Min lata son!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Ingen av mina barn har börjat krypa än. De är drygt 8 månader nu. Alice försöker ta sig fram och når hon inte en leksak så försöker hon åla dit. Kan hon inte så blir hon arg och försöker ännu mer.

Hugo däremot.... Han är väldigt bekväm av sig. Når han inte en sak så tar han den som ligger närmst. Han verkar inte ha något jädraranamma i sig överhuvudtaget. Ramlar han med armen under sig så ligger han kvar så tills man hjälper honom. Även om jag sitter bredvid och "hejar på" så ligger han där han ligger. Ingen ansats till att försöka komma loss. Till slut blir han ledsen och då har jag inte hjärta att inte hjälpa honom. Har någon gång låtit honom bli riktigt ledsen/arg för att se om det får honom att kämpa. Men icke.

Att de inte kryper tycker jag inte är ett problem. Det kommer. Men att han inte tar för sig och kämpar det tycker jag verkar konstigt. När jag tagit upp det med bvc så säger hon bara att det är typiskt pojkar att vara bekväma.

Några erfarenheter och tankar om detta?

/Timsetim
 
Sv: Min lata son!

Mina pojkar har heller inte krypit förrän de lärt sig och gå :) Det kommer ska du se!

Barn måste nog vara mogna i huvudet innan de kan utföra rörelser. Barn som varit lindade hela sin spädbarnstid kan ändå gå när de blir mogna trots att de aldrig rört på benen :idea:
 
Sv: Min lata son!

Ta't lugnt! Det kommer förr än du anar och alla är ju olika individer. Min lille plutt tog sina första kryp-steg på riktigt i söndagskväll. Han har nog inte fattat fullt ut att han faktiskt kan krypa, eller så är han också lite mer lugn och bekväm av sig. Andra bebisar ålar fram och hugger alla leksaker de ser, min son sitter bekvämt på rumpan och filosoferar eller kryper fram när han känner för det och tar nåt.
 
Sv: Min lata son!

Inte annat än att barn är väldigt olika. BVC borde kunna avgöra om det verkar vara något som inte står rätt till för övrigt med pojken. Och har de inte reagerat är allt säkert bra. Spannet för vad som är normalt för småbarn är väldigt brett.
 
Sv: Min lata son!

hur ligger han till med vikten? min dotter har varit väldigt tidig (satt själv vid 4,5 mån) men hon är också väldigt lätt i kroppen (7,4 kg nu vid 7 mån) och det har inte krävt samma kraft att röra sig. Men det skiljer ju sig enormt vi har fortfarande bebisar i föräldragruppen som inte sitter. Dessutom är det väl inte helt ovanligt att killar är lite senare. Jag förstår att det blir extra tydligt för dig som har två att de mognar olika fort men det är ju inget att bry sig om. En del barn är helt lugna första året och blir sen till värsta vildingarna efter de har börjat gå så det behöver inte säga något om deras personlighet att de tar det lite soft som bebisar.
 
Sv: Min lata son!

Ramlar han med armen under sig så ligger han kvar så tills man hjälper honom.

Några erfarenheter och tankar om detta?

/Timsetim


Låter inte helt obekant. Mina barn har varit riktiga klumpedunsar, ganska tjocka och stabila. De har inte varit lika rörliga lika tidigt som andra barn. Jag tycker inte det låter konstigt, om han är med och vaken för övrigt. Man ser ju på barnet om han är pigg och alert för övrigt.
 
Sv: Min lata son!

Min stora kille var så när han var bebis.
Han satt helst stilla och lekte med det hade kom åt.
Han började åla när han var runt 8 månader.
Han kröp aldrig.
Började gå vid 13 månader, och sen dess har han inte suttit still mycket :smirk:

Alla trodde att han skulle bli lugn eftersom han tog det så lugnt som bebis.
 
Sv: Min lata son!

Kan vara en förklaring! Som sagt var mina ganska stora, och inte världens smidigaste. Inte så att de var hämmade i sin utveckling, bara i den senare delen av skalan.
 
Sv: Min lata son!

Då så! Oroa dig inte. Du råkar ju ha två i exakt samma ålder. Lätt att man jämför då. Försök att inte göra det, även i framtiden.
 
Sv: Min lata son!

Försök att inte göra det, även i framtiden.

Även om jag strävar efter att inte göra det så gör jag nog det omedvetet....:smirk:

Det som Alice gör ena veckan gör Hugo den andra eller tredje. Så har det varit sedan de föddes. Det har jag inte tänkt så mycket på, mer konstaterat att det är så det är.

Men i just detta har han inte ändrat sig. Än.....

/Timsetim
 
Sv: Min lata son!

Min son var också en liten knubbis.
Han vägde 10 kg när han var 7 månader.

Lite skillnad mot den lilla som nu är 8 månader och väger 8.3 kg.
 
Sv: Min lata son!

Då reser han sig inte själv från liggandes till sittandes ännu? Det är säkert bara därför i så fall.
 
Sv: Min lata son!

Inte från plan yta. Men i baby-sittern som har lite kanter så sätter han i armbågarna och häver sig upp.

/Timsetim
 
Sv: Min lata son!

Jomen babysittern är en annan sak och "räknas" inte. Du ska se att när han väl lärt sig resa sig till sittande själv så ligger han inte kvar lång stund! Min plutt lärde sig det för ett par, tre veckor sedan och sedan dess är det lögn att få honom att ligga kvar på mage eller rygg. Han vänder sig blixtsnabbt och sätter sig glatt upp. Likadant i sängen numera...känner han inte för att somna så sätter han sig blixtsnabbt upp och flinar glatt. :D
 
Sv: Min lata son!

Jag tror inte att du behöver oroa dig. Om du skulle låta honom ligga så har du inte en tonåring liggande i den positionen om 13 år :-)

jag tror faktiskt att han är lite lat och han *vet* att någon komer att hjälpa honom så han behöver liksom inte. Det kan förekomma i alla möjliga varianter.

Mina döttrar hade också helt olika strategi för att lära sig saker, den ena "tränade" länge och den andra bara kunde helt plötsligt utan att ha "tränat"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 157
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 099
Senast: Amk
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 300
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag har ingen att riktigt prata om det här med och behöver verkligen hitta ett sätt som jag kan hantera det på resten av mitt liv. Så...
Svar
18
· Visningar
9 063
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp