R
Rammstein
Sv: Min narkissos
vad sa han?
*knapplån*
HEJJA FORSGREN!!!!!!! ÄNTLIGEN ngn som vågar säga sanningen!
vad sa han?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*knapplån*
HEJJA FORSGREN!!!!!!! ÄNTLIGEN ngn som vågar säga sanningen!
Kollade på ATG live värmningen på den och tyckte där att den rörde sig ovanligt bra faktiskt! Bättre än senast då den blev diskad.
Men i loppet blev det ju sämre och sämre, speciellt då bak!
Vad kan vara felet, har ni som är bevandrade i travhästars rörelseschema några idéer? För att NÅGOT är fel, det ser till och med jag.
Dock tror jag inte att Den omtalade hästen är "ledhalt", snarare så är den låghalt, sned i bäckenet, i behov av kiropraktor och försmodligen muskleöm. Men ofta är såna här pållar ohalat vid böjprov, det är därför de slinker igenom veterinärkontroller.
Jag tycker att vi låter bli att spekulera....
Vill man diskutera vad som kan orsaka oregelbundna rörelser generellt så föreslår jag en tråd på hästvård om detta. Det förekommer ju hos alla typer av hästar...
Det må så vara, men VI SKA INTE SPEKULERA I VAD DET KAN VARA FÖR FEL PÅ EN VISS HÄST!!..och där dödade du en diskussion till.............
Det må så vara, men VI SKA INTE SPEKULERA I VAD DET KAN VARA FÖR FEL PÅ EN VISS HÄST!!
Låt kretsen runt hästen sköta den biten!
Hehehe, nu är du farligt nära att jag aldrig slutar pladdra, det är mitt specialområde
För att förklara på ett läätförklarligt sätt så kan man säga att det finns 2 typer av muskler, de ytliga som är rörelsemuskler och de djupa som är hållningsmuskler.
En rörelsemuskel är en kvick rackare som lever för att dra ihop och förlänga sig, det är dens jobb.Den kan man styra själv.
en hållningsmuskel är en trögtänkt långsam muskel vars jobb är att hålla fast saker, dvs grundtonusen i kroppen.Den är automatstyrd av kroppen, du kan inet påverka den speciellt mkt.
Om man använder en rörelsemuskel för att hålla fast kroppsdelar så blir det en inflammation efter ca 20 minuter
Om man använder en hållningsmuskel för röra på saker så blir det snabbt mjölksyra och inte så speciellt effektiv rörelse.
Om man är sned som oavannämna häst (och många med honom ) så
gör inet musklerna det som de är gjorda för att göra.
Det ena bakbenen är ett okoordinerat bakben och känns inet speciellt stabilt att använda.Det som ser halt ut.
Det andra bakbenet får därför "hålla fast" resten av hästen medan det "snabba" benet vifftar och far. Kroppen kommer att använda även rörelsemusklerna för fasthållningen och till slut så blir det för mkt, de orkar helt enkelt inte.
Vad man borde göra är att träna upp hållningsmusklerna för bägge bak i långsamt tempo, segt snigeltempo så att hållningsmusklerna blir automatiska och hästen kan springa med lätthet.
Men vad man ska veta är att ju mer man tränar hållningsmusklerna desto långsammare och segare springer hästen.Det är därför inet speciellt smart ur springsynpunkt att träna hållningsmusklerna på en extermsned häst om man vill att den ska kunna springa fort.
Det har jag lärt mig den hårda vägen, min dressyrtränare varnade mig för det men jag trodde henne inte..Men det är sant kan jag meddela.
Jag kommer aldrig mer att skaffa en sned travare, det är projekt hopplöst....
Hoppas du förstod, jag försökte förklara på ett lättförståeligt vis, vet ej om jag lyckades.
Enkelt självtest för att känna effekten av att använda rörelsemuskel för hållning.
Ta höger arm och håll den rakt ut från kroppen så länge du kan.Nu använder du en massa röresemuskler för att hålla något.
Efter bara 20 minuter har du en muskelinflammation....Notera stickningarna, kylan etc.
Som en parantes kan nämnas att en muskel som drabbas av detta drar ihop sig och blir stel och styv, den drar i nästa muskel som drar i nästa muskel som drar i en led som.......Voila, nu har det skapats en ledinflammation.....Gissa var min motvilja mot att spruta leder kommer ifrån?
Men man kanske ska vara finkänslig nog att förstå att det ev. finns folk som tar illa upp om detta oxå. Man kan ju tänka sig in i situationen om det varit ens egen häst, det hade inte varit speciellt roligt att höra både de ena och de andra spekulationerna florera....
Visst, vi har yttrandefrihet i Sverige, men eftersom INGEN här har någon som helst aning om vad det EGENTLIGEN är för "fel" påhästen, så börjar det ju likna på gränsen till skitsnack?
Och varför gör det det? Jo för att det är EN häst, en specifik häst som är föremål för diskussionen. Och det är männsikor involverade. Hur många gånger de kollat upp hästen eller åtgärdat den, det VET vi ju inte. Det vore annat om man diskuterade ämnet i allmänhet, men diskussionen har ju barkat ur med skitsnack en gång förr, men de inläggen tog ju Ameo bort.
Så - varför inte bara respektera fakta, att enskilda hästar ej får diskuteras. Starta en ny tråd i ämnet utan att sätta stackars Min Narkissos i centrum. Vi kan ändå inget göra åt det.
Förstår inte varför Ameo inte låst tråden vid det här laget.