Min sitts..

Sv: Min sitts..

Han är jätte mysig!

Har ingen aning om det finns några Equiterapuefter eller kiropraktorer här i närheten.. Är det något en massör kan hjälpa till med kanske?

Att han står ojämt i halterna vet jag, men vet inte hur jag ska göra för att få en jämn uppställning. Kan det kasnke bero på att han har känning av patellaupphakning?

Du ska driva med vaden och sätet, inte hälen.
Är hästen väldigt seg så tycker jag det är bättre att peta på med spö än att driva driva driva. Till slut slutar hästen lyssna på skänkeln och blir ännu segare. Om man bara driver alltså

Senast ändrad:

hej oliven :), jag tror inte att det är hästen det är "fel" på. utan sin sits. vilket redan är konstaterat. du behöver slappna av i din mellandel, (naveln till halva låren) och släppa ner dina knän!!! du spänner dom därför åker dina ben upp. om du vill få igång din häst s kicka till INTE HÅRT utan bara som ett hallå. och beröm om han går frammåt. lyssnar han inte så får du lägga på spöt bakom skänkeln. oftast handlar det om att lätta upp i sitsen, att men inte spänner dig. att du inte sitter för tungt!

även en annan sak som är viktig är att du är mjuk i handen. börja redan i skritten på lång tygel. hur gör du då för att stanna honom,? tar du honom i munnen eller sitter du tyngre med sitsen och väntar ut honom tills han börjar förstår att jaha hon ville att jag skulle stanna... samma när det gäller frammåt drivningen det måste vara positvivt. tjiooohooo va kul att trava på frammåt. låt din skänklar vila. tjata inte på honom! passa på att öva det när det är något roligt på gång typ hoppning eller bus i skogen!! hoppas du fått ngt tips kvh amanda

Tack för de jätte bra tipsen! Jag har längt stiglädrerna ett hål, och känner redan att benen har hamnat rätt. Har bara ridit i skogen på sista tiden, och där är framåtbjudningen och reaktionerna inget problem, så jag har inte haft tillfälle att testa tipsen än.. Ska snart, när jag kan hitta något ställe som inte är för jockigt, rida lite volter och testa honom (och mig!).

:)

Jag har lite samma problem... jag jobbar på så sätt som de flesta skrivit. Att först driva lite och om det inte blir någon reaktion säga till rejält och gärna mha spöt istället för att sitta och driva hela hela tiden... Detta fungerar dock sådär då ett av mina problem är att jag har ett STO :devil:
Många kanske direkt förstår vad jag menar... :smirk:
Då jag lägger till spöt så kickar hon och går inte bättre fram för det *suck*. Om jag piskar på henne mer kommer hon att lägga av totalt och troligen kasta av mig :o

Vissa dagar fungerar det hyffsat att jobba såhär, andra får jag smyga igång henne försiktigt försiktigt och andra går hon klockrent direkt och lyssnar superbra! Om jag bara förstod mig på henne :confused:

Någon som har samma erfarenheter som kan ge tips som jag inte tänkt på?

Jag gjorde ett försök en gång med långpiskan. Min tränare sod på marken och drev på så att jag skulle slippa skänkla på henne för mycket (hon brukar lyssna bra på långpisken)... efter att JAG blivit piskad i baken av tränaren :eek: så gav jag upp den idén. :o :D

/Snorpan

Tror att man håller i munnen för mkt o är för fokuserad på var den har huvudet.

Man får ta en sak i taget. Du måste vara tydligare
Framåt o lättlätt i handen-beröm mkt.
går den inte gå på den med skänkeln så att den far iväg- bromsa ej o klappa- börja sen om.

Ston måste man ha på sin sida o går ej att tukta.
De tar inte vilken sk.t som helst.

Men sen.... gör de all för sin matte:love: :banana:

*KL*
Jag tror oxå att man ska vara försiktig med att vara för fixerad vid vart hästen har huvudet i ett sånt här fall - för även om din häst kröker på nacken så går den ju inte på tygeln om den inte går fram samtidigt!

Först fram och sen kommer formen!

Jag tycker tvärtom mot någon som sa att du skulle rida med sittsen och låren och inte med underskänkeln, jag tycker du ska vara så lätt som möjligt i sittsen för att undvika allt vad "knöeende" heter. se till att den lyssnar på skänkeln i stället - som flera redan förklarat bra (bl.a Axel) så det tänker jag inte dra igen:smirk:

/Z.

Senast ändrad:

Det är inget problem att ha ett sto! De kräver rätt ridning bara - schysst ridning. Här kan man inte komma och säga till hur dom ska göra - man ber och sen :bow: man:p

:love: ston

/Z.

ston ston ston!! helt underbara när man blivit kompis med dom!! men innan dess är det super svårt! dom hatar en om man intr gör som dom säger! ett tips: börjar dom att bråka mot skänkeln bla, så ta tag innertygeln och vänd, inte gå på med skänklarna! utan bara vänd och så fort hon tar ett steg åt sidan beröm henne!!! om hon fortfarande inte går frammåt så fortsätt att görs samma sak! tills hon tar ett enda steg fram då ger du efter, slutar att driva och låter henne skritta på frammåt.. då haha kommer du ha lurat henne hon tror att hon har vunnit men det har hon inte haha lycka till!! kram

Funkar jätte bra att rida i form med honom i skogen, rider mycket och ställer honom åt båda hållen (byter håll ofta) och han är jätte mjuk i munnen, behöver nästan inte göra någonting då.

Inte för att vara elak, men jag tror du lurar dig själv lite just för att den känns lättriden och mjuk i munnen.
Som den ser ut på dessa bilder (som sagt, jag kan ju bara spekulera men om jag går efter tidigare erfarenheter av hästar som går/står så) så släpper inte hästen i hela ryggen och är låst fram. Sånt är helt klart värt att träna extra på eftersom det förstör poängen med att ha en häst "i form" om den inte lossar fram, då bär den ju ändå mer vikt på framdelen.

Han är jätte mysig!

Har ingen aning om det finns några Equiterapuefter eller kiropraktorer här i närheten.. Är det något en massör kan hjälpa till med kanske?

Att han står ojämt i halterna vet jag, men vet inte hur jag ska göra för att få en jämn uppställning. Kan det kasnke bero på att han har känning av patellaupphakning?

En massör kan göra en liten del, men tyvärr har de inte utbildning till att kolla efter låsningar vilket jag tycker är viktigast (en massör kan förebygga problem och göra en fräsch häst ännu fräschare, men sällan rätta till problem). Om det verkligen inte finns någon kiropraktor/equiterapueft att leja skulle det nog löna sig bättre att stretcha hästen regelbundet än att anlita massör. Stretcha benen framåt och bakåt, stretcha halsen åt sidan och nedåt. Har man tur kan man då själv komma åt en del av spänningarna/låsningarna.
Försök gärna få hästen mer rakriktad också när du rider, att man successivt ber hästen använda det svaga knät lite mer, till en början bara i skritt för att inte ta det för hårt.

Kan ha med upphakningen att göra, men ärligt talat tror jag snarare de FÅR upphakningar av spänningar/låsningar än tvärtom. (Min förra häst hade upphakningar i ett knä i samband med att den var väldigt låst i rygg och hals, när låsningarna försvann så försvann också upphakningarna).

Tja, att man uppmärksammar det är ju ett steg på vägen (helst att den får behandling om det behövs också eftersom det kan vara en låsning som är svår att rida bort). Det du kan tänka på är att om du rider en volt, försök få hästens bogar att spåra med bakbenen/bakdelen. Kan vara svårt att känna detta till en början (jag brukar fuska och träna från marken tills jag lärt mig hästens svagheter och lättare genomskådar dom vid ridning) men testa att flytta ut bogarna/framdelen lite på hästen på voltspåret och känn hur det känns, testa flytta in bogarna lite. Ofta räcker det med halvhalter och att man vrider om sig själv lite + lite sidförande skänkel/lår om det behövs. Träna också gärna motsatsen fast det kanske blir lite överkurs just nu, att flytta in bakdelen lite innanför spåret som i en sluta. Räcker också oftast med tydliga halvhalter och sen vrider man om innerhöften framåt och ytteraxeln bakåt så brukar man få lite svag vridning.

Det är ett av stegen, att försöka få hästen mer rakriktad, nästa steg, eller före/samtidigt kan du öva på att hästen ska släppa "hela vägen" i ryggen. Att den verkligen söker sig framåt nedåt. Försök att absolut inte hindra den i handen eller råka försämra balansen genom att driva i onödan. Testa lite olika lägen så känner du när ryggen känns som högst, ha gärna någon som kollar dig samtidigt för om bakdelen blir hög och framdelen låg är det inte det optimala läget. Du kan också behöva bromsa upp framdelen lite i förhållande till bakbenen MEN det är ganska riskabelt eftersom man lätt låser hästen, tänk därför på att ALDRIG segdra i tyglarna! Krama i tyglarna, helst i takt med hästens framben, sträck även upp dig och spänn magmusklerna som en extra bromsning. Målet är att du ska kunna bromsa enbart med att du spänner magen eller kramar pyttelite, då riskerar du inte på samma sätt att låsa hästen i handen omedvetet.

Har inte läst alla svar, så kanske någon redan tipsat om att ställa VÄLDIGT mkt i början av ridpasset. Hästen i bra (för hästen i fråga lämplig) form på volter och serpentiner i trav och galopp. Och så nästan förböjer du den och försöker att driva på i bra tempo, men se till att bara driva när du tycker att hästen ska få bättre fart, inte sitta och nöta för att du TROR att hästen är seg. Lätt skänkel/sätesdrivning och om hästen inte svarar, DIREKT liten dask med spöt bakom skänkeln och kvick eftergift om den svarar.

Just att ha hästen lite för böjd (mot hur dte ser ut i ex programridning) funkade väldigt bra på en häst jag ridit. Instruktören sa att "det släpper energin fram, så att den inte fastnar". Vet inte varför med det funkar utmärkt. Sedan kan man rakrikta med bjudning. Fastnar man så backar man bara och böjer lite igen.

Red idag på en åker (med ca. 15 cm nysnö) och tränade lite. Red fram i trav och galopp runt nästan hela åkern. Sen skrittade jag upp ett "fyrkantsspår" (som inte var det rakaste.. :angel: ). Gjorde lite halter och red fram, han lyssnade bra. När han var mjuk och lydig så travade vi lite. Gjorde så att efter kortsidan började vi trava, på mitten saktade vi av, skrittade några steg, trav och skritt innan och genom hela kortsidan. Gick ganska bra, krävde bara att han skulle gå fram. Red sen på en 8-volt. Gick bra. Provade att göra det i trav. Han hade ett helt okej tempo och sökte sig frivilligt nedåt.

Red med mitt bettlösa träns, tycker han funkar bättre på det när man ska träna dressyr, han blir "lugnare" i munnen, går inte och gapar (som han annars kan göra i vissa lägen).

Försökte att komma ihåg att hålla skänklarna på plats..

Jag rider med vinterridstövlar nu (med tjockt mjukt fodrat skaft), kan det kanske påverka mitt skänkelläge och försvåra drivningen..?

Ska be en kompis filma och fota mig snart nån gång när jag rider, lägger ut det här sen.

Det stämmer väl så underbart bra det där som Kyra någon gång ska ha sagt:

En valack säger man till.
En hingst ber man.
Ett sto skickar man in ansökningsformulär i 10 kopior till.

;) Eller ung. så i alla fall.

Jag har också ett sto som har kört de flesta varianter på ”vi testar om det minsann inte är jag som bestämmer här”. Vi har kört ”jag kan inte koncentrera mig på vad du säger matte för det händer MASSOR runtomkring”, ”rodeopass”, ”alla hörnor, dörrar, skuggor, you-name-it är FARLIGA” och så förstås ”jag lägger i bromsen och struntar helt i dina hjälper”. Ett av grundproblemen med min dam är väl att hon lätt blir uttråkad och stänger av varför jag hela tiden måste engagera henne (och ja, det hör väl kanske till ridningens ABC att man inte bara kan sitta och åka häst…)

Jag hade också problem med ett sto som kickade och tjurade när jag la till spöt till följd av att hon inte tog skänkeln. Enligt min tränare var detta ytterligare ett bevis på att hon inte respekterade mig och mina hjälper. Hon sa helt enkelt åt mig att sluta med det där och låta henne vara. Receptet var alltså att se till att ge henne en sådan skjuts på rumpan av spöt att det inte fanns något annat alternativ än framåt. Bockar hon, kickar eller har andra dumheter för sig måste det till ett ännu hårdare rapp i rumpan när hon dummar sig, dvs. den enda vägen ur "konflikten" är framåt.

I mitt fall rörde det sig om en liten nätt tur i vild galopp. Viktigt också att låta henne gå framåt ORDENTLIGT och berömma. Jag behövde faktiskt bara göra så en gång.

Nästa steg (som faktiskt är det som hjälpt mig allra mest) är att tänka på att aldrig nöja mig med ett tempo som är lägre än det jag bestämt mig för. Inte ens ett steg. För min del innebär det dessutom att rida i ett övertempo enligt mig själv, men hästen fungerar ju kalas i det så jag får väl bara hänga i… Och för att hon inte bara ska knäppa av i det högre tempot bestod mina pass till stor del av kontinuerliga gångartsväxlingar, allt för att damen skulle lära sig att vänta på signal från mig. Detta plockar jag tillbaka lite då och då, bara för att inte tappa bort det.

Ju mer vaken jag fick hästen på att det kommer hända något nu och nu och nu och nu, desto mer lyhörd blir hon ju för mina hjälper. Och som bonus slipper jag ju alla andra dumheter eftersom hon inte har tid att hitta på egna små hyss utan är fullt koncentrerad på att vänta på instruktioner från mig.

Har inte läst vad de andra skrivit nu, men på de första bilderna ger du hästen dubbla hjälper genom att säga "varsågod, gå fram" med skänkeln och "nej, stå till" med handen. Släpp alltid på bromsen när du driver fram hästen, har du en lat häst kan det räcka med att förhålla endast vid halvhalter i början.

Har inte läst vad de andra skrivit nu, men på de första bilderna ger du hästen dubbla hjälper genom att säga "varsågod, gå fram" med skänkeln och "nej, stå till" med handen. Släpp alltid på bromsen när du driver fram hästen, har du en lat häst kan det räcka med att förhålla endast vid halvhalter i början.

:bow: :bow:
Precis, aldrig dubbelkommandon!
Fast det är lättare än man tror att ge dubbelkommandon. Ibland kan man ju t o m signalera saker med sitsen som man är omedveten om. Och när man ska börja samla en häst är det supersvårt att hålla sig från att driva och bromsa samtidigt :p

Ett jättefel dubbelkommando jag märkte att jag lagt till med är att när jag tränade en häst för hand och skulle bromsa upp (den gick i alldeles för högt tempo) så när jag skulle förstärka smackade jag istället för att ptrooa :crazy: vilken miss! Tror det är för att medryttarhästen är så lat av sig att "förstärkningen" alltid varit smackande medans den andra hästen var tvärtom:rofl:

Så gör inte jag- börjar passet.
Utan jag joggar, försöker att sen lösgöra den i en låg form med serpentiner, volter o sen sk. vikn-pausar o tar sen några varv i frisk galopp i lätt sits. O pausar igen o börjar därefter att kräva lite mer.

En häst som är ganska muskulös, kräver mer jobb än en mindre sdn.
Det tar mer tid att värma upp alla muskler o även mer jobb för att få alla dessa att bli smidiga.
Du och jag har nästan exakt likadana uoppvärmningar. Det var ju lite kul :D. hihi

Jag tycker absolut inte att du ska korta lädrerna. I så fall länga dem. Stigläder ska vara så långa att du kan ta dem, bara genom att peka upp med tårna. För korta läder gör att häler åker upp, varav knäet åker upp = dålig sits och skänkel. Driv med vaden, och inte med hälen.

Såhär sa min tränare att jag skulle göra på min oootroooligt sega häst.

Gör halt (lätt i handen) räta upp, knip om lite lätt med låren osv.

Tryck lätt med vaden, går den inte framåt direkt; peta till med spöet. När du gör detta kan du få en otroligt arg reaktion, varav hästen kan sparka bakut eller springa fram. Beröm ändå, du har i alla fall fått en reaktion, vilket vi vill uppnå. Gör halt efter femton steg igen, gör samma sak. Till slut lär sig hästen att du faktiskt vill att vi ska gå fram när du driver. Gör samma sak i båda varven, hästar kopplar itne riktigt att samma sak gäller åt andra hållet. Kom ihåg: Reaktionen ska komma direkt, inte andra eller tredje gången, utan efter första.
När detta fungerar fint, gör samma sak i traven. Skritta femton steg, driv med vaden, trava femton steg osv.

Målet är att få en så känslig häst som möjligt, lätt för hjälperna.

När jag gjorde detta på min sjuttonåring blev han som en femåring igen. Han ville bara galoppera, och tycker allt betyder galoppfattning. han tyckte ridningen blev sååå mycket roligare. Han slipper ha någon som kickar till honom i magen, eller klämmer om hela tiden. inga hästar tycker det är kul med en ryttare som klämmer med benen.

Glöm inte att tårna ska peka framåt, vaden ska inte ligga "på" hästen utan en bit (några cm) från hästen. Trampa inte ner hälen, då du pänner vaden och får fel hållning. Hälen pekar ner av sig själv. var så avslappnad du kan. rid gärna utan stigbyglar om du känner att du vill få en bättre sits och lååånga ben.

När du sedan kommer till galoppen är det lättast att fatta galopp från skritt. Både för dig och hästen. Du slipper skumpa i traven, och hästen har lättare att fatta från skritt än trav.

Ta gärna hjälp av en duktig tränare om du är osäker.

Kom ihåg; Små hjälper = Känslig häst
Glöm inte att byta varv ofta.

Lycka till :bump:

(väldigt söt häst btw. Fin grundform på de nedersta bilderna :) )

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 580
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar