Min stallhund är rädd för stallet!!

_Aldís_

Trådstartare
Jag och min sambo skaffade för några månader sen en schäfer tik på två år..hon är verkligen jättesnäll och go på alla sätt å vis..:love: men min tanke var att hon skulle följa med mig till stallet och hänga med på ridturer...allt gick bra tills hon nosade på tråden och fick ström i sig:( nu hatar hon att vara i stallet!! är hon lös springer hon till bilen och har jag henne kopplad i stallet sitter hon bara och skakar...nu har det här hänt två gånger efter första gånegn blev hon nästan sig själv men nu verkar hon ha bestämt sig för att det är livsfarligt i stallet.. Så efter ett långt inlägg till min fråga...HUR ska jag göra för att hon ska känna sig trygg och tycka att det är skoj i stallet igen???!!:confused: hoppas det är någon som har tips och råd..

Sv: Min stallhund är rädd för stallet!!

ja om det vore så lätt vore det inte ett problem...hon är lös nere i stallet...jag trodde hon hade lärt sig från första gången att det var ström men nej nej...

ja om det vore så lätt vore det inte ett problem...hon är lös nere i stallet...jag trodde hon hade lärt sig från första gången att det var ström men nej nej...

Då får du väl hålla henne kopplad då annars kommer hon aldrig trivas i stallet om hon får stötar varje gång hon är där.

Nej det sa jag inte men du måste ju hålla hunden borta från strömmen om hon blir så knäckt av den. Som jag skrev, det är en bra början.

Min tik (omplacering 1,5 år) tyckte att stallet var jättehemskt och kröp längs väggarna.
Vi stängde alla dörrar och sen låtsades vi inte om henne, det tog några dagar men sen fattade hon att det var så här det funkade och inget hemskt hände.

Nu är hon ur bilen innan man hinner blinka, ska jaga katterna (eller om det är tvärt om) :D och hon älskar att få "jaga" mig när jag rider i paddocken.

Däremot tycker hon inte om att gå till eller in i hagarna så det slipper hon.

Jag skulle leka med henne, lägga ut ett godis sök eller gömma saker som hon får leta efter. Förhoppningsvis får hon då en förväntning på att det händer roliga saker i stallet. Träna in ett bra stopp/stanna kommando så att du kan stanna henne om hon skulle ta sikte på tråden någon mer gång. ;)

Min tik (omplacering 1,5 år) tyckte att stallet var jättehemskt och kröp längs väggarna.
Vi stängde alla dörrar och sen låtsades vi inte om henne, det tog några dagar men sen fattade hon att det var så här det funkade och inget hemskt hände.

Nu är hon ur bilen innan man hinner blinka, ska jaga katterna (eller om det är tvärt om) :D och hon älskar att få "jaga" mig när jag rider i paddocken.

Däremot tycker hon inte om att gå till eller in i hagarna så det slipper hon.

okej ja det kanske finns hopp då:) vill så gärna att hon ska trivas i stallet...

Jag skulle leka med henne, lägga ut ett godis sök eller gömma saker som hon får leta efter. Förhoppningsvis får hon då en förväntning på att det händer roliga saker i stallet. Träna in ett bra stopp/stanna kommando så att du kan stanna henne om hon skulle ta sikte på tråden någon mer gång. ;)

Det var ett bra tips för det tycker hon om att göra!!:bow: jag ska ner och prova ikväll!!

Hur har du reagerat i situationerna när hon gått på elen ?

Detta undrar jag med. Själv skulle jag valt att ignorera hunden. Absolut inte tycka synd, då man förstärker hundens "tyck synd om mig känsla".

Min ena hund är livrädd för katter....OM matte väljer att vara det=) Annars går det bara bra.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 353
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 158
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 560
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Hej alla, Kastar mig in här i hundforumet med en förmodligen udda fråga, Jag kommer sannolikt att flytta till ett land där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 073
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka