Sv: Min sitts..
Jag tycker absolut inte att du ska korta lädrerna. I så fall länga dem. Stigläder ska vara så långa att du kan ta dem, bara genom att peka upp med tårna. För korta läder gör att häler åker upp, varav knäet åker upp = dålig sits och skänkel. Driv med vaden, och inte med hälen.
Såhär sa min tränare att jag skulle göra på min oootroooligt sega häst.
Gör halt (lätt i handen) räta upp, knip om lite lätt med låren osv.
Tryck lätt med vaden, går den inte framåt direkt; peta till med spöet. När du gör detta kan du få en otroligt arg reaktion, varav hästen kan sparka bakut eller springa fram. Beröm ändå, du har i alla fall fått en reaktion, vilket vi vill uppnå. Gör halt efter femton steg igen, gör samma sak. Till slut lär sig hästen att du faktiskt vill att vi ska gå fram när du driver. Gör samma sak i båda varven, hästar kopplar itne riktigt att samma sak gäller åt andra hållet. Kom ihåg: Reaktionen ska komma direkt, inte andra eller tredje gången, utan efter första.
När detta fungerar fint, gör samma sak i traven. Skritta femton steg, driv med vaden, trava femton steg osv.
Målet är att få en så känslig häst som möjligt, lätt för hjälperna.
När jag gjorde detta på min sjuttonåring blev han som en femåring igen. Han ville bara galoppera, och tycker allt betyder galoppfattning. han tyckte ridningen blev sååå mycket roligare. Han slipper ha någon som kickar till honom i magen, eller klämmer om hela tiden. inga hästar tycker det är kul med en ryttare som klämmer med benen.
Glöm inte att tårna ska peka framåt, vaden ska inte ligga "på" hästen utan en bit (några cm) från hästen. Trampa inte ner hälen, då du pänner vaden och får fel hållning. Hälen pekar ner av sig själv. var så avslappnad du kan. rid gärna utan stigbyglar om du känner att du vill få en bättre sits och lååånga ben.
När du sedan kommer till galoppen är det lättast att fatta galopp från skritt. Både för dig och hästen. Du slipper skumpa i traven, och hästen har lättare att fatta från skritt än trav.
Ta gärna hjälp av en duktig tränare om du är osäker.
Kom ihåg; Små hjälper = Känslig häst
Glöm inte att byta varv ofta.
Lycka till
(väldigt söt häst btw. Fin grundform på de nedersta bilderna
)