Min pelargon har horn!

Sorbe

Trådstartare
Vad är de till för? Jag har fyra pelargoner i fönstret, två Mårbacka och två Drottning Ingrid, alla har fått sånna här "horn" men denna blomma har ju hur många som helst!

33039066.jpg


Någon som har lite koll på pelargoner som kan hjälpa lite med funderingar... Är Drottning Ingrid en helt egen sort av pelargon eller är det en sorts mårbacka? Eller Mårbacka är Mårbacka och Drottning Ingrid är Drottning Ingrid och de är olika sorter av pelargoner?
 
Sv: Min pelargon har horn!

Jaha! Jag tänkte att det var något sätt för blomman att få sina (vad det nu är) att fastna lättare på insekter. ;)

Kan man ta tillvara på dem på något sätt och plantera och få fler blommor? :D
 
Sv: Min pelargon har horn!

Absolut men du får vänta tills den mognat och torkat. Risken är ju att din pelargon blommar lite sämre den här säsongen om du låter den gå i frö, då har den gjort sitt jobb för säsongen.
 
Sv: Min pelargon har horn!

Okej! Jag borde alltså dra bort den där blomman nu, så den anser sig inte ha tillverkat tillräckligt än?
Om jag sätter blomman i ett glas vatten efter jag dragit bort den, fungerar det att ta tillvara på fröna då efter ett tag?
 
Sv: Min pelargon har horn!

Fröställningar, som du redan vet. Det är de som gett pelargonen sitt namn, ser ut som storknäbbar - pelargos = grekiska för stork. :)
 
Sv: Min pelargon har horn!

Nej, men någon måste ju pollinera dem, du kanske inte haft så många pollinerare tidigare?
 
Sv: Min pelargon har horn!

Drottning Ingrid är en Mårbackapelargon :)

För att ta vara på fröerna så tycker jag det bästa är att låta den blomma ut, och att frökapslarna torkar innan du plockar av dem.
 
Sv: Min pelargon har horn!

Tack för svar! :)

Jag har dragit bort blommorna med horn för att få fler blommor i fortsättningen, men ska ta till vara på dem snart. :)
 

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 186
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Efter graviditet har jag fått så sjukt torra slemhinnor och hud. Läser att många fått god hjälp av havtornstabletter. Men det finns ju...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
5 936
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Det här med parfymer. Hur vet man vilken man gillar när man sniffar på någon i en parfymaffär som luktar av alla andra parfymer? Och hur...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 546
Senast: Sassy
·
Trädgård & Växter Vi måste prata om pelargoner. Jag har ett ganska invecklat förhållande till dessa skapelser. De är fina, finns i så många olika sorter...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 496
Senast: Kildegrei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp