Min narkissos

Sv: Min narkissos

Förstår fortf inte varför du svarar mig så...

först så höll jag med dig när du skrev om etain royal så då svarade jag åt dig.
sen förstod inte jag vad du menade med ???:crazy: ingen aning - antod att du inte förstod varför folk inte tyckte att sånna som han och etain royal kunde tävla fast dom har en annorlunda aktion..
men tydligen så höll du inte med mig om ämnet - så jag ber om ursäkt. det var inte meningen att göra dig bestört... :crazy:

Jaha!:smirk:
Det jag blev fundersam över var att svaren var "riktade" till mig trots att jag klargjorde att jag tror på att det går att starta med en häst med "ovanligt" rörelsemönster.:p

Tips: Skriv knapplån eller använd ngn annans svarsknapp:idea:

För övrigt tycker jag inte att det känns helt ok att diskutera enskilda hästar på det här sättet. Blir lätt skitsnack. Skulle nog inte vara så glad om jag var ägare till Min Narkissos...:confused:

Här gäller det att ha hätarna fräscha och fina:p
:eek: Bävar får den dag ngn Bukefalist ser när jag värmer min 1:a bakvarvet;) :eek:

För övrigt tycker jag inte att det känns helt ok att diskutera enskilda hästar på det här sättet. Blir lätt skitsnack. Skulle nog inte vara så glad om jag var ägare till Min Narkissos...:confused:
Jag håller med om att den här tråden balanserar på gränsen, men samtidigt är ju ämnet i sig intressant: Hästen travar inte helt okej, ska detta accepteras?

Jag vill dock påminna alla att hålla sig till just det ämnet!

Jaha!:smirk:
Det jag blev fundersam över var att svaren var "riktade" till mig trots att jag klargjorde att jag tror på att det går att starta med en häst med "ovanligt" rörelsemönster.:p

Tips: Skriv knapplån eller använd ngn annans svarsknapp:idea:

ja men jag försökte föra en disskusion med dig om att vi tyckte att det var okej i dessa sammanhang. då kan jag ju inte svara på andra knappar. men jag kanske var otydlig i vad jag ville ha sagt i mina inlägg. höll ju med dig!!!!!!!

*ursäktar att jag är långsam på att svara, är inte inne så ofta under "pluggsäsonger" :p "
roligt att disskutionen har kommit igång! Som veterinärstuderande blir jag "lätt fanatisk" gällande att hästarna ska vara helt rena i traven. att säga att hästen alltid travat så tycker inte jag automatiskt betyder att det är ok, kan ju bero på tidigare problem som sträckningar och följande felbelastningar eller ej funna lösa benbitar exempelvis. sen finns det ju förlåtande omständigheter, som ärrbildning efter gamla operationer, men det kräver ju en stor insats av skötare och tränare för att hållas i skick. sen tror jag de flesta vet att alla stortränare (OBS inga namn nämnda!) inte är så rädda om sina hästar utan mer kör så länge det håller.
jag antar att hästen vi diskuterar är kollad, men hur kan banpersonalen vara säkra på det? tycker inte frågan är om hästen brukar trava så, utan att allt trav som inte är ok ska rapporteras. det finns ju en anledning till att vi har det systemet, vi måste vara rädda om hästarna (känner att jag börjar babbla, ska försöka skärpa till mig...)
ang. etain royal som kom upp tycker jag inte om hans stil heller. Där kommer den spännande frågan igen, när amn "vet" att hästen travar så illa, hur ofta ska den rapporteras? varför ska mildare regler gälla för den än för alla andra, bara för att den "brukar se ut så"?
tycker det är ett väldigt intressant ämne det här, trots att jag inte är så aktiv i tråden som jag skulle vilja... :o

egentligen är det fördjävligt!! en skithäst med 5000 på kontot hade blivit utskickad med startförbud och vetintyg. men om det är en elithäst och en stor tränare - då är det helt okej.
detta är riktat till banpersonal och banvet.

men jag står fortfarande på samma sida när det gäller tränarna - dom vet nog (hoppas jag) vad dom gör, och så länge hästen är mjuk och fin, tycker om att tävla, inte får secundära skador så är det okej att starta sådana som etain royal och min narkissos.

Här gäller det att ha hätarna fräscha och fina:p
:eek: Bävar får den dag ngn Bukefalist ser när jag värmer min 1:a bakvarvet;) :eek:

:rofl: "bin there - done that", så hemsk är han inte - har haft värre själv:crazy:

Egentligen är det väl så att de hästar som inte kan trava rent, ens om de är fräscha och uppbalanserade, inte har på banan att göra. Även om de kan springa hur fort som helst...

Men VEM tror ni vågar ta den striden?

Egentligen är det väl så att de hästar som inte kan trava rent, ens om de är fräscha och uppbalanserade, inte har på banan att göra. Även om de kan springa hur fort som helst...

Men VEM tror ni vågar ta den striden?

Eller som förr i tiden, då man kunde bli diskvalificerad för orent trav, som man ju fortfarande kan i Frankrike.

Hej!
Min pojkvänn sköter min Narkissos.:) Han har många saker emot sig som travhäst. För det första är han aldeles för kort i kroppen så han har enorma platts problem och han slår på sig på dirverse ställen. han är fruktansvärt svankig, så han har nog fått skaffa sig en alldeles egen trav stil och detta har han gjort för att han har en fruktansvärt bra löp skalle. Om inte min Narkisos ska få starta så har vi många franska vänner som inte skulle få se banan. Jag hade varit överlycklig om jag ägt en häst som denna.:banana:

Jag tycker att det är skandalöst att ägaren eller tränaren inte tar beslutet att låta den stackars hästen får sluta sin karriär.

Just som du skriver så har han allt emot sig, enbart hans fantastiska löpskalle håller honom uppe. Juste sätt att belöna en sån skalle på.

Snubblingen nu sist när "friska" benet inte orkade längre, vad händer nästa gång den inte orkar hålla ihop sig, bryter han ett ben då? står på näsan och välter hela fältet bakom sig?

Jag vet dock att på vissa banor var Etain Royal tvungen att visa veterinärintyg för att banveterinären skulle tillåta start. Kan vara liknande för Min Narkissos.

Jag tycker att det är skandalöst att ägaren eller tränaren inte tar beslutet att låta den stackars hästen får sluta sin karriär.

Just som du skriver så har han allt emot sig, enbart hans fantastiska löpskalle håller honom uppe. Juste sätt att belöna en sån skalle på.

Snubblingen nu sist när "friska" benet inte orkade längre, vad händer nästa gång den inte orkar hålla ihop sig, bryter han ett ben då? står på näsan och välter hela fältet bakom sig?

Tycker du överdriver lite där...

Men visst ligger det lite i vad du säger också... men ansvaret är ju i 1:a hand tränarens sen Bnadomare och Banvet.

Men visst nog tror jag att jag skulle kunna "vräka" ur mig ngt till tränaren om min häst vart bakom vid en sån grej du beskriver... helst i en Final.

Tycker egentligen det är fel att säga så om en enskild häst om man inte vet hela historien bakom. VET du ifall hästen tar skada av att starta? ÄR det en "stackars" häst? Det finns nog många faktorer som man bör ta hänsyn till innan man påstår att det är en skandal. Det finns nog långt många fler hästar som lider BETYDLIGT mer än honom av att löpa. Tyvärr, jag har sett många sådana exempel. har fått plocka upp bitarna av många sådana oxå.
Det är alltför många som har dåligt omdöme och låter sina hästar strta ofräscha, men det går ju aldrig att veta ifall just Min Narkissoss är en av dessa, så vida du inte nu KÄNNER hästen.

Tycker det är ett ganska så rått inlägg att göra när man inte vet alla bakomliggande faktorer, och utan hänsyn till att det finns folk här som står den hästen närmare än vad du gör.

Det inlägget var kryddat med inte så lite jante :angel: .
Fast visst är inte hans stil snygg(men jag tyckte han såg bättre ut igår).Och visst borde alla banor vara med vakna men att rapportera.
Sen kan jag personligen säga att det är mera trevligt att se en dåligt travande häst som kämpar med all glöd,än en fräsch häst som inte längre vill tävla utan med tur kan knipa en matlapp i ett lopp på en småbana.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 684
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 502
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 239
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka