Om hon inte är benägen att kunna ge ett vettigt svar på en sådan enkel och självklar fråga är det ingen människa jag hade velat beblanda mig med. Du har rätt att få veta varför du blir särbehandlad.

Är du väldigt beroende av att få rida där är det inte mycket du kan göra det finns risken att du blir utkastad, det finns det alltid när man protesterar. Det är hårt och orättvist.

Om du beslutar dig för att protestera så bör du ta hjälp av dina föräldrar eller ett äldre syskon (om möjligt) även om du är äldre så kan detta vara en idé. Okej det kanske kan vara motiverat att ta mer betalt av någon anledning men aldrig att du ska betala när din lärare ställer in.

Försök att till en början ta det på ett väldigt fredligt sätt typ: jag har hört att priserna är lite olika här i stallet, stämmer det? Varför är det så? Se vad hon svarar och se sedan hur du vill gå vidare med det. Kanske får du helt enkelt släppa det om det blir mkt tjafs, men ge det en chans!

jag tycker att du ska ta upp det hela med dina föräldrar!

jag avskyr särbehandling på det viset! Utifrån det du beskriver uttnyttjar människan dig för att du inte är vuxen och inte heller har någon vuxen med dig när du är där.

har ingen aning om hur gammal du är men, ta upp det hela med dina föräldrar först och främst, sen tycker jag att ni tillsammans ska prata med ägaren om det hela. På et bra sätt självklart, att börja med att bråka funkar aldrig!

Kolla upp om det är du som betalar mer, eller någon annan som betalar mindre.
Inser att detta ser knäppt ut, men det kan ju vara så att din tränare ger kompispris till någon/några individer och att det är den kostnaden du hört talas om.
Om du är den enda som betalar mer, så bör du diskutera saken med din tränare.

Det är ju aldrig bra om det känns orättvist...kontrollera (vilket sagts ovan) med de andra i stallet vad de verkligen får betala, men glöm inte att kolla så att de inte betalar en del på annat sätt, tex med att göra extra jobb i stallet utöver det som ni är skyldiga att göra enligt ert avtal - arbete har ju också ett värde! Eller att de har andra speciella kunskaper som gör att de behöver betala mindre - jag haft veterinärer i tidigare stall som hjälpte till med recept på avmaskning och med vaccinationer, och hovslagare som hjälpte till med tappskor och liknande - då blir det ju ett byte av tjänster, vilket också kan ge ett avdrag. Det är inte så att de/den som får betala mindre är så pass duktiga ryttare så att hästägaren upplever att de utbildar/tränar upp hästen/hästarna när de rider? På så sätt vinner ju ägaren på det också, vilket kanske kan motivera en sänkt avgift.
Jag säger inte att det är så, men för att du själv inte ska råka illa ut eller hamna i dålig dager är det jätteviktigt att du sertill att ha kontrollerat allt noga så att du kan visa upp verkliga fakta som du kan bevisa innan du konfronterar ägaren, på så vis blir han/hon tvungen att bemöta din sakliga bevisning med sakliga motveringar till eventuella skillnader.
Lycka till!

Det är inte så att de/den som får betala mindre är så pass duktiga ryttare så att hästägaren upplever att de utbildar/tränar upp hästen/hästarna när de rider? På så sätt vinner ju ägaren på det också, vilket kanske kan motivera en sänkt avgift.

Det tror jag är den mest troliga orsaken.

Man den avgiften borde rimligen vara inbyggd i kostnaden för att hyra medryttarhästen, inte på att få undervisning på den. Det är kontraproduktivt att man får betala mer extra ju mer man anstränger sig för att komma ikapp/bli bättre. Det kan kanske finnas ett motiv men jag har svårt för att tänka mig en motivering som håller för att man ska betala lektioner som instruktören ställer in.

kl

Det kanske är så att just den häst du rider är dyrare på något vis, när den används? Dyrare skor som slits eller något sådant...

Jag skulle fråga på ett neutralt sätt till att börja med.
Fråga hur prissättningen är gjord på ett nyfiket och inte anklagande sätt.
Om du skulle få ett svar som inte stämmer överens med de uppgifter du fått kan du säga att du hade fått uppfattningen att bla bla bla och se vad hon svarar.
Det kanske finns en förklaring, som andra redan varit inne på, som du inte tänkt på.

Om du får det du vill ha för ett pris som du tycker är rimligt spelar det väl inte så stor roll vad andra betalar för sin ridning? Stallägaren har väl sin fulla rätt att tom låna ut hästar och ge lektioner gratis om h*n skulle känna för det, eller har jag missat något söm gör att det "ska" finnas någon sorts fast prislista?

Däremot verkar det lite konstigt om du enligt er överenskommelse betalar för lektioner utan att få detta. Det rör ju ert avtal, så det är väl bara att fråga om du får prisavdrag eller i stället en extra lektion vid ett annat tillfälle om en av dina lektioner ställs in

jag har ett problem, jag rider på något så kallat på en medryttarförening, vilket innebär att man får hyra en häst några dagar i veckan och ta hand om den som sin egen, nu har jag fått veta att min tränare tar mer betalt av mig en av andra som rider där, även när hon är borta måste jag betala för lektionerna där medan dem andra inte måste det. detta är antagligen för jag är så pass "ung" och inte har mina föräldrar med i stallet eller är vuxen så jag kan säga ifrån. vet inte om jag ska konfrontera henne med detta då jag inte vill riskera att hon blir sur o "sparkar" mig, för det finns inget som passar mig för jag kan inte köpa eller hyra egen häst och vill inte gå på ridskola eller va medryttare åt någon annans häst. vad ska jag göra??

Börja fråga efter kvitto på det du betalar.
Då har du dels ett bevis på att du betalat och hur mycket och för vad men samtidigt också ett underlag om du vill klaga på något.
Verkar något orimligt så ta upp det med konsumentombudsmannen i din kommun och hör vad du ska göra.
Att ta betalt för tjänster man inte levererar är rent bedrägeri i mina ögon OM det INTE finns ett avtal du skrivit på där du förbinder dig att betala för ett visst antal lektioner. Sedan är det ju upp till dig om du utnyttjar dem eller inte.
Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka