Min ponny har en kula på benet

Klubbisen

Trådstartare
Hej! Nu är det såhär att min ponny har fått en liten kula på insidan av benet.
Han är inte svullen eller varm, haltar inte eller något sådant.
Jag åkte bort på semester i två veckor och när jag kom tillbaka var den där. När jag var på ridläger var han svullen, varm osv men sedan blev det bättre, och jag fortsatte rida och hoppa som vanligt på LB nivå. Jag sms:ade förra ägaren när jag var på ridlägret ang svullnaden och undrade hur han föredetta banansena/senskada såg ut och då sa hon att det var en liten kula på benet, och då blev jag självklart lättad, men nu blir jag ju istället väldigt rädd. hur skulle ni göra i mitt läge? Ska jag fortsätta rida/hoppa som vanligt, ska jag låta honom vila eller ska jag åka in till klink med honom? Skulle verkligen behöva hjälp nu, så några kunniga som har någon aning?? /klubbisen

Ta hästen till veterinär och rid inte innan dess. Det kan vara väldigt mycket men det mesta som kan stämma på din beskrivning av en "kula" är saker som hästen inte ska arbeta utan vila för att det inte ska förvärras.

Hej! Nu är det såhär att min ponny har fått en liten kula på insidan av benet.
Han är inte svullen eller varm, haltar inte eller något sådant.
Jag åkte bort på semester i två veckor och när jag kom tillbaka var den där. När jag var på ridläger var han svullen, varm osv men sedan blev det bättre, och jag fortsatte rida och hoppa som vanligt på LB nivå. Jag sms:ade förra ägaren när jag var på ridlägret ang svullnaden och undrade hur han föredetta banansena/senskada såg ut och då sa hon att det var en liten kula på benet, och då blev jag självklart lättad, men nu blir jag ju istället väldigt rädd. hur skulle ni göra i mitt läge? Ska jag fortsätta rida/hoppa som vanligt, ska jag låta honom vila eller ska jag åka in till klink med honom? Skulle verkligen behöva hjälp nu, så några kunniga som har någon aning?? /klubbisen
Jag hade varit mer bekymrad över att hästen tidigare var svullen och varm och du red vidare , än att den nu har en "ärta/bulle " på benet .
Utifrån det hade jag velat ha en veterinär koll på hästen och definitivt hade jag inte tränat och hoppat den trots värme och svullnad som du gjort.
Dock tror jag utifrån att du ändå gjort det om hästen ändå inte är halt nu så lär det inte vara en senskada.

Det låter mer som att hästen slagit på sig och sen fått ett aktivt överben . Oavsett så ska de ju inte ansträngas i såfall då påslag /överben ska vilas för att inte skapa problem i framtiden om det vill sig illa .

Senast ändrad:
Det var inte riktigt så det var utan han var lite varm och svullen och så tyckte dom på ridlägret att jag skulle trava honom för att få honom mjukgjord osv, sedan sö försvann svullnaden och det ca 2 dagar efteråt och då fick han gå lite lugnt utan hoppning i ca 1 vecka och sen kom jag hem och då började jag hoppa honom som vanligt eftersom allt var lugnt, sedan åkte jag bort ytterligare en vecka vilket blev en hoppfri vecka och sen när jag kom tillbaka var den där. Tycker ni att jag ska kolla med Stallägaren som är väldigt duktig?

Det var inte riktigt så det var utan han var lite varm och svullen och så tyckte dom på ridlägret att jag skulle trava honom för att få honom mjukgjord osv, sedan sö försvann svullnaden och det ca 2 dagar efteråt och då fick han gå lite lugnt utan hoppning i ca 1 vecka och sen kom jag hem och då började jag hoppa honom som vanligt eftersom allt var lugnt, sedan åkte jag bort ytterligare en vecka vilket blev en hoppfri vecka och sen när jag kom tillbaka var den där. Tycker ni att jag ska kolla med Stallägaren som är väldigt duktig?
Nej, jag tycker du ska kontakta en veterinär som är utbildad. "Vanligt" hästfolk har väldigt mycket personliga värderingar om hur saker ska skötas medan veterinärer är utbildade och använder fakta för att fastställa diagnoser. En undersökning och eventuell utredning på en klinik är det enda rätta, gårdsundersökningar är i min mening bortkastade pengar eftersom möjligheterna till undersökning är väldigt begränsade.

Nej, jag tycker du ska kontakta en veterinär som är utbildad. "Vanligt" hästfolk har väldigt mycket personliga värderingar om hur saker ska skötas medan veterinärer är utbildade och använder fakta för att fastställa diagnoser. En undersökning och eventuell utredning på en klinik är det enda rätta, gårdsundersökningar är i min mening bortkastade pengar eftersom möjligheterna till undersökning är väldigt begränsade.
Och jag svarar precis tvärt om.
Vi här på buke har ju ingen aning om hur det ser ut eller var det sitter. Kan vara allt från inflammerat insektsbett och "uppåt". En mer erfaren hästmänniska (borde vara föräldrarna eller annan närstående) kan åtm ge en första bedömning av om det sitter i huden, på en sena, på benet etc. så TS kan beskriva för en vet på telefon. En veterinär som kommer (spec hästveterinär eller distriktare) ut kan avgöra om det är ngt som bör gå bort med vila, behöver behandlas eller kräver noggrannare undersökning på klinik.
En del vet som kommer ut har också möjlighet till röntgen etc, så det är ju väldigt olika vad de kan göra. Jag har väldigt bra erfarenhet av dem som kommer ut, både våran hästveterinär och distriktarna när han inte kan.. Så skönt att slippa transportera hästen och flera gånger har det räckt. Någon enstaka gång har de skickat vidare, och självklart har vi åkt till klinik när det varit uppenbart nödvändigt.
Eftersom hästen varken är halt eller verkar besvärad på annat sätt så är det inte ens säkert att det är något som behöver behandling. Man kan också ta ett kort och skicka till distriktarna eller en klinik som man brukar besöka.

Någon som vet hur mycket ett hembesök kostar och hur mycket ett klinik besök kostar? Vilket är billigast och vilket är dyrast?

Någon som vet hur mycket ett hembesök kostar och hur mycket ett klinik besök kostar? Vilket är billigast och vilket är dyrast?

Det beror ju helt på vad de gör. Här får man betala omkring 700 i utkörningsavgift, det är bränsle för mååånga klinikbesök. Så jag åker till klinik, där finns också utrustning för att diagnostisera och inte bara gissa vad det kan vara.

Ägaren sa att det inte lät som något farligt , att de förmodligen bara var ett bett eller en hudförändring och att jag ska rida som vanligt... Ska jag lyssna på henne?

Du menar förra ägaren? Eller? Ponnyn var väl din nu? Vad du ska göra kan ju bara du avgöra, ponnyn är ditt ansvar. Jag hade velat kolla det, eftersom den haft samma symptom förr vid tråkig skada.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 433
Senast: Robina
·
Hästmänniskan Sensommaren 2016 red jag och hästen ut i skogen och hon trampade i en djup håla, som troligen gjorde att hon vrickade sig. Svullen på...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
18 892
Senast: Korven
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 349
Trav Var ute med fyraåringen igår. Körde en långsamtur på omkring 8 km. Efter drygt halva vägen började hon gå orent fram. Detta upphörde...
Svar
1
· Visningar
921
Senast: jany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst