Min narkissos

Sv: Min narkissos

egentligen är det fördjävligt!! en skithäst med 5000 på kontot hade blivit utskickad med startförbud och vetintyg. men om det är en elithäst och en stor tränare - då är det helt okej.
detta är riktat till banpersonal och banvet.

Håller helt med! Jag har skött en häst förr som numera är amatörtränad, han hade och har stora problem med aktionen, blir rapporterad ofta (5 starter av 20) Han har tjänat lite pengar, men han är ju amatörtränad.. klart han blir rappad. Dåligt.

knapprån

Nu håller Ni er i skinnet, annars stänger jag ner tråden!
Diskutera gärna ämnet i sig, men ge råttan i att komma med antydningar om tränare, hältor och liknande!!

Jag har inte sett hästen som avhandlas här över huvud taget men som gammal ponnytravkusk från den tiden det diskades för oren trav där måste jag ändå invända mot diskningar för oren trav.

På den tiden hade domarna ett riktigt elände med objektiviteten och det blir nog inte enklare i vår sport i och med spelarna.

Jag kan dra ett exempel:

Min ponny var Sveriges bästa ponnytravare, i Stockholmstrakten fanns de två som jagade "kronan". Alla gånger vi startade på tävlingar som den klubben arrangerade var vi diskade för oren trav, på andra banor diskades vi inte. Detta höll på under ett och ett halv år. :crazy:

Men OM man kunde få systemet att fungera så vore det ingen dum idé. :idea: :angel:

Jag tror iaf att alla hästar som rör sig så illa har ngn typ av smärta,det är min fasta övertygelse och även om ngn inte tror det så är måldomarens jobb att rapportera om hästen inte rör sig korrekt,oavsett anledning!Det är sånt här som svärtar ner travet rykte.

*litet snabbsvar i pluggpausen*
roligt att tråden vaknade till igen. Själv tyckte jag inte han såg nåt bättre ut nu sist, men hans problem tar nog längre tid att åtgärda. En liten sak jag funderat på är om rapportering hade hjälpt? Hästen är högst troligen vet.undersökt på den nivån som krävs för friskintyg utan att något hittas, vilket skulle innebära att den kan fortsätta tävla... har dom inte hittat felet än så lär dom inte hitta det för att dom får nån rapportering, dock kan kanske flera få dom att leta ordentligt/lägga av? Däremot tycker jag att det hade varit en tydlig markering att det här inte är acceptabelt! Banvet/domare får inte förutsätta att vissa tränares hästar är ordentligt kollade.
förresten, roligt att någon från mina hemmatrakter hittat hit! (Halmstad)

Man vet ju inte om hästarna har smärtor när de travar dåligt, men jag tror knappast en häst med smärtor vill springa.

Ska man se efter hur en normal häst travar är det klart att han ska ha en rapportering. Men Min Narkissos och även andra hästar som travar dåligt är väl något begränsade i sin gång och kan helt enkelt inte trava "normalt". Så det är ju ett dilemma banveterinären/domaren har, man vet att hästen travar på detta viset, om han får rapportering varje gång får han lägga tävlingsskorna på hyllan. Kanske lite synd om man är kapabel till att vinna en v-75 final eller som Etain Royal gå världsrekord.

Tja. Det finns ju ett gäng hästar som travar illa. Beror det på smärta eller rörelsemönster? Att säga att dom är födda så är väl så där kanske, men troligen är dom väl i så fall födda för korta :confused: eller liknande. Har haft några sådana och dom är inte lätta, man vill ju så väl att dom ska kunna starta, byter skor som kanske funkar bättre men dom hoppar och skuttar ändå.

Är man djurplågare då? Inte om hästen är uppkollad hos veterinär och friskförklarad. Frågan gäller kanske hur bandomarnämnden ska handla, en helt befogad fråga. Kanske skulle dom rapportera ändå, inte för att hästen är halt el verkar halt utanför att den travar orent. Och alla över samma kam då :devil:

För guds skull hoppas man väl att alla som pysslar med djur ser till så dom är FRISKA. ;) fast jag vet hur det funkar ...

