Min sitts..

Sv: Min sitts..

Han har nu blivit kollad och behandlad av en hästterapeft. Hittade inga större fel, förutom att han gick väldigt orent i traven på volt. Hon behandlade lite och sen gick han genast bättre.

Red lite dressyr och markarbete på honom i måndags (hästterapeften var hos oss på torsdagen) och han har aldrig gått så bra vad jag kan minnas. Det var inte perfekt, men mycket bättre. Han var mer avslappnad och gick fram bättre. Är jätte glad just nu :D Hon kommer tillbaka och tittat på honom i början av maj.

Fundera lite på hur du sitter när du rider, en del hästar kan bli sega för man hamnar nästan i stolsits.. det tar nästan livet ur dom, om hästen ska kunna röra sig med framåtdrivning gäller det att ryttaren rider med ett framåt drivande säte.. alltså mer lodrät sitts.. tänk som att du ska ta in tårna lite och vrid bak benen, så du kommer upp och sitter mer med benen under dig. En del hästar är ju latare av naturen så man måste rida dom framåt mer än andra.. men försök att ha ett steg system, be den gå framåt genom att knappt synligt resa dig lite ur sadeln..då menar jag inte alls att man ska ställa sig upp, detta är bara något som hästen känner, om inget händer tryck med vader, inget händer tryck med hälar, om inget händer lägg på pisk.. direkt när hästen lyssnar, slappna av i ben, tryck inget mer, om den segar ner igen, gör samma sak..om du är konsekvent med det kommer hästen börja lyssna på svagare och svagare hjälper från dig, på så vi behöver du inte borra in hälarna hela tiden.. vi vill ju prata med dom på ett sånt mjukt sätt som möjligt, men vi måste också ta i så hårt det krävs om vi inte får någon reaktion från dom fina hjälperna vi ger dom.. hoppas det löser sig..

Tack så jätte mycket för ditt svar :) Jag tror att min sitts är mer lodrät nu. Har längt lädrerna ett hål till, så det känns rakare iaf.

Du förklarar så bra och enkelt (jag började skriva "en föredömligt lättfattlig förklaring" - hur lät det då?????). :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 580
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar