Har inte velat skriva om detta innan,för jag har känt mycket skam kring min mammas hem,men nu när jag skriver om det, är det som terapi. Allt bara rinner ur mig, och det känns faktiskt skönt att skriva precis hur jag har det. Även om det inte är en snygg bild,jag beskriver.
Det är som någon sa,inte min röra,och ansvaret på hur mammas hus ser ut,ligger inte på mig.
Det är istället jag som vänder ut och in på mig själv,för att försöka fixa och ordna, och "släta över",så jag nästan går in i väggen igen.
Slut på det nu. Så skönt att få detta ur mig. Tack alla
DU ska inte känna skam över din mammas hus! Du bor inte där, och du bodde inte där heller. Det enda DU ska få gjort är att se till så det blir sålt så DU kan släppa det och så DU kan gå vidare.
Det finns lösningar utan att du ska behöva braka in i väggen för det vinner du ingenting på. Det går att sälja i befintligt skick, det finns dom som köper det rakt upp och ner som det står nu, och det finns även firmor som kommer och rensar och städar innan om du väljer det.
Kommer du endå välja att göra det själv endå så ta ett rum i taget,ställ dit en container och kasta allt du gått igenom och inte vill ha kvar. Men det kostar det också, så jag tror du måste släppa tanken på att ”fixa det för att få ut så mycket som möjligt”, inte bara ekonomiskt, utan psykiskt också.
Alternativet är att du tar ut en firma samtidigt som du kan vara där själv och medverka? Då har du lite koll på vad som ska slängas och behållas och du blir av med ”skräp” snabbt då det rensas fortare om ni är fler? Det behöver inte vara antingen bara firma, eller antingen bara du.
Ang heltäckningsmatta så brukar den mest vara tejpad längst kanten, är ganska lätt att få bort om man väl fått upp ett hörn. vad det ligger för golv under så kan det behövas in ett nytt, klickgolv är billiga och lätta att lägga, men åter igen, det tar tid och ork, är det värt det? Dom som köper huset kanske vill ha ett annat golv endå.
Ser mattan inte allt för jävlig ut så hade jag testat att få bort lukten, borde finnas saneringsfirmor, Anticimex vet jag inte om dom sysslar med sånt faktist,men det borde finnas fler. Kanske går att kontakta en vanlig städfirma? En bekant tog ut en städfirma när det skulle saneras bort en massa blod i en lägenhet, tror inte hen hade någon speciell annan firma till det.... Många vanliga städfirmor har specialmedel som biter på allt.
Förklara läget, kanske det är lättare att mejla så du har kvar allt i text? Blir väldigt rörigt med en massa olika samtal och man minns inte vem som sagt vad.
Sen finns det som sagt flera firmor/organisationer som mer än gärna kommer och hämtar saker där dom sen säljer det.
Det viktigaste är att du måste släppa att du ska göra detta själv, för det behöver du inte. Och du ska inte känna någon skam öht hur det ser ut. Det är inte du som bott där, och det är inte du som haft det sådär. Du är bara dottern som försöker styra upp allt, 50 mil ifrån, för att bli av med detta relativt smärtfritt. Och mitt i allt ska du hinna sörja din mamma också. Det finns nog ingen som inte kan förstå att det är väldigt jobbigt för dig. Och det finns ingen som lägger någon som helst skuld eller skam på dig heller!
Jag önskar jag kunde hjälpa dig på något sätt! Vill du att jag kollar upp firmor eller vad som helst så hör av dig. Jag själv bor i Dalarna så är inte till så mycket hjälp rent praktiskt, men finns det NÅGOT du känner att jag kan göra på avstånd, så säg bara till! ❤