Visst startade hästen ifråga nu förra helgen, och blev diskad? Vilken av avdelningarna var det? Jag hittar inte när jag slösurfar.

Jaha, nej jag undrade om avdelningen, inte anledningen. :) Tack iallafall.
Jag ville se loppet på atg, men måste missat ett när jag kollade igenom de 7, för jag hittade aldrig det.

Senast ändrad:

Jaha, nej jag undrade om avdelningen, inte anledningen. :) Tack iallafall.
Jag ville se loppet på atg, men måste missat ett när jag kollade igenom de 7, för jag hittade aldrig det.

www.atg.se, klicka på "eftersända lopp", sedan är det V75 avdelning 6.
Kollade just för säkerhets skull, och det ligger fortfarande kvar.
Kolla inte för sent då det imorgon läggs in en ny V75-omgång.

Är man djurplågare då? Inte om hästen är uppkollad hos veterinär och friskförklarad. Frågan gäller kanske hur bandomarnämnden ska handla, en helt befogad fråga. Kanske skulle dom rapportera ändå, inte för att hästen är halt el verkar halt utanför att den travar orent. Och alla över samma kam då :devil:

Jag anser det. :devil: Bara før att det ær vissa trænare osv så kan man inte bara anse att hæsten nog ær frisk, det ær verkligen att vara ute på hal is mot djurskyddslagen...
Ja, det ær jætteroligt att se hæstens SKALLE på banan, underbart med den kæmpargløden, men hur længe kan det vara schysst att starta en hæst som uppenbarligen har problem med att trava? Om nu inte hæsten ær byggd før att trava, varfør pressa den till det? nångång har det ju gjorts, jag ær inte byggd før tyngdlyftning och skulle absolut inte tycka det var roligt att børja træna...
Sen anser jag oxå att hæstar som travar i den stilen HAR problem nånstans, vet en som travade illa men flera veterinærer inte hittade nåt på, var en løs benbit i hovled. Sen har den hær hæsten nog inte særskilt ont, men något problem har den. tuff øvervægning, men jag tycker det ær riktigt dålig reklam før travsporten med illatravande hæstar!

Jag anser det. :devil:
Ja, det ær jætteroligt att se hæstens SKALLE på banan, underbart med den kæmpargløden, men hur længe kan det vara schysst att starta en hæst som uppenbarligen har problem med att trava? Om nu inte hæsten ær byggd før att trava, varfør pressa den till det? nångång har det ju gjorts, jag ær inte byggd før tyngdlyftning och skulle absolut inte tycka det var roligt att børja træna...
Sen anser jag oxå att hæstar som travar i den stilen HAR problem nånstans, vet en som travade illa men flera veterinærer inte hittade nåt på, var en løs benbit i hovled. Sen har den hær hæsten nog inte særskilt ont, men något problem har den. tuff øvervægning, men jag tycker det ær riktigt dålig reklam før travsporten med illatravande hæstar!

Är beredd att hålla med dig. Varför hålla på m en som har problem att trava? Är man "glad amatör" det klart så letar man billiga hästar och oftast har dom problem av nåt slag, eller om själv föder upp sina hästar så kan det väl vara svårt att inte försöka ;) Men ???? Tja, kanske skulle man totalt neka en häst som har klara platsbekymmer (t.ex) och satsa på dom billiga som bara kräver lite mer. Typ nervvrak som inte passar i storstall eller en trashank som kräver både rundsmörjning, massage specialfoder etc:D för att fungera. Fast är det värt och rätt att hålla på m dom "stackarna" då? :angel:

Här gäller det att ha hätarna fräscha och fina:p
:eek: Bävar får den dag ngn Bukefalist ser när jag värmer min 1:a bakvarvet;) :eek:

Är det någon som hinner se det????????????:devil: :p :angel:

Eller han kanske är lugnare nu förtiden...

Är det någon som hinner se det????????????:devil: :p :angel:

Eller han kanske är lugnare nu förtiden...

han är som en filbunke nu jämfört med förr:p
Skrittar av banan med långa tömmar efter värmning:bow: (ibland iaf..)

Kommer ihåg någon provloppsvärmning här på Romme...

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 684
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 502
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 239
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka