Min kolonilott

Sv: Min kolonilott

941703_4108263683838_2135948246_n.jpg

Gubbarna!

Är tyvärr inte alls trädgårdspysslig, men följer uppdateringarna om din kolonilott och önskar nästan också att jag var lika pysslig!

Här är det någon tölp som har snott en planta jag knappt visste att jag hade. Garanterat någon i området som sett den året innan och tyckt den var fin. Tjuvskator!
Därför jag aldrig skaffat mig en kolonilott även om jag ofta, ofta, ofta tänkt på det. Men jag gillar att ha mina grejer ifred. Och det får man inte på kolonilotterna här i stan.

Förvisso. Men den stora investeringen är jobbet och marken, inte enstaka buskar. Min gissning är att någon inte förstod att även den lotten var bokad. Jag har två, men har bara jobbat på en ännu.

Hmm, ja då skulle det ju kunna vara någon som misstagit sig bara. Du kan ju sätta upp en lapp "blomma borttappad" med förklaring att det är din tomt och med massa lappar med ditt nummer på. Om inte annat lär de andra med kolonilotter inse att den är bokad ;)

Eller hur. :-) Samma dag som jag upptäckte det ställde jag dit tre pallkragar och började fylla, så nu syns det att någon är där iallafall. Men "Blomma borttappad" var nog lite mer pedagogiskt än "Tjuvskator, ge tillbaka min kvist!!"

Lyckligtvis är du ovetande om vad för skatt du förlorade!:D

/Ännu en som läser och ser fram emot uppdateringar men som själv har de ogrönaste fingrarna och inte kan bidra med något i tråden

:-)

935544_4114449118470_1982643848_n.jpg

Mycket blomster här. (Och så noterar jag att det börjar krypa upp grönt gunk ur rabatten bakom. Kirskål? En del är vitsippa iallafall. :-)

946873_4121289249469_1375956196_n.jpg

Solrosor in the making. Några jordgubbar eler smultron verkar ha överlevt vintern på balkongen och tittar upp ur en kruka också. Passade på att använda energin till att plantera om tre tråkiga orkideer hemma. De har nog stått för soligt så jag ska testa dem i nya krukor i trapphuset, mot norr istället för söder.

946625_4122034828108_336697928_n.jpg

Skönt att ha halva den gräsiga (nåja) tomten räfsad. Mindre smart att glömma ta med sig handskar.

941809_4122024387847_1392711167_n.jpg

Det här verkar vara en klassisk Försvinnus urmittpotatislandus...

Kan du inte bränna bort allt fjolårsgräset? Förbered er med en massa hinkar med vatten, sp det inte sprider sig. Sen eldar ni upp allt gräset -och anar inte vad det gror efteråt!!

Skulle inte rekommendera det av två anledningar, dels så är det väldigt torrt nu och stor risk för gräsbrand och dels så dödar man väldigt mycket nyttigt djurliv som humlor mm när man bränner av gräset.

Jag tror inte man får elda hur som helst här heller. Eldningsveckor är 18 och 40nånting.

Skulle inte rekommendera det av två anledningar, dels så är det väldigt torrt nu och stor risk för gräsbrand och dels så dödar man väldigt mycket nyttigt djurliv som humlor mm när man bränner av gräset.

Ok, låter klokt, men jag ska erkänna att jag inte tänkt på det tidigare, trots att jag brukar tänka på sånt....... Vi eldade alltid gräs hemma (i Norrland) när jag växte upp, det var lite av en vår-ritual. Utrustade med vattenkannor och krattor, och givetvis bara när det blåste svagt och åt rätt håll. Sen växte som utav bara den!

Men, jag tar tillbaka min "rekommendation", absolut.

Gjorde inte så konstruktiva saker idag så jag glömde faktiskt fota. Får ta igen det imorgon. Träffade ordföranden i föreningen som genast gav mig två nävar jordärtskockor och fällde prognosen; Jag tror det finns björnbär på din tomt.
Jotack, det tror jag också. :-)

Något vackert har börjat komma upp ur gräset också, LUPINER! På säkert 12 ställen. jag älskar lupiner!

Något vackert har börjat komma upp ur gräset också, LUPINER! På säkert 12 ställen. jag älskar lupiner!

Det tar inte lång tid innan du omvärderar den kärleken. De är invasiva. :D Och dödar allt i sin närhet.

Jag för krig mot dem. Andas ut och tror att de är borta. Och vips sticker det upp en planta bland låga skira perenner...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka