Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Få araben, har i mitt fall använts som bli nipprig, bli nervös etc.


Ska faktiskt fråga min mor om uttrycket. Intressant detta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Är det ingen annan som hört detta uttryck om att man får araber när man blir upprörd typ?

Nej, aldrig! :p
Jag har läst rubriken till denna tråd om och om igen, men intalat mig själv att det måste vara något finger som slant på tangentbordet eller ett stavfel.

Har inte heller orkat läsa första inlägget pga lång, svårläst text, (styckeindelning!!!;) ) men hade jag gjort det hade jag kanske kopplat sambandet?:confused:
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Men Allvarligt talat Arabizar::confused: Jag fattar INGENTING!!!::confused:
Det låter fortfarande som du har detta helt om bakfoten.
Vad är det du inte förstår när jag säger att detta är ett talesätt och har inget med att FÅ ARABHÄSTAR ATT FRAMSTÅ I DÅLIG DAGER.
Läs mitt inlägg där jag förklarar detta för dig första gången och dessutom ber om ursäkt i fall du har tagit illa upp. Och läs sen ditt senaste inlägg. Jag blev helt chockad. Vilken värld kommer du ifrån. Tror du seriöst att jag är ute efter att förolämpa dig. Jag hatar att få folk att ta illa upp så därför bad jag om ursäkt fastän jag inte ens had egjort ngt förutom att använda ett TALESÄTT. Och du kan inte ens ta emot ursäkten och säga att _oj då, då var det ett missförstånd, jag hajar. Jag brukar inte skälla så här på folk men när jag känner mig orättvis behandlad för ngt jag inte ens hade ont uppsåt med då blir jag tokig. Hoppas du förstår nu arabizar.

Nej,jag förstod att du inte menade något illa i din tråd efter ditt svar till mig;)
jag va mer inne på själva talesättet och spann vidare,gick i gång totalt här:o
har hört som någon annan skrev aber men inte araber tidigare,och då ska du veta jag är ett stort fan av ordspråk och har faktiskt hört väldigt mycket i mina dar;)

/Arabizar
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Arabizar! Verkar som vi hade ett missförstånd i alla fall!:o Jag förstår fortfarande inte ditt inlägg om att du brukar" låta sån´t snack rinna av dig" och "att det blev liite mycket". Om det handlade om ordspråket eller...? Jag fick inte ihop sammanhanget och gick igång ordentligt som du såg.:devil: Men det verkar som du förstod min förklaring och jag fattade inte det förrän nu så, peace ?:bow:
För övrigt så har jag uppfatttningen av att araber är trevliga hästar!

Ordspråket i sig har jag hört från en lärare jag hade på gymnasiet som var från stockholm, sen någon mer gång , kan inte komma på när. Men det har fastnat, antagligen för att jag tyckte det lät roligt när hon sa det. Sen tyckte jag väl att det var vitsigt i sammanhanget på min överskrift, men har man inte hört uttrycket förr kan jag förstå att man undrar vad som menas. Ska tänka mig för i fortsättnigen:crazy:
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Fick araber???:confused:

Min arab är det coolaste som finns. Totalt trafiksäker och bryr sig inte om rullskridskor, barnvagnar, elektriska rullstolar eller nånting!!:bow:
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Till Pinky! Du har så rätt!Det blev lite väl lång sammanhängande text, jag storknar nästan själv när jag ser den:o

Undrar om den går att redigera.:idea: Ska testa.

Blev lite upprymd när jag skrev :bump: , och det blev mer än jag hade tänkt mig- mycket mer;)
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Julle! Har precis haft en diskussion om detta. Kolla får du se!
Nu ska jag se om jag inte kan ändra överskriften:rofl:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Få araben har jag hört men det kanske var ett tag sedan nu, typ 20-30 år sedan.:smirk: Har verkligen ingenting med arabhästar att göra men jag kan tänka mig att det som gammalt fördomsfullt uttryck faktiskt har med araber att göra - människor då vill säga. Att få araben innebär in min värld att man blir lite halvgalen på något, och det finns nog en del fördomar om att araber har häftigt temperament så det hänger ju ihop.

Att få arabER vore väl trevligt - att få araben är dock mindre bra :rofl:
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Jag kan inte ändra ngt i inlägget eller i överskriften!!!
Jag får helt enkelt stå mitt kast!
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Jag kan inte ändra ngt i överskriften!!! Jag får helt enkelt stå mitt kast!:D
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

*kl*

jag trodde du skivit fel, och skulle skriva "spader"....
aldrig hört uttrycket förut!
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

jag känner mig tryggare uppe på hästen, jag har mer kontroll där uppe än nere bredvid.
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Min häst som också är rätt cool för det mesta får fullkomliga traumachocker varje gång han får syn på en skidåkare så jag känner igen problemet. Måste vara det onaturliga sättet att röra sig.

Jag ska nog försöka vänja honom vid det och åka lite skidor i hagen i vinter...
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Eftersom att din häst är van vid bilar, så reagerar den inte, men den är ju inte van vid "rullskridso-människor". De måste se rätt läskiga ut i en hästs ögon. Jag har oxå mött en sådan med min häst som inte ens reagerar när en stor lastbil kör förbi :smirk:
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Ett sätt som jag har börjat tillämpa är att ropa till den "läskiga" rullskidåkaren eller svampplockaren eller vad det nu är för "onaturlig" varelse som skrämmer hästen att de gärna får prata med hästen. Då har min häst förstått att det bara är en "konstig människa" och så har det gått bra.

Vi har haft tur, i sommar har hästen stått i en hage intill en väg som verkar vara rena autostradan för rullskidåkare så nu är hon helt van vid dessa knepiga typer.
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Fick araber??

Hälsning Maja
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Förklaringen finns redan i tråden om du letar lite...
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Förklaringen finns redan i tråden om du letar lite...


Jösses så många som reagerar men inte orkar läsa igenom tråden. Den är ju ändock bara två sidor lång.


lenven skrev:
Att få araben innebär in min värld att man blir lite halvgalen på något

Det låter mer som en riktig översättning. Och får hålla med om att det var ett bra tag sedan även jag hörde det sist. Roligt detta egentligen. Tänk om en annan skulle göra sig lustig/bli förbannad över andras (okända för mig) ordspråk, ordval eller dialektord. Som tur är så är jag istället väldigt intresserad av just sådant här.


Fridens Mizz
 
Sv: Min trafiksäkra ponny fick araber av en annorlunda medtrafikant

Är det ingen annan som hört detta uttryck om att man får araber när man blir upprörd typ? :confused:

ne, aldrig:confused:
jag reagerade också på rubriken.
Jag tolkade det som om att "han blev lika knäpp som en arab"
 

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 452
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 671
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp