Sv: Min lilla hund är sjuk
Vad tråkigt!
Jag vet precis hur orolig man blir när ett sådant besked ges av veterinären via telefon.
Förra sommaren så fick min då 3 åriga Schäfer problem med magen. Vi var in till veterinären och det togs prover som jag på kvällen fick svar på via telefonen.
Det samtalet med vår veterinär gjorde mig helt chockad och iskall..
Min pigga glada schäfer hade en icke fungerande bukspottkörtel, dock gick det att medicinera och hålla i schack med medicinfoder(vilket det också har gjort)
MEN det värsta var att levervärdena var 10 ggr det normala! Veterinären sa att om han inte hade sett min hund tidigare på dagen i ett så pass bra skick, pigg, glad och vild så hade han skickat oss raka vägen till djursjukhus för inläggning.. Så dåliga var värdena.
Han skrev ut medicin för bukspottkörteln och Hill´s vet foder och sa åt mig att hålla koll på tempen noga och återkomma direkt vid en försämring av allmänntillståndet.
Någon försämring kom inte och vi åkte tillbaka för att ta nya levervärden efter en månad. Då var dom helt normala.
Veterinären kunde inte förstå vad som orsakat de höga värdena då de inte borde vara sammankopplade med bukspottkörteln alls. Det mest troliga var att han hade fått i sig något giftigt.
Vi hade en häst som just under den tiden stod på Butta. Kanske kunde det vara så att min vovve ätit hästskit från just den medicinerade hästen, även om jag inte sett det och på så sätt fått i sig en del butta.? Veterinären trodde inte det, men det är det enda tänkbara giftiga vi har som hunden kunnat komma åt!
Idag så är han hyfsat frisk, pigg och aktiv. Bukspottkörtelproblemen finns ju kvar men vi har kunnat minska medicinen från 6 tabletter till 2 per dag nu. Ibland så kan han bli lite sämre och då ökar vi bara medicinen ett tag. Leverproblemen har inte återkommit alls.
Så jag hoppas att det är på samma vis för din hund, att det endast är något tillfälligt! Ville bara berätta vår historia för dig för jag vet hur otroligt orolig man blir innan man vet vad som är felet!
Lycka Till!
/Camilla