Min sitts..

Oliven

Trådstartare
Jag har ett problem med min sitts.. Min häst kan var ganska trög att få fram så man måste driva ganska myket med skänklarana, men för att jag ska kunna ge en tydlig hjälp så blir det så att mina hälar åker upp, under skänkeln bak och knäna upp..

Jag försöker slappna av i benen, men då kommer jag inte åt att driva klokt.. Någon som vet hur jag kan förbättra det? Har provat att korta stiglädrerna ett hål, men det blev inte så mycket bättre..

Sv: Min sitts..

Kan ju lägga ut två bilder till, som jag inte sitter allt för dåligt på..

Komentera gärna hästen (det lilla man ser på bilderna..)..

har också en häst av den lite trögare sorten... jag driver honom inte med hälen utan med sätet o vaderna... då kan man behålla positionen på benen o man får en bättre sits...

dock krävdes det en hel del arbete för att få min så pass lyhörd att detta funkade bra... träna även reaktionen.. att när du begär något så ska reaktionen komma direkt...låt hästen gå fram då också... försök få bjudningen i den innan du börjar försöka få formen...

annars blir de lätt så att man sitter o nöter med skänkeln... tänk på att den ska "vila" när du inte behöver den... sitt inte o skänkla i varje steg som är väligt vanligt när man har en pålle av lite seeegare sort... Lycka till!!!

sorry om det blev flummigt... dax att hoppa i säng tror jag....

Senast ändrad:

Här kan vi prata om "ond spiral".
den ska inte behöva drivas hårt på. som regel leder det bara till en ännu mer ovillig häst.

Var alltid lätt i handen i igångsättningarna o fånga upp den efter några steg. tror att du oxå driver hela tiden.

lär om den!
lite skänkel framåt, annars smack o peta på med spöet- sitt still med lösa ben sen tills den börjar att sacka o gör om.

Är den riktigt seg får du förtydliga o rusha på den ordentligt -lätt i handen o klappa. försök att inte bli långsint, útan låtsas som om :angel:
Man ser på bild 1 att den inte är särskilt glad.
om du kan få den att gå för lätta hjälper så kommer ni bägge 2 att tycka att det är roligt å då kommer du att ha betydligt lättare att sitta ner- när den bjuder själv.

tycker nog att det ser ut som om lädrena är en aning korta.
släpp loss benen!
o skit i formen- bara den svarar framåt o går av sig själv sen.

På en av bilderna lägger du bak benet väldigt långt. Om det bilr till en vana kommer det att bli tok sen när man rider andra hästar. vet av egen erfarenhet ;) o de är ett rent He*vete o lära sig av med det sedan, så lika bra att låta bli att lära sig det :)

Annars är easy lika fin som vanligt :bump:

Att han inte ser glad ut beror på att han tycker det är jobbigt.. Han har haft ont i ryggen (pga sadel, som är bytt nu) och "min" ridlärare sa att jag skulle försöka rida honom i form så mycket som möjligt (i skogen i alla fall) för att bygga upp hans muskler (har ridit mest i skogen på halvlånga tyglar förut).

Skritt går bra, men han tycker det är för jobbigt att trava på trånga ytor och blir därför sur..

(Alla gångarter går bra på grusvägarna när vi rider ut, öronen pekar glatt framåt..)

Hoppas jag har svammlat rätt nu...

Kan säga att det inte är lika extremt på andra hästar.. Blir nog lite så för att Easy tar ganska stora (och skummpiga) kliv. Men jag ska försöka bli jätte sträng mot mig själv, när det gäller sittsen..

Det absolut värsta du kan göra på en redan seg häst är att sitta och knö på den. Hästen ska gå i den takt du satt upp tills du säger något annat (som en farthållare på en bil ung :idea: ) Sitter du och nöter med skänkeln hela tiden skaffar du dig en skänkeldöv häst som inte lyssnar på dina hjälper för fem öre. Hästen ska öka framåt bara du kramar lätt med skänkeln, gör den inte det så kramar du igen. Händer inget tar du tyglarna i en hand som du mjuknar fram med och lägger till spöet, rätt så bra på baken. Nu fräser förhoppningsvis hästen iväg. Du berömmer och klappar om och så provar du med skänkeln igen, såfort han inte lyssnar måste du lägga till spöt om du vill ha en lydig häst. Därimellan är det superviktigt att du inte sitter och okynnesklämmer, dvs smygskänklar eller försöker driva hästen med sätet. Du måste vara stilla men ändå följa med framåt, annars finns det ingen anledning för hästen att lyssna när du väl vill ngt. :bump:

Okej ;)

När jag red i dag (red ut..) så gick det väldigt bra, han svarade fint på hjälperna och gick fram bra. Kan vara för att han har varit ledig i två dagar.. :angel:

Jag gör alltid samma övning i början på ett träningspass. Tränar halter, avsaktningar och igångsättnaingar. Går ut på att en reaktion ska komma omedelbart. Börjar med halter, ger ordentlig eftergift, går hästen framåt, halt igen - eftergift. Detta för att hästen ska förstå att eftergift inte betyder framåt utan att det är skänklarnas uppgift. När jag sen ska fram i gångart från halten ger jag hästen först en mjuk skänkling, ger den en chans att reagera. Får jag då ingen reaktion så går jag på hästen ganska hårt med en gång, ibland en liten dask med spöt och ger ordentligt beröm när den gått framåt. Gör ingenting om hästen börjar trava fast det egentligen var skritt osv. Tycker detta är en superövning , även om du rider en välutbildad häst. Man visar att framåtdrivande betyder fram och förshållning betyder sakta. Gör detta varje gång och du kommer se resultat, då slipper du sitta och knö med skänklarna :) Såg en rolig metod för flängiga/felplaserade skänklar en gång på en ridskola. de knöt fast stigbyglanda i sadelgjorden så hon va tvungen att hålla dom på plats, kanske värt ett försök ;)

denna övning gör även jag i början på ridpasset... gjort att jag fått en häst som lyssnar mycket bättre på hjälperna o är mycket mer frammåt...

Så gör inte jag- börjar passet.
Utan jag joggar, försöker att sen lösgöra den i en låg form med serpentiner, volter o sen sk. vikn-pausar o tar sen några varv i frisk galopp i lätt sits. O pausar igen o börjar därefter att kräva lite mer.

En häst som är ganska muskulös, kräver mer jobb än en mindre sdn.
Det tar mer tid att värma upp alla muskler o även mer jobb för att få alla dessa att bli smidiga.

Så gör inte jag- börjar passet.
Utan jag joggar, försöker att sen lösgöra den i en låg form med serpentiner, volter o sen sk. vikn-pausar o tar sen några varv i frisk galopp i lätt sits. O pausar igen o börjar därefter att kräva lite mer.

En häst som är ganska muskulös, kräver mer jobb än en mindre sdn.
Det tar mer tid att värma upp alla muskler o även mer jobb för att få alla dessa att bli smidiga.

Tänkte just skriva samma, men såg ditt svar. Jag håller med. Efter det kan man jobba lite med start, stopp mm. För det är inte fel att jobba med, men inte när man börjar passet. Hästen måste få en chans att värma upp och komma igång först.

Jag börjar redan i skritten, skritt-halt-skritt, sen senare i passet blir det ju gradvis ökande i gångarterna. Tycker att det är en otrolig fördel att börja ganska snart med haltövningen, bara ett par gånger så har man en häst som lyssnar hela passet sen. Man det beror ju såklart på hästen, utbildningsnivå osv... :)

Är inne på axel´s linje.
Skänkla så lätt att hästen kan känna det ½-1 sekund, sen direkt spö om hästen inte svarar (så hårt/mjukt att hästen reagerar) skänkla helst inte heller med underskänklarna, försök att bara använda lår och säte. Det som skulle kunna hjälpa precis när man lär sig av med det är att ha så låååånga stigläder att man nätt och jämnt kan hålla kvar dom för då blir det jobbigt att dra bak fötterna eller höja knäna :p
Tänk långa ben för då är det mycket lättare att rida med lår och sits. Förstår hästen inte (vid sidförande hjälper i en övning man inte tränat t ex) så förstärk med halvhalter och sits/lår.

Sen en kommentar om hästen (eftersom du bad om det! ;) ) den står under sig fram och lite bak. Kan vara värt att kolla upp, för då har de ofta blockeringar och spänningar (en anledning till att den är trög?). Kolla med Equiterapueft eller kiropraktor.
Den ser också lite ojämn ut eftersom den tar längre steg framåt med ena bakbenet (nu ser man ju inte andra benet något i det läget åp bilderna, men med tanke på att den verkar föredra att stå så även uppställd och att den tar steget extremt långt fram så gissar jag mig till det).
En till grej man märker som har med det att göra är att den inte "hänger ihop". Bakbenen tar för långa steg så att säga så även fast den sätter under sig så kollapsar det på att framdelen inte hänger med utan ser ganska låst ut. Läng gärna tyglarna ofta och träna framåt/nedåt och massor med halvhalter för såna hästar mår bra av att stretcha och halvhalterna (och gärna volter där man är petig med spårning och böjning) hjälper hästen till bättre struktur.
I övrigt ser hästen mysig ut!

och "min" ridlärare sa att jag skulle försöka rida honom i form så mycket som möjligt (i skogen i alla fall) för att bygga upp hans muskler (har ridit mest i skogen på halvlånga tyglar förut).

:confused: :confused: :crazy:
Va?
Rida i form kan jag gå med på, så länge man har en hyfsat lång-låg form eftersom hästen uppenbarligen inte orkar och behöver stretcha ut ryggen snarare än att korta ihop den. Men i skogen...?
I skogen känner jag personligen att man bara låser hästen om man försöker forma den mot handen, det är ju en sak att vilja ha den gå i balans, med hyfsat sänkt huvud, i bra tempo osv, och en annan att vilja att hästen ska gå "på tygeln"..
Skogsträning tycker jag är skitbra om man tar hänsyn till dom tre sakerna (i balans, med hyfsat sänkt huvud, i bra tempo) men om jag själv har försökt manuellt få en häst "i form" har de i princip snubblat av sig själva pga att de känner sig låsta. Efter ett tag brukar de ändå hitta bra balans och då jobbar de mycket bättre än när man formger dom på ridbanan tycker jag.

Funkar jätte bra att rida i form med honom i skogen, rider mycket och ställer honom åt båda hållen (byter håll ofta) och han är jätte mjuk i munnen, behöver nästan inte göra någonting då.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 580
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar