Min lilla hund är sjuk:(

D

Dextrosol

Har en liten dvärghund som jag idag via telefon från vet. fått reda på att hon har fel på sin lever. Skall tillbaka till vet. imorgon för att röntga. Är sååå orolig, vad kan det vara?? Går det att göra ngt åt?? Frågorna är många som virvlar i huvudet. Hur har det kunnat bli så här?? Min lilla älskling. :cry:

Sv: Min lilla hund är sjuk:(

Hej där!

Sånt där är tråkigt för både dig & hunden, min dvärgpudel har leverproblem han har förhöga levervärden han kommer att få leva med det hela livet det var ärftligt kommer ifrån födslen. Han får bara äta sin leverdiet mat, ägg & keso går bra oxå men inget annat det är så tråkigt för jag har stora problem med maten på honom han äter inte mycket per dag inte ens varje dag det vet inte heller hur länge han kommer att leva det kan gå fort men oxå lite saktare ingen som vet. Har gjort 3 olika operationer på levern men finns inget de kan göra så det blir bättre han får sämre värden för varje gång jag tar ett blodprov. Får åka in två gånger per år och ta ett leverprov.
Min hund är väldigt pigg och glad så det syns inte på honom att han är sjuk. Det enda som är jobbigt är på hundklubben när jag tränar vill många ge han korv och sånt men det får han inte äta så jag får säga till ibland skrika på dom om han är uppbunden ge han inget.. Det syns ju inte på han att han inte får äta sånt.

Hoppas nu att din hund inte har detta problem som min utan att det går att bota..

Lycka till med din vovve..

Vad tråkigt!

Jag vet precis hur orolig man blir när ett sådant besked ges av veterinären via telefon.

Förra sommaren så fick min då 3 åriga Schäfer problem med magen. Vi var in till veterinären och det togs prover som jag på kvällen fick svar på via telefonen.

Det samtalet med vår veterinär gjorde mig helt chockad och iskall..
Min pigga glada schäfer hade en icke fungerande bukspottkörtel, dock gick det att medicinera och hålla i schack med medicinfoder(vilket det också har gjort)

MEN det värsta var att levervärdena var 10 ggr det normala! Veterinären sa att om han inte hade sett min hund tidigare på dagen i ett så pass bra skick, pigg, glad och vild så hade han skickat oss raka vägen till djursjukhus för inläggning.. Så dåliga var värdena.

Han skrev ut medicin för bukspottkörteln och Hill´s vet foder och sa åt mig att hålla koll på tempen noga och återkomma direkt vid en försämring av allmänntillståndet.

Någon försämring kom inte och vi åkte tillbaka för att ta nya levervärden efter en månad. Då var dom helt normala.

Veterinären kunde inte förstå vad som orsakat de höga värdena då de inte borde vara sammankopplade med bukspottkörteln alls. Det mest troliga var att han hade fått i sig något giftigt.

Vi hade en häst som just under den tiden stod på Butta. Kanske kunde det vara så att min vovve ätit hästskit från just den medicinerade hästen, även om jag inte sett det och på så sätt fått i sig en del butta.? Veterinären trodde inte det, men det är det enda tänkbara giftiga vi har som hunden kunnat komma åt!

Idag så är han hyfsat frisk, pigg och aktiv. Bukspottkörtelproblemen finns ju kvar men vi har kunnat minska medicinen från 6 tabletter till 2 per dag nu. Ibland så kan han bli lite sämre och då ökar vi bara medicinen ett tag. Leverproblemen har inte återkommit alls.

Så jag hoppas att det är på samma vis för din hund, att det endast är något tillfälligt! Ville bara berätta vår historia för dig för jag vet hur otroligt orolig man blir innan man vet vad som är felet!

Lycka Till!
/Camilla

Hej!! Tack för tröstande svar.
Kan det vara så att hunden som åt hovavverkning för en tid sedan blivit dålig av det?? Alltså hon kräktes efteråt och verkade väldigt hängig en tid, men kan detta ha påverkat levern??

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 363
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 778
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 812
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 210
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka