Min katthona har löpt sedan augusti

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Jergun
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 9 313
J

Jergun

Nu behöver jag hjälp. Min katthona har löpt sedan mitten av augusti och jag håller på att gå i bitar. Hon är 3,5 och jag har varit med om hennes löperier tidigare med det här är något annat.. Hon slutar aldrig skrika. Jag får ingen sömn ingen ro. Vad ska jag göra? Måste man kastrera henne för att få ett slut på det? Hon har fått två kullar och jag kan nte beröva henne chansen att kunna få fler..

Skulle verkligen behöva råd från andra kattägare.

/Jessica

Sv: Min katthona har löpt sedan augusti

Vad är det för ras? Att löpa konstant i över 1 månad är knappast normalt, ring veterinären. Har hon gått nått på p-piller?

Nej hon har aldrig ätit p-piller. Har aldrig behövt det innan. Hon är bondkatt och jag hr haft henne sen 12v ålder. Saken är att hon inte löpt konstant. Hon har gapat i ca två veckor.. Sen har hon varit alldeles utmattad i kanske 3-4 dagar. Sen har det börjat om med samma visa igen. Får nog ringa veterinären.. Detta är tredje gången hon "startar om", innan trodde jag bara att det blev fel nånstans men när det startade nu igen så vete fan.

Eftersom hormonproblem kan vara ärftligt och hon inte har nått avelsvärde, så tycker jag du ska fundera på kastrering. Det finns huskatter så det räcker åt alla ändå. Ett annat sätt är ju piller, men med sådana hormoner är risken mycket stor för problem. Min avelshona fick humörproblem och jag tog henne ur avel pga det.

Först måste du avbryta hennes löpning. Att löpa så länge tyder på hormonrubbning. Därefter kan du kastrera henne. Min honkatt fick eksakt samma problem som din går igenom nu...löpte i 1 månad :-(...Löpte 1 vecka, slutade i 2 dagar för att sedan börja om igen...Veterinären sa hon hade fått nån slags hormonrubbning, så jag skulle först avbryta löpet med p-piller....du kan inte kastrera så länge katten löper. Nu har min katt stabiliserat sina hormoner och funkar fint igen...

Senast ändrad:

Jag föreslår att du kastrerar henne. En del veterinärer vill inte kastrera löpande honor (ökad blödningsrisk), men det går att kastrera en löpande hona och att köpa ett paket p-piller enbart för att avbryta ett löp är kanske onödigt. Prata med din veterinär hur han/hon helst vill ha det.

Onödigt för vem då ?? Katten mår ju heller inget bra med att ständigt löpa. Hur svårt ä'r det att avbryta en löpning då...ge piller 3-5 dagar i sträck sedan är det klart. Varför riskera blödningar för egentligen...kan man inte hejjda sig först så katten får en chans att sluta löpet och sedan kastrera ? P-piller i småpack kostar inte mer än ca 60:-...ganska simpel utgift anser jag..

Mynta2 skrev:
Onödigt för vem då ?? Katten mår ju heller inget bra med att ständigt löpa. Hur svårt ä'r det att avbryta en löpning då...ge piller 3-5 dagar i sträck sedan är det klart. Varför riskera blödningar för egentligen...kan man inte hejjda sig först så katten får en chans att sluta löpet och sedan kastrera ? P-piller i småpack kostar inte mer än ca 60:-...ganska simpel utgift anser jag..

Som sagt, hittar man en veterinär som vill kastrera på en gång är det bättre, tycker jag. Den ökade blödningsrisken är liten. Att ge p-piller flera dagar i rad för att avbryta ett löp är inte heller riskfritt.

Och som jag skrev, jag tycker att hon skall ta detta med sin veterinär.

Jasså, min veterinär hävdade annat...att blödningsrisken inte är så liten som du säger...ok, får väl se vad hennes vet säger då. Vad ska hända enligt dig då om man avbryter med piller ? Vill ha ett utförligare svar.

Mynta2 skrev:
Jasså, min veterinär hävdade annat...att blödningsrisken inte är så liten som du säger...ok, får väl se vad hennes vet säger då. Vad ska hända enligt dig då om man avbryter med piller ? Vill ha ett utförligare svar.

Eftersom det innebär ett flertal p-piller när man avbryter ett löp kan oönskade hormonsubbningar uppstå (taskigt temperament hos honkatten, har sett det fler än en gång) och varje p-piller man ger innebär en ökad risk för att juvertumörer skall utvecklas.

Jag har diskuterat kastrering med ett flertal amerikanska veterinärer då de ofta kastrerar löpande honor och enligt dem är det ytterst sällan det uppstår någon okontrollerbar blödning. I de flesta fall går det bra. I USA har det väl mer eller mindre tvingats fram då det finns miljontals hemlösa katter och kastrering ses som huvudvapnet i kampen att få ner antalet hemlösa katter. Därför är de vana att kastrera dräktiga, långt gångna, honkatter samt löpande katter. Detta görs varje dag och man har sagt mig att risken för att komplikationer skall uppstå är liten.

Fast 5 piller ger knappast dåligt humör. Inte nån av veterinärerna jag pratat med i Örebro kastrerar en löpande hona.

MissFideli skrev:
Fast 5 piller ger knappast dåligt humör. Inte nån av veterinärerna jag pratat med i Örebro kastrerar en löpande hona.

Jag vet om katter som fått taskigt humör efter 1 p-piller, men olika katter är olika känslig för p-piller. Min äldsta, numerar kastrerade, honkatt är ett utmärkt exempel på hur en superhärlig katt kan förvandlas till en riktigt bitch av p-piller och hon fick bra mycket mindre än den rekommenderade dosen.

Men som sagt, sådana här saker får man ta upp med sin veterinär.

Tack alla som svarat på min fråga! Jag ringde faktiskt min (eller snarare Astrids..) veterinär och han sa att han i varjefall inte kastrerar katten om hon löper. Dock så sa han inte ett ljud om det där med p-piller.. Men jag ska nog ta o köpa mej ett litet pkt för jag har bokat tid för ingreppet kommande onsdag! Så himla skönt och jag hoppas (och tror) att hon kommer må mycket bättre efter det. Jag har nånstans hört att en honkatt mår bäst av att få varit med en kull en gång i varjefall innan steriliseringen.

Jag kanske återkommer o berättar hur det går för lilla Astrid :banana:

Det är en ren myt att dom skulle må bättre. Det finns inget som styrker detta, så det är inget du ska bry dig om. Kastrering är alltid det bästa om katten inte har ett avelsvärde vilket huskatter sällan har.

Men juvertumörer uppkommer oftast efter flerårigt användande av piller....knappast en gångs företeelse...Så sa ju tom den dära veterinärern från Gotland på TV...Några år tyckte han var ok, sedan bör man sluta eftersom då kan juvertumörer uppstå. Och katter han kollat hade ju en ålder av sisådär 6-8 år på nacken...Taskigt humör har jag heller aldrig vart med om.

Dom kan få livmoderinflammationer av p-piller också, men även av att gå och löpa utan att bli parad.
Humörproblem vet jag inte hur pass vanligt det är egentligen. Jag hade aldrig hört om det innan min Yoga fick det och nu har jag hört flera exempel.

Tumörer och livmoderinflammationer uppkommer inte av en enstaka gångs behandling. Utan flerårigt användade.

6-8 år gäller oftast om katten går i avel, för då gör man ju ordentliga uppehåll med p-pillren emellanåt. Här rekommenderar smådjurveterinärerna max ett år på p-piller om inte katten ska användas i avel.

Mynta2 skrev:
Tumörer och livmoderinflammationer uppkommer inte av en enstaka gångs behandling. Utan flerårigt användade.

Fast livmoderinflammationer behöver ju öht inte ha med p-piller att göra. Livmoderinflammation kan en katt t ex. få av flera tomma löp på rad. ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta... 2
Svar
38
· Visningar
3 716
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 173
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 564
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka