Jag tvivlar på att listpriset ligger på 6000 på en 2004 oavsett bilmodell, inte i närheten ens.Listpriset är nog inte speciellt högt alls om det handlar om inlösen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tvivlar på att listpriset ligger på 6000 på en 2004 oavsett bilmodell, inte i närheten ens.Listpriset är nog inte speciellt högt alls om det handlar om inlösen.
Ändå finns det flera till salu för 5000 kr?Jag tvivlar på att listpriset ligger på 6000 på en 2004 oavsett bilmodell, inte i närheten ens.
Ja det finns ett fåtal avställda/renoverigsobjekt etc.Ändå finns det flera till salu för 5000 kr?
Du menar på blocket? Hittar du NÅGON som är i utmärkt skick, där endast antennen är trasig? "Automatlåda paj", "reservdelsbil", " går inte att köra", "mycket rost", "besiktigad med 2r" osv.Ändå finns det flera till salu för 5000 kr?
Perspektiv på om man övereagerar eller ej.Perspektiv på om man ska konfrontera sin syster med en skada man vill ha ursäkt för?
Var har jag skrivit utmärkt skick? Jag har skrivit listpris, @Lobelia skrev att ingen bil oavsett modell från 2004 är värd 6000 kr och jag skriver att det säljs bilar för 5000 kr.Du menar på blocket? Hittar du NÅGON som är i utmärkt skick, där endast antennen är trasig? "Automatlåda paj", "reservdelsbil", " går inte att köra", "mycket rost", "besiktigad med 2r" osv.
Jo, men det är klart att det säljs bilar för 6000 kr, och mindre. Jag har gett bort en bil (reservdelsbil förmodligen), och sålt en annan för 500 kr (en volvo 940 från 1996 med en oljeläcka som var för dyr att reparera). Men det är ju precis det jag menar. Om bilen - på riktigt - endast var värd 6000 kr så hade den inte varit i det skick som TS sedan beskriver. Inte konstigt att man får upp en bild av en bil med MASSOR av andra problem, tycker jag? Och inte heller konstigt om man då tycker att några repor på insidan inte spelar någon större roll i det stora hela.Var har jag skrivit utmärkt skick? Jag har skrivit listpris, @Lobelia skrev att ingen bil oavsett modell från 2004 är värd 6000 kr och jag skriver att det säljs bilar för 5000 kr.
Jag syftade på försäkringsbolagens listpris inte på billigast möjliga pris. Klart att det finns bilvrak som är billigare, du kan få en del gratis.Var har jag skrivit utmärkt skick? Jag har skrivit listpris, @Lobelia skrev att ingen bil oavsett modell från 2004 är värd 6000 kr och jag skriver att det säljs bilar för 5000 kr.
Det är upp till ägaren/blivande ägaren att avgöra om bilen är värd att repareras.Det beror väl på hur dyr reparationen blir? Ju lägre värde, desto mindre är det vettigt att lägga i reparationer.
Jag skrev inget om lånade bilar, jag skrev om reparationer i allmänhet av gamla bilar.Det är upp till ägaren/blivande ägaren att avgöra om bilen är värd att repareras.
Personen som har lånat ska lämna tillbaka i samma skick som tidigare.
Tex
Om jag lånar din 6 år gamla Skoda (du tycker bilen är bästa i världen) jag tycker det är en billig rishög och backar på med bakänden och anser sen inte bilen värd att repareras. "Lite repor gör inget på den gamla holken"
Vad hade du tyckt om det?
Hur gick det? Jag är nyfiken.Jo ja ska det idag när vi ska fika hos mamma
Som min gamla bil, fick 5000kr för den. Verkligen inte värd att laga upp, hade behövt låna för att laga upp den och det är inte lönsamt då många fel var återkommande.Troligtvis inte. En bil som är värd 6000 kr - på riktigt - har såpass många fel redan att det inte är lönt att lägga en massa pengar på att renovera/byta ut sätena.
Rent krasst - helt juridiskt så är systern inte skyldig att ersätta mer än bilens värde (undantag finns för djur som har sk sentimentalt värde och om det finns avtal). Dvs en lösning är att TS letar en annan bil och syster och svåger köper pappans bil. En ny inredning kostar lätt mer än bilen.Perspektiv på om man övereagerar eller ej.
Som vi ser i tråden så har människor väldigt olika syn på vad som gäller om man har lånat en sak och skadar den.
En del tycker att man inte ska "bråka" över en "bagatell" som ett trasigt säte i bilen.
Andra tycker att självklart ska systern ersätta skadan.
Jag tycker att systern ska betala pga sitt respektlösa beteende.
Rent krasst vet jag inte om systern är skyldig att ersätta något öht.Rent krasst - helt juridiskt så är systern inte skyldig att ersätta mer än bilens värde (undantag finns för djur som har sk sentimentalt värde och om det finns avtal). Dvs en lösning är att TS letar en annan bil och syster och svåger köper pappans bil. En ny inredning kostar lätt mer än bilen.
Inte jag heller... vad jag ville få fram är att varans värde normalt är det maximala man kan bli tvungen att ersätta.Rent krasst vet jag inte om systern är skyldig att ersätta något öht.
Inte jag heller... vad jag ville få fram är att varans värde normalt är det maximala man kan bli tvungen att ersätta.
Vilken nonchalant och ohyfsad syn du tycks ha på andras egendom!!Det känns som väldigt mycket väsen om mycket lite. På ursprungsbeskrivningen tänkte jag mig en nästan ny bil och inte en nästan skrotfärdig bil (bilar i den prisklassen är inte lyxåk dirket) . Klart att din syster borde be om ursäkt till ägaren av bilen men är det värt ett familjegräl att få rätt?
Varför inte då?Rent krasst vet jag inte om systern är skyldig att ersätta något öht.