Min nya häst vill inte trava!

J

Jetliner

Har precis köpt en ny häst som jag provred 2 gånger och allt fungerade kanon även traven. Tog första ridturen själv igår och det gick sådär eftersom han vägrade att trava! När jag drev på så började han och bocka!!! visste inte vad jag skulle göra för det var ingen hjälp att driva på mer. Kan han ha ont någonstans helt plötsligt? Eller tramsar han?

Tacksam för alla svar!!

Mimmi

Sv: Min nya häst vill inte trava!

hur länge har du haft hästen?
har den hunnit aklimatisera sig till sitt nya hem? (Min foderhäst tog nästan 2 månader på sig att landa hos mig)

Vet besikning blev det gjort?
Hur ser utrustningen ut?
red ni ut själva eller med sällskap?

Det kan vara antingen som "rouise" skrev ovan att han inte har vant sig, eller så bara testade han dig, hästarna brukar göra det i bland för att se hur mycket ryttaren går för, om det är det så tycker jag inte du ska ge upp.
Men det kan också vara så att något klämmde, skavde eller gjorde ont och då måste du ta reda på det, så inte du driver på honom för mycket.

Hästen kanske var spänd och lite förvirrad efter flytten? Ofta tar det veckor, eller månader, för hästar att komma in i en nya vardag och ett nytt stall.

Har hästen precis kommit till dig rekommenderar jag dig att låta den vara några dagar och bara ta det lugnt med promenader och mys. Sedan kan du börja ta upp ridningen.

När vi får hem en ny häst brukar vi bara ta det lugnt med den ungefär en vecka.Inte kräva något större arbete av den,bara umgås borsta och låta den vänja sej vid sina nya stallkamrater och sitt nya stall.
Givetvis kräver man normalt uppförande och stallvett av dem men inte mycket mera.
Först därefter börjar vi rida den och känna av lite,men första gången kanske vi bara skrittar ut och inte kräver så mycket då heller.
Vi tar det lugnt och låter dem acklimatisera sej i sin takt.

Tack för alla svar :)
Nu har jag haft honom i drygt en månad och det har både gått upp och ner! Efter några gånger så travade han utan besvär med mig ute, som inget hade hänt. Gick bra i kanske en och en halv vecka sedan nu helt plötsligt börjar han igen....vet inte vad detta beror på eller vad man ska göra eftersom när jag driver på så markerar han först med en liten bockning men kastar sig och blir ostyrbar om jag driver på och inte ger mig, vilket inte har gett något resultat förutom att han blir helt stirrig.... Mycket konstigt. Han har haft samma utrustning hela tiden och jag har kollat så inget har skavt. Finns det någon som varit med om detta tidigare eller har något annt tips om hur jag fortsätter?

Jag tycker du ska låta undersöka hästen, det låter inte som ett sunt beteende som en frisk häst pysslar med. Visar det sig att hästen inte har några fysiska problem gäller problemsökning.

Men jag tycker att det är JÄTTEVIKTIGT att vara helt säker på att hästen inte har några fysiska begräsningar innan man går vidare.

Hur gammal är den?

Är det ute eller på bana?

om det är ute... vet du om den är van att gå ut själv?
Den frågan måste man ställa o helst provrida ut själv när man provar.

många hästar rids ej ut alls o därför ska man testa om säljaren inte är helt uppriktig eller inte förtäljer det som är negativt.

Jag tycker nog att det första man gör är att kolla upp hästen veterinärt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 518
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet