Min kolonilott

Sv: Min kolonilott

532089_4071769891516_1651664868_n.jpg

En rad såna här rackare blev det idag.
Fick dessutom årsavgiften för lotterna och såg att jag fått skräptomten för halva priset. Så högt värderade de den alltså. Bara att kämpa på. :-)

Med så gott om plats så hade jag satsat på några fruktträd, antingen spaljerade som en allé eller utspridda. Det kan vara smart att planera upp ytorna lite och ha en plan. Det blir väldigt praktiskt om man har en struktur, tex så här
potager-garden.jpg

I år har jag för första gången odlat i pallkrage, dessutom på behändig höjd och jädrar vad det är praktiskt i jämförelse med mina vanliga grönsaksland. Det går också betydligt snabbare att få ordning på sådana odlingsbäddar, precis som du skrev så lägger man bara tidningspapper i botten för att hindra ogräset innan det dött. Men jag tycker som de andra nämnde ovan att det kan vara bra att vänta med att göra alltför mycket innan du ser vad som växer där.

21088_4081572776582_683409266_n.jpg

Efter ytterligare några timmars rensning ser det ut såhär.

64441_4081570016513_1452130709_n.jpg

Jag klippte bort ungefär sexton ställen med björnbär och behöll tre buskar. (Ja, slingorna kommer komma tillbaka, men då klipper jag till dem igen.)

378201_4081574616628_1152673378_n.jpg

Tete a teten börjar slå ut, och nu är det rensat bakom också, i gullrisrabatten.

Åh vad fint - redan!! Jag borde skriva i tråden eftersom jag är Trädgårdsnörd av stora mått..... Å andra sidan har jag dålig självkontroll och är en sån som går in på Plantskolan och KÖPER utan att ha en plan. Alltså: Mitt tips (om du inte redan fått det här?) är att rita upp lotten på ett (rutat) papper och sen göra en liten plan över hur du vill din trädgård ska se ut. Jag hittar ofta drömställen i trädgårdstidningar, som jag klipper ut och hoppas kunna kopiera en vacker dag, eller åtminstone inspireras av...

Men det sämsta (?) man kan göra är att börja gräva lite här och där på måfå och peta ner växter man köpt för att de såg så fina ut i affären. Jag gjorde så i min trädgård och det betyder att jag fått gräva upp och flytta omkring och göra om i det oändliga. Och än är jag bara halvvägs. Planera, alltså!

Pallkragar är också toppen, i år ska jag ha såna!! Gärna med små gångar emellan, med tegel.....

Bygg också på höjden med klätteväxter och rumsavdelare. Vill du ha träd så plantera dem rätt snart, dom tar tid att växa till sig.

Vad kul!!!

Nytt rensningsuppdrag idag.
Givetvis kommer jag kika lite på vad som kommer upp, men jag är också av naturen asjobbigt otålig så jag kommer gräva lite här och där under tiden. Jag tycker jag ser bra på fjolårets växter (som legat kvar på marken) vad som har växt på olika ställen. Sedan kan det säkert komma upp något som förvånar här och där, men det märker jag.

Idag flyttade jag en stor rishög och band upp två av björnbärsbuskarna, och började markera kanterna på en av de rabatter där det kommer att växa upp mycket gullris.

378268_4087524125362_2062468893_n.jpg

Pappa och Rådan inspekterar. Ett stycke skräphög mindre.

400724_4087525725402_778838999_n.jpg

Så där blev björnbäret.

Åh så roligt det ska bli att följa ditt arbete på kolonilotten, fortsätt och uppdatera!

Tack båda. :-) Jag är väldigt glad åt den här lilla jordplätten, trots att, eller kanske just för att den ser ut som kriget. Det blir ändå lite skillnad varje gång jag är där, och jag tror att för varje vecka som våren fortskrider kommer det att se lite trevligare ut med gräs och blad som börjar växa.

Visst är det kul! Man känner sig som en upptäcktsresande i sin lilla trädgård ;)

När jag kom hit i månadsskiftet april-maj förra året var det mesta överväxt och vanvårdat. Jag klippte gräset och rensade rabatterna. Sörjde lite över att det inte verkade finnas några vårlökar. Sommaren blev regnig och jag lät gräsklippet ligga kvar och multna ner.

Fann då några enstaka spår av krokusblad och någon enstaka vårstjärna bara. Plus en rabatt fullspäckad med gammaldags narcisser!

Nu har våren kommit igen och jag hittar mer vårstjärna, vildtulpan Tarda invid en vägg, en drös scilla invid en annan vägg och några få i gräsmattan (huuur bär man sig åt för att inte ens få scilla att trivas??) Invid en stenkant står något som verkar vara en VIT scilla? Ikväll tittar jag till en extra gång bredvid infarten och ser två snödroppar stå och pingla i den lätta vinden! Snödroppar!!! jag älskar snödroppar.

Bara de blommat ut ska jag ta upp dem och plantera dem mer gynnsamt. De brukar vara duktiga på att föröka sig bara de har möjlighet.

Nu har jag hittat ännu fler växter som tagit sig under förra sommarens regnande och nu skjuter fart (lite gödsel har de väl fått också...). Jag har mer att upptäcka.

Önskar dig lycka till i dina undersökningar av vad som finns på din lott!

Nu - efter ett år i min vård - har jag hittat

Vad roligt att följa din tråd! :) Har du tänkt bygga ett sånt där minihus som står på många lotter? Eller vad är din dröm? Jag älskar att inspireras av andra och är precis jättesur för att det regnar här så jag inte ens kan kratta pinnar för tillfället..

Man får inte ha hus på den här tomten. Max en pergola. (Och såna gillar jag inte så mkt.)

407049_4092870019006_1748685031_n.jpg

Idag började jag måtta ut var potatislandet blir. Egentligen hade jag tänkt ha det på en annan plats, men när jag tittade noga syntes det att det låg som en "limpa" ditlagd jord här, under allt det överväxta, så det får bli så att jag gräver fram den.

Jag har väl ingen dröm direkt, mer än att bli duktigare på trädgårdsskötsel. Inom en ganska snar framtid vill jag ha ett hus och då lämnar jag lotten (efter att jag grävt upp allt fint :-P ). Vad jag helst skulle vilja uppnå är nog bra fantasi, att få ett öga för design och att inte göra en massa halvfula lösningar jämt. Tänk att knäcka knepet och börja närma sig alla fina trädgårdar och bilder man ser när man googlar?

37040_4092860178760_741781421_n.jpg

Pallkragar inhandlades på en byggarbetsplats idag (50 kr st) och släpades ner till lotten. Den längst till höger som står utanför plasten ska inte stå exakt så, men jag måste gräva bort lite av komposten först, och även köpa mer täckväv. Eller så testar jag en med tidningar i istället?

923540_4092863818851_1591617579_n.jpg

En liten provplantering. Den ska inte bo där men den fick mellanlanda när det började regna och jag ville gå hem.

Åhh såna underbara pallkragar, 50:- styck!!! Jag blir hemskt avundsjuk.....

:arghh: Vill också ha! På ICA kostar dom 129:- styck.......

Jag kollade på blocket efter olika leverantörer av pallar och pallkragar och hittade en byggarbetsplats som ville bli av med dem. 50:- kändes kul för då kunde jag ta några stycken så att det blev något av det hela.

Längtar efter lotten nu, men sitter på jobbet och funderar på mitt brandskadade badrum. Blir nog inget kolonilottande imorgon heller, men på måndag så! Då ska jag dels köpa jord och gödsel till det övre lagret i pallarna, strö i några roliga grönsaksfrön, och så börja vända upp potatislandet. Jag har en omgång gladiolus som måste hitta någonstans att bo också.

Väldigt OT

men fick du mina pm? Jag har dem inte under skickade.

Ja, och förlåt att jag inte svarade. Med anledning av ovanstående brand har jag varit lite yr. Men ja, jag vet vem din sambo är, även om han mest kommer in för att tjöta med chefen på jobbet :-)

482398_4108256523659_1809369887_n.jpg

Ställde upp tre nya kragar idag och hann fylla och så en. De här tre har uppluckrad botten/mark underst, ett lager tidningar, sedan lite gräs och torra växter, sedan kompostjord och sist en påse köpt jord. I den vänstra är det sått astrar, så får vi se hur det går.

264341_4108259603736_1652125900_n.jpg

Minskade den bortersta pallen med en nivå. Gillade den inte när den var tre hög.
I den första sitter alunroten kvar i väntan på något bättre, nu tillsammans med smultron och jordgubbar. Smultronen heter Rygen, vilket är lätt att komma ihåg eftersom jag nyss var på Rugen, och jordgubbarna heter Sonata (min första bil) och Maxim (en karaktär i min senaste bok.) Enkelt och bra att komma ihåg.

947302_4108266803916_962276446_n.jpg

Här är det någon tölp som har snott en planta jag knappt visste att jag hade. Garanterat någon i området som sett den året innan och tyckt den var fin. Tjuvskator!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist

Omröstningar

Tillbaka