Man har olika väl fungerande luktsinne. Både min pappa och min fd sambo har mycket dåligt fungerande luktsinnen vet inte om det är ärftligt eller om något hänt så det blivit så. Båda får helt enkelt fråga om något luktar så det är något de själva är medvetna om och har som ett handikapp (problematiskt tex om det börjar brinna och liknande). Sen blir luktsinnet precis som allt annat sämre vid ålder så äldre personer använder oftast starkare dofter eftersom de inte känner de mer milda dofterna. Vissa människor föds med extra skarpt doftsinne.Det här med parfymer. Hur vet man vilken man gillar när man sniffar på någon i en parfymaffär som luktar av alla andra parfymer? Och hur kan det komma sig att det finns så många olika sorter? Hur kan det vara så att någon gillar en parfym som någon annan nästan kräks av för att den luktar så illa?
Varför tar någon på sig så väldigt mycket parfym så man knappt kan vara där? Och speciellt av sådana som riktigt är starka på riktigt? Eller är de i grunden svaga så det är därför?
Hur beskriver man parfymdofter? När random person går förbi en och luktar så där milt, men fräscht och gott. Inte blommigt, inte vanilj, inte skarpt, inte kemiskt. Vad luktar en person då? Vad är lagom mycket parfym att använda?
Synd att man inte kan gå fram till någon man möter och hojta "du, jag gillar din parfym, vill du skriva ner vad den heter så jag också kan köpa den?"
Lite funderingar, en måndagkväll efter en dag på jobbet där jag fått hålla andan nästan pga parfymindränkt kollega. Parfymförbud hade inte varit fel. Eftersom vissa inte förstår vad som är lagom och vad som är för mycket att ha på sig.