Min kolonilott

Sv: Min kolonilott

Detta är ett gräs som funnits länge vid gamla gårdar.

Man säger att om flickorna fick slut på inspirationen vid vävstolen gick de ut och hämtade några sådana blad. Alla blad har olika randning.

Vet inte hur sant det är men en kul historia är det.

DET gräset sprider sig!!!!!!!!!!!!! Det är jättefint men som sagt..... Håll efter!

Ja, det sa de som jag fick det av också, men hellre det än all annan bråte som växer där. Den har några kvadratmeter den kan få ta, kan man säga...

941742_4164340125714_1846372189_n.jpg

Gräsklipparen åkte fram idag och hela lotten fick sig en överhalning.

943290_4164348365920_79146072_n.jpg

Byggde ihop en liten sån här, så här blir det något som vill klättra. En av tomaterna kanske vill bo här.

Precis, det känns som en bra grej. Jag menar; folk kämpar ju för att få till kärr, dammar och sumphål i deras trädgårdar så om jag har ett naturligt så borde jag nog använda det :)

Åh vilka fynd! Vad var det för ros?

Och det ser ut som randgräs som du fick. Så snyggt! (och invasivt som någon skrev ja)
Har du någon större bild på busken du inte visste vad det var? Hade behövt en klickbar bild..
Det ser nästan ut som en kaprifol ju men det känns lite udda om den skulle stå mitt i gräsmattan så. Är grenarna styva eller mjuka?

Precis, det känns som en bra grej. Jag menar; folk kämpar ju för att få till kärr, dammar och sumphål i deras trädgårdar så om jag har ett naturligt så borde jag nog använda det :)

Åh vilka fynd! Vad var det för ros?

Och det ser ut som randgräs som du fick. Så snyggt! (och invasivt som någon skrev ja)
Har du någon större bild på busken du inte visste vad det var? Hade behövt en klickbar bild..
Det ser nästan ut som en kaprifol ju men det känns lite udda om den skulle stå mitt i gräsmattan så. Är grenarna styva eller mjuka?

Rosen heter Lichtköningen Lucia och är gul. Kunde inte plantera ut den idag för jag hade inget skydd mot rådjuren, men nu har jag, så den får flytta på fredag.

Får fota den lilla busken igen och lite bättre nästa gång jag är nere där.

Prova sätta rödbetor där/i närheten av det blöta, de vill ju ha mkt fukt.

jag har haft ett maratonpass på kolonilotten. I ena änden har det stått en okej låda med ruttet lock, och en skitful tunna med ett fastskruvat fyrkantigt lock på. Nu sparkade jag sönder locket på lådan, fyllde den med kompost för senare plantering och släpade bort tunnan.
Försvinn dumma tunna!

970810_4190468858916_1589102091_n.jpg

942968_4190475779089_1070237859_n.jpg

...och välkommen stockrosor i er nya rabatt! Jag ska köpa fler. Det här är en vit och en i samma färg som levrat blod ungefär, om det är en bra beskrivning

Tunnan och dess konstiga lock får dock vara kvar. Jag tänker mig att jag kan ha något klättrande mot den, luktärter eller vad som helst. Måste bara gräva rabatten först.

165473_4190480139198_879387435_n.jpg

Sen har jag grävt en ny rabatt och stoppat ner gladioluslökar som inte behagar titta upp ännu.

941248_4190483779289_1970380021_n.jpg

Sen har jag gjort en liten grupp med en stor astilbe, två lobelior och en salvia. Vi får se hur den tar sig.

487423_4190490819465_315266167_n.jpg

Den delen som jag inte klipper, med björnbär och förgätmigej. (och en del maskrosor)

969612_4190494539558_607793213_n.jpg

Shit vad du har stått i. heja! :D
Tror det blir görsnyggt med stockrosor där vid lådan.

Min mormor tittade på den okända busken på bilden förresten och trodde direkt på någon salix. (Sälg eller vide sa hon)

Tack! Jag ska vid närmare eftertanke flytta isär stockrosorna lite mer och bara köpa en till. Jag underskattade nog hur stora de faktiskt blir när jag grävde ned dem.

Vad ska jag plantera i lådan? Det kanske vore snyggt med något som väller ut lite över kanten? Annars har jag en massa asterfrön kvar...men de väller ju inte över direkt.

Tunnan och dess konstiga lock får dock vara kvar. Jag tänker mig att jag kan ha något klättrande mot den, luktärter eller vad som helst. Måste bara gräva rabatten först.

165473_4190480139198_879387435_n.jpg

Nu vet jag vad jag ska ha här, mina fyra paprikor såklart! Ja, vilken bra idé.

Detta ger mig huvudbry.

VAD har man haft tunnan till? Den har ju lite nedgrävd såg det ut som?

Varför nedgrävd, varför stort flak till lock?

Ja, det undrade jag också. Den var till hälften nedgrävd, och så hängde locket lite på sniskan eftersom den bara stöttades av tunnan i ena änden. I andra änden fanns inget. Locket är tungt och fastbultat i tunnan, vilket gjorde det jättesvårt att få bort allt. I tunnan fanns det några famnar torrt hö som jag blandade ner i rabatten och några plastpåsar som jag inte blandade ner i rabatten. :-)

kan någon ha använt tunnan som typ kyl?

Smart med parikor vid det svarta, varmt och gott! Ett sånt där gammalt fönster (som går att vika ut som ett V du vet) framför och tadaa. Ett eget litet paprikaväxthus :)

Och i lådan:
En bit armeringsnät nerstoppat i och en klematis eller kaprifol som får klänga uppåt och utåt och lite som den vill.

Eller, lägg i en klump kompost och sätt dit en squashplanta som får slänga iväg sina grenar/kvistar/stjälkar eller vad tusan det nu kan heta på en squash :p

Senast ändrad:

120520_zps238b7f12.jpg

120520_2_zps51e82d41.jpg

120520_3_zps507a0e24.jpg

Jag köpte en måbärshäck snorbilligt. Satte dit den för lite mer rumskänsla där odlingsdelen går över i nyttoträdgårdsdelen innan det planerade kryddlandet ;)
Blev riktigt mysigt tycker jag.

På bild syns också lilla förrådet som går under arbetsnamnet "Snörket" som morfar byggde åt mig :)

Jag är inte säker, men jag tycker mig se ogräset Kirskål på bilden. Jag har mängder av det i min trädgård och det är ett gissel. Dra bort så mycket du kan, hela tiden, rötterna bildar långa revor i jorden, allt hänger ihop som ett underjordiskt nätverk. (Du kan göra pesto av bladen!!)

Det enda riktigt effektiva sättet att helt bli av med Kirskål lär vara att täcka hela markytan med tät duk och låta den vara ett par år, men vem kan ha det så i sin trädgård eller kolonilott, inte jag i alla fall. Så jag rensar och rensar och kampen fortskrider.....

Försök få bort så mycket du kan, inte minst av revorna i jorden.

Jag är grymt imponerad av din energi!! Det kommer att bli hur fint som helst!

935931_4265899064624_750333886_n.jpg

Nu kommer ni inte undan, nu blir det en uppdatering.
Två av mina potatisland ovan. Mandel längst bort och sparrispotatis kommer här närmast. Det tog två dagar att rensa dem från ogräs. Det blev tio stycken 25-liters hinkar med kirskål och tistlar.

430023_4265897104575_1430653014_n.jpg

Gladiolusen är på väg upp. Så här i efterhand var det ju nördigt att plantera dem på rad. I grupp hade såklart varit snyggare, men jag satte en liten grupp på ett annat ställe också, så jag får trösta mig med det.

995038_4265894064499_159807978_n.jpg

Jag är töntig. :love::love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka