Just den jag har som många ogillar har doftnoter som följer:
Toppnoter: Bergamot, ananas, röda bär.
Hjärtnoter: Kummin och muskot.
Basnoter: Sandelträ, tonkaböna, vanilj, pralin, patchouli.
Jag ögnade snabbt igenom lite omdömen och det var mycket i stil med 'Luktar väldigt speciellt', 'Annorlunda', 'Sticker ut', 'En doft man antingen hatar eller älskar'. Flera skriver även att den är en acquired taste, att de inte alls tyckte om den i början men har lärt sig älska den genom att använda den. Den är ganska kraftfull och kräver att man är försiktig vid applicering, vilket inte alla behärskar och jag tror lite att det är där det dåliga ryktet kommer ifrån – folk badar i den för 'Nu har man lagt runt 1300:- på en 50 ml-flaska parfym och då ska det minsann märkas!' Eller vad än motivet är.
Jag tror många (inte alla!) använder parfym lite som en statussymbol och som ett bevis på trendkänslighet – typ som när folk var besatta av att visa/tala om att de minsann hade köpt Baccarat Rouge 540 för 2 750:- (70 ml). De som inte hade möjlighet letade desperat efter billigare dupes. Jag vet inte varför, men jag gillar inte när parfymer, speciellt till premiumpriser i parfymklass mätt, blir hypade till den graden. Det känns väldigt nouveau riche över det hela.