Min son har krångel med kompisar

Sv: Min son har krångel med kompisar

Oj..... Det låter verkligen som natt och dag, skulle vara som en dröm för min grabb!

Men jag måste faktiskt vara lite positiv idag :). Vi har varit hemma hos min pojkvän och hans tre barn idag, och alla barnen (jag har två) lekte väldigt bra precis hela tiden (drygt 4 timmar). De har bara träffats korta stunder innan så de känner varann alls inte.

Och när vi kom hem hade två av sonens kompisar ringt! En av dem leker han med nu (en granne så de är där just nu). Litegrann känns det som *puh*. Vi får se om han är sugen på att snacka ikväll, nu blir det ju sent igen tyvärr.

Det är jätteintressant att läsa alla svar, och jag inser att jag borde kunna ställa större krav på skolan.
 
Sv: Min son har krångel med kompisar

Uppdatering.

Jag har pratat med sonens far idag och vi är helt överens i frågan (han bor varannan vecka). Vi bestämde att försöka boka en träff med fröken.

Jag ringde henne således och hon fattade först inte vad jag pratade om :eek:. "Jaha, du menar om det vi pratade om i fredags?". Det är tydligt att för dem är det inget problem öht.

Efter mycket om och men lovade hon iaf att kolla med fritidspersonalen om de har tid i nästa vecka.... Jösses.
 
Sv: Min son har krångel med kompisar

Hej!

Det låter toppen att det kanske lossnat lite med kompisarna.

STÅ NU PÅ DIG mot skolan!! Kräv en elevvårdskonferens med lärare, rektor och kanske fritids och stödteam eller elevhälsovårdsteam eller vad det kallas på just den skolan. Konferensen skall protokollföras och datum för uppföljning skall bokas. Se till att ett åtgärdsprogram upprättas för din son där skolan skriver ner vad som ska göras för att hjälpa honom.

Det här med lekgrupper som någon annan föreslog tycker jag var en jättebra idé. Ta med förslag på sånt du tycker skolan kan göra för att stötta honom. Du ska se att bara han kommer igång och leker med kompisar så ger övning färdighet och det blir en uppåtgående spiral! :)
 
Sv: Min son har krångel med kompisar

För det första vill jag säga att det är KUL att se att det fortfarande finns föräldrar som BRYR sig om sina barn! Många föräldrar hade kanske bara ryckt på axlarna och tänkt att det växer bort.

Sedan tror jag att du måste prata mycket med din pojke själv, och förklara för honom att man inte kan bestämma varje gång utan att man måste göra som de andra säger också. Och att träna honom i att vara mer passiv och ta lekinstruktioner från andra barn, även om han inte riktigt håller med. Detta är ju något de måste jobba med även från skolans sida.

Hoppas ni får löst detta och det låter ju som att det är påväg att lossna, så jobba på det nu så har ni mycket igen senare!
 
Sv: Min son har krångel med kompisar

I min 6-årings klass ordnade de (när min son hamnade utanför för att han var frånvarande halva tiden och blev superfrustrerad - och därmed otrevlig - över att de andra bondade utan honom) rollspel och teater för att visa hur man skulle kunna bli och förbli kompisar.
Då såg de till att han fick lite extra uppmärksamhet och beröm - för han kunde ju så klart teorierna, det gör nog barn i den åldern. De vet ju hur de vill att en kompis ska vara mot dem.
Men det behövs rent praktisk ÖVNING för att kunna få till det i verkligheten.

Tänk bara på hur många vuxna som fortfarande inte tränat på att säga "Förlåt" eller se andras perspektiv :eek: Det blir inte lättare för att man blir äldre...

För SMÅ är de absolut inte! En 8-åring är ju jättegammal i det sammanhanget tycker jag!
 

Liknande trådar

Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 506
Senast: Oh_really
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 069
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
11
· Visningar
2 725
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 149
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Sadelpadd eller inte?

Omröstningar

Tillbaka
Upp