Min sitts..

Sv: Min sitts..

Du har en pärla till häst, den kämpar allt den kan trots att du sitter på dens rygg.
Din blick och hållning säger åt den att inte gå en meter längre fram, din hand SKRIKER backa och sen pucklar du dessutom på den med dian ben.....

Man får inet bromsa och gasa samtidigt, gas är en sak och broms en annan sak.
Om inet ryttaren vet hur gasen funkar så kan omöjligt hästen veta det.
Antar att du försöker åstadkomma nån form av samling?

Strunat i det, öva dig istället på att hitat broms och gas, observera att du ska öva dig själv, inet din häst.
När du vill framåt tittar du dit du ska, låter handen gå fram en aning så att hästen får en "öppen dörr" i rörelseriktningen.
sitt ovanpå din rumpa, inte bakom den.

För att stanna så kramar du tyglarna en kort sekund och stänger dörren i rörelseriktningen, lättar pluttelite med rumpan ur sadeln och tittar dit du ska, dvs neråt.

Urch vad allt e svårt... Just nu har jag ingen stanns att träna.. Jag har hittat en tränare (akademiskt och centrerad ridning) som jag avgudar, tyvärr så har hon ont om tid, och just nu har jag som sagt inte någon stanns att träna klokt.. Hoppas på att komma igång i vår (då jag förhoppningsvis kan rida på min grannes bana) och hoppas på att tränaren kan komma ut någon dag (hon har hjälpt mig i höstas ca. 5 gånger). Försöker bli mer medveten om mina fel, och det har blivit lite bättre.

Har hittat en tjej som håller på med kiropraktik, massag, streching, akupunktur mm, hon ska komma ut och kolla på Easy om några veckor :) Tror och hoppas på att det blir någon skillnad sen. Kan nog finnas en del att behandla.

Du sitter ju med handbromsen i samtidigt som du driver?

6387799.jpg

Lätta i handen och rid med sätet istället för med skänkeln!

Nirak

Varför skulle man INTE rida hästen i en bra form i skogen?? :confused: Nån speciell anledning?
Jag tycker att det är självklart att sträva efter att rida hästen i en bra och korrekt form oavsett vart man rider (ridbana eller skogen).

Nirak

Testa sitt träna genom att lägga upp stigbyglarna medans någon longerar dig.. å sluta knip med knäna, då blir du grymmare än Jan Brink ;)

Kommer troligen ligga död på marken efter några steg :p
Han har ett ruskigt stort travsteg...

Det har många dressyrhästar också! Träning ger färdighet

Nirak

Det är sant.. Men om jag nu ska försöka fly undan denna hemska död.. :angel: ;) Så kan jag skylla på att jag inte vill sitta ner i hans trav för mycket än pga att jag inte vill föstöra hans rygg eftersom han inte har så mycket ryggmuskler.. men,men.. När han har fått mer muskler (och efter att hästterapeften kollat på honom) så ska jag göra ett tappert försök och hoppas på att jag överlever :D

Har inte läst alla svar, men tänkte på att dina "bra" bilder var i höger varv, medan dina dåliga var i vänster. Är det kanske så att hästen skjuter ut sin vänsterbog och går emot din vänsterskänkel och därför känns "seg"? Du överböjer din häst i halsen, vilket gör att hans bjudning försvinner. Börja med att bara få bjudningen framåt. Renodla dina hjälper så att fram bara är fram och bak bara är bak. Inte framåt med handbromsen i... Om hästen inte svarar för en mjuk kramning med skänkeln där hälen är kvar på plats, så ge en liten, lätt dask med spöt. När det fungerar kan du jobba likadant med att gå undan för skänkeln. Dvs går inte hästen undan och rundar sig för din vänsterskänkel så lägg till spöt strax bakom skänkeln. Och böj bara en fjärdedel av det du gör nu i nacken. Hästen skall vara ställd inte vriden på mitten :crazy:.

Lycka till.

Mvh/Marie

Och vem har sagt det? Kiropraktorn kanske? :angel: :devil: Det är sant att en massör inte bänder och drar i hästens leder. Men vad tror du det är som normalt sett "låser" en led? Det kan ju inte vara mjukdelarna runt den som massören jobbar med... Jag blir så trött på hästägare som tror att våld är bästa lösningen på stackars stela hästkroppar.

Mvh/Marie
Dipl. Hästmassör
Dipl. Massageterapeut
Cert. Massör

Ps. Därav inte sagt att kiropraktik aldrig är bra o.s.v. Men folk skall då alltid skylla på dessa "låsningar". I mitt jobb ser jag massor av hästar och människor, och väldigt få behöver knakas för att bli bra.

En massör kan göra en liten del, men tyvärr har de inte utbildning till att kolla efter låsningar vilket jag tycker är viktigast (en massör kan förebygga problem och göra en fräsch häst ännu fräschare, men sällan rätta till problem). Om det verkligen inte finns någon kiropraktor/equiterapueft att leja skulle det nog löna sig bättre att stretcha hästen regelbundet än att anlita massör. Stretcha benen framåt och bakåt, stretcha halsen åt sidan och nedåt. Har man tur kan man då själv komma åt en del av spänningarna/låsningarna.
Försök gärna få hästen mer rakriktad också när du rider, att man successivt ber hästen använda det svaga knät lite mer, till en början bara i skritt för att inte ta det för hårt.

Kan ha med upphakningen att göra, men ärligt talat tror jag snarare de FÅR upphakningar av spänningar/låsningar än tvärtom. (Min förra häst hade upphakningar i ett knä i samband med att den var väldigt låst i rygg och hals, när låsningarna försvann så försvann också upphakningarna).

Och vem har sagt det? Kiropraktorn kanske? :angel: :devil: Det är sant att en massör inte bänder och drar i hästens leder. Men vad tror du det är som normalt sett "låser" en led? Det kan ju inte vara mjukdelarna runt den som massören jobbar med... Jag blir så trött på hästägare som tror att våld är bästa lösningen på stackars stela hästkroppar.

Mvh/Marie
Dipl. Hästmassör
Dipl. Massageterapeut
Cert. Massör

Ps. Därav inte sagt att kiropraktik aldrig är bra o.s.v. Men folk skall då alltid skylla på dessa "låsningar". I mitt jobb ser jag massor av hästar och människor, och väldigt få behöver knakas för att bli bra.

Vilken tur att hästterapeften som ska komma och kolla på Easy håller på med både massage och kiropraktik (+ lite annat), då ser han vad som behövs, utan att jag ska behöva anlita två olika.

Red en liten stund igår, lyckades få min lillasyster till att filma. Lägger ut dem här när jag fått in dem på datan.

Jag har bara fått in en film än så länge.. och det är den med mest trav. Den andra innehåller bara skritt.

På filmerna rider jag inte i vinterridstövlar (som på bilderna) utan med skor och shortchaps. Sen har han på sig det bettlösa tränset. Jag har även längt stiglädrerna ett hål.

Det jag har lagt märke till mest på filmerna är att jag verkar sitta i lite stolsitts och att Easy ser ut att gå lite orent i traven i höger varv.
Sitter jag i stolsitts? Vad kan jag göra för att få en lodrät sitts? Ser stiglädrerna okej ut eller ska jag kanske länga ett hål till?

http://www.youtube.com/watch?v=NuHA08kcVlI

Tyvärr blev det väldigt lite trav i vänster varv, filmtiden på kameran tog slut.. får försöka bli filmad nån mer gång.

Jag tkr det såg mkt bättre ut när du hade längt stilädrena ett hål och trampade ner ordentligt i stigbygeln :)

har inte orkat läsa igenom hela tråden. Men jag rider islandshäst och därmed har hälarna staxt under magen. Jag driver med övre delen av vaden. Min häst är dock väldigt lyhörd. Det har tagit många år innan jag fått bort "ponnyskänklarna". Det är bara att slappna av i fötterna, rumpan och låren. Du ska inte prova att länga läderna då? /Lina

själv har jag sett mkt bra resultat men en häst jag rider genom att lära honom att man bara flyttar fram innerskänkeln någon cm. annars trillar man fram VÄLDIGT lätt på honom
lycka till :)

Börja med att lära om hjälperna framåt-förhållning. Strunta i vart huvet är och rid mer passivt. Släpp skänklarna och koncentrera dig på en perfekt sits. Sedan övar du på att lära in att en skänkelhjälp alltid betyder framåt! Hästen ska respektera även lätta hjälper.

Jag tror du tänker att du kan sitta fint och korrekt så fort hästen går framåt men när den slutar bjuda måste du ta till grövre hjälper och sitsen blir lidande. Du har inte tänkt på att sambandet även kanske gäller tvärt om? När du sitter som en kratta och driver och samtidigt tjuvhåller för att samla går inte hästen fram. När du sträcker på dig och rider korrekt bjuder också hästen.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 580
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar