Min katt har brutit svansen!!!

Estivuz

Trådstartare
I tisdags var katten ute hela dagen och natten till onsdag. Vi ropade och ropade på honom men han kom inte, han brukar verkligen inte var ute så länge i sträck. I onsdags kväll gick mamma ett varv runt tomten för att leta efter katten, och hon hittade honom under en buske, han bara låg där och kom inte fast hon lockade på honom.

Hon bar in honom och la honom i sängen, han var helt slut och ville bara sova. När jag kommer hem för att rida ett par timmar senare går jag för att se hur katten mår. Jag känner igenom honom och ställer honom upp. Så fort jag tar på honom precis där svansen börjar jamar han. Han hade som något sår på svansen, men jag kunde inte titta närmare eftersom han blev arg och visade sån smärta. Han kunde gå men svansen bara släpade efter, helt livlös. (Kan tillägga att det ser hemskt ut på en katt, :cry: deras svansar brukar ju stå rakt upp!)

På torsdag morgon åkte vi till veterinären med katten, som röntgade och konstaterade att svansen var bruten högt upp samt att högra bäckenet var lite roterat. Bäckenet var det dock ingen större fara med tyckte han. Han hade 40 graders feber också!
Han sövde katten och tömde urinblåsan på honom, (han hade inte kissat på länge, antagligen på grund av att han inte kunde lyfta svansen).

Nu har veterinären sagt att vi ska vänta 4-5 dagar och se om han kanske kan röra på svansen. Kan han inte det så finns det två alternativ:
Ta bort katten eller ta bort svansen...

Det är verkligen hemskt att se honom, svansen bara släpar efter honom när han går, man ser att han har ont. Han verkar lite piggare iaf och har både ätit och druckit under torsdagskvällen.

Om vi nu skulle bli tvugna att ta bort svansen kommer han att kunna leva ett bra kattliv ändå? Är de inte beroende av svansen för sin balans? (Ser ingen anledning att ta bort katten om han kan funka utan svans, det är en ung katt, bara 10 månader gammal). Har ni några erfarenheter av katter som brutit svansen? Hur stora är oddsen för att den självläker och blir bra igen?

Usch, jag har inte kunnat sova på grund av det här, drömt mardrömmar om honom...
Jag kan bara inte fatta hur han kan ha brutit svansen? Grannen sa att han hört katter som bråkat (mkt möjligt eftersom katten nyss blivit könsmogen och vi inte har hunnti kastrera honom ännu), men det känns väl lite väl att svansen skulle gått av i ett kattslagsmål??!
Att han skulle ha blivit påkörd känns inte heller riktigt, då borde svansen vara krossad, bäckenet med för den delen.
Han hade ju avskavd päls precis där svansen gått av. Undrar verkligen vad som kan ha hänt. Han kanske har fastnat någonstans eller någonting har ramlat över honom?

Min stackars lille Sonny! :confused: :cry:
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Min katt blev på körd för fyra veckor sen, han var inte alls krossad utan hade endast ett sår och ett litet litet ben som var av i hasen. Så jag tror att han kan ha blivit påkörd, kanske inte överkörd men påkörd :(
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Usch... att bilarna inte stannar och ser efter vad som hänt i sådana fall!

Fast jag har lite svårt att föreställa mig att han kan ha blivit påkörd. En katt är ju så liten, det är väl inte direkt så att de blir påkörda av fronten på bilen? O hade det varit hjulet så hade väl svansen varit platt..
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Stackars lilla kisse :cry:

Jag tror att katten kan må väl utan svans också? Vet några som har varit tvungna att ta bort svansen på sin kisse. och den mår så väl nu så :)

Jag vet inte riktigt om katten får sämre balans utan svans, eftersom de håller balansen med den väl?
Kanske nån annan vet?

Hoppas det går bra med kissen :love:
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

I mitt fall hade min kisse bråkat och mitt i fighten sprungit iväg och lyckligtvis rakt ut på gatan där en bil kom, bilen hade precis startat och körde jätte långsamt men det räckte.
Min kisse var inte platt alls men jag kan tyvärr inte säga hur han träffades.

Bilen är kattens största fiende.

Jag tror ett liv utan svans är ett alternativ, visst kommer det bli en omställning för honom men han får lära sig att balancera utan svans.
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

I mitt fall hade min kisse bråkat och mitt i fighten sprungit iväg och lyckligtvis rakt ut på gatan där en bil kom, bilen hade precis startat och körde jätte långsamt men det räckte.
Min kisse var inte platt alls men jag kan tyvärr inte säga hur han träffades.

Bilen är kattens största fiende.

Jag tror ett liv utan svans är ett alternativ, visst kommer det bli en omställning för honom men han får lära sig att balancera utan svans.

Det låter ju som att det kan ha hänt något liknande.
Tycker han borde ha ganska lätt för sig att leva utan svans (om vi nu måste ta bort den) eftersom han är så pass ung fortfarande.
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Usch stackars kissen! :cry:

Om alternativen är de två du nämnde tycker jag ni ska testa att ta bort svansen...Han borde klara sig utan, han får bygga upp balansen utan svansen. det finns ju en kattras som inte har någon svans och de klarar ju sig...
men man vet ju aldrig. men tycker absolut att ni skall försöka.
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Usch stackars kissen! :cry:

Om alternativen är de två du nämnde tycker jag ni ska testa att ta bort svansen...Han borde klara sig utan, han får bygga upp balansen utan svansen. det finns ju en kattras som inte har någon svans och de klarar ju sig...
men man vet ju aldrig. men tycker absolut att ni skall försöka.

Jo det finns väl det? Vad heter den rsaen?


Största problemet nu är att han inte kissar. Han brukar inte gå på lådan så ofta eftersom han helst kissar ute, men nu vill han inte kissa eftersom han inte kan lyfta på svansen.
Hur farligt kan det vara? Vet tömde ju honom igår, men hur länge kan en katt hålla sig utan att det blir farligt? Kommer han att kissa på sig till slut, eller helt enkelt bli tvungen att gå på lådan ändå och kanske blöta ner svansen lite?
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Han kan säkert lära sig att leva ett jättebra liv utan svans! Djur är, precis som människor mycket anpassningsbara, speciellt vid så ung ålder.
Har han inte kissat imorgon heller kan han nog behöva tömmas igen, blir blåsan för fylld så kan de till slut inte kissa (sk blåsatoni) och blåsan kan spricka. Du kan försöka att själv inducera urinering genom att försiktigt men bestämt trycka på blåsan från varsitt håll med händerna när katten sitter på lådan. Du känner en fylld blåsa längst bak i buken ungefär mitt på katten (i höjdled), Kläm inte för hårt, då kan du själv spräcka blåsan! Massera blåsan i några minuter och se om han kissar lite.
Har för mig att katterna utan svans heter Manxkatt eller ngt liknande..
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Jag känner tre katter utan svans :) De klarar sig alldeles utmärkt! Det som KAN vara problem, är kommunikationen med andra katter. En katt på katthemmet kunde inte "snacka" med de andra, utan blev mobbad. Men balansen har de mycket gott om ändå, utan svans. :)

Svanslösa rasen heter Manx, o de klarar sig ju ;)

Vet en katt ute i ett stall som blev trampad av en häst. Han är numera trebent och svanslös, men klättrar bättre i träd än sin mor :rofl: Så nog finns det hopp för din kisse alltid.
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

om det inte går bra går det väl att ta bort svansen?

Min förra pojkvän hade Manx-korsingar och de hade stump/lite längre stump å de klarade allt som andra katter kan :)
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Han kan säkert lära sig att leva ett jättebra liv utan svans! Djur är, precis som människor mycket anpassningsbara, speciellt vid så ung ålder.
Har han inte kissat imorgon heller kan han nog behöva tömmas igen, blir blåsan för fylld så kan de till slut inte kissa (sk blåsatoni) och blåsan kan spricka. Du kan försöka att själv inducera urinering genom att försiktigt men bestämt trycka på blåsan från varsitt håll med händerna när katten sitter på lådan. Du känner en fylld blåsa längst bak i buken ungefär mitt på katten (i höjdled), Kläm inte för hårt, då kan du själv spräcka blåsan! Massera blåsan i några minuter och se om han kissar lite.
Har för mig att katterna utan svans heter Manxkatt eller ngt liknande..

okej, så jag kan vänta tills imorgon innan jag måste åka o tömma blåsan igen om han inter har kissat? Problemet är att han dricker ganska mycket och äter nu, jag tror inte han har bajsat heller... Är det någon fara med det också? :crazy:
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Det är vnligt att nerver kläms när katter får påkörningsskador, detta kan leda till att dom inte kan kissa och bajsa. Har du provat att hjälp honom? Min kisse gjorde båda med hjälp till slut.
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Det är vnligt att nerver kläms när katter får påkörningsskador, detta kan leda till att dom inte kan kissa och bajsa. Har du provat att hjälp honom? Min kisse gjorde båda med hjälp till slut.

hmm, kommer det att bli bättre med tiden isåfall? nerverna som är klämda? Eller är det kanske kört, han kommer inte kunna kissa själv? :cry:
Han har fortfarande inte kissat ännu, har bett mamma att massera, men hon har inte så bra koll.. (jag bor inte i samma hus som katten för tillfället), ska dit i morgon och se hur han mår..
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

okej, så jag kan vänta tills imorgon innan jag måste åka o tömma blåsan igen om han inter har kissat? Problemet är att han dricker ganska mycket och äter nu, jag tror inte han har bajsat heller... Är det någon fara med det också? :crazy:

Jag har inte hört ngn tidsangivelse på hur länge de klarar sig, men jag har svårt att tro att blåsan skulle spricka på drygt ett dygn.
Ring gärna din vet för att få en till åsikt..
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Jag vet inte hur det är när nerverna är klämmda, min kisse klarade just den biten, han problem var att han inte kunde gå och låg därför och höll sig för att han inte ville kissa på sig, men när det sedan vart akut blev han väldigt orolig, vi ställde lådan brevid honom och han visade tydligt i sin oro vart han ville så jag ställde honom i lådan och höll honom och då kissade han, han gjorde även number 2 till slut.

Har ni lådan brevid?

Min veterinär sa att alternativet är att han kommer kissa på sig tillslut men han slapp det...
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Min katt bröt svansen. Han kom hem en dag med massa blod o svansen på halvstång. Det var nästan helt av så veterinären tog bort kanske 10 cm. Min kisse hade varit utekatt hela livet. I början fick han inte gå ut men efter 2 dagar kunde jag inte vara i samma hus som han och jag ringde o sa det till vet. Hon sa att jag fick släppa ut honom, hade vi tur skulle vi slippa infektion (jord etc i op.såret) Vi hade tur :D De rakade ju hela svansen när de tog bort en del och det gjorde att min katt skämdes i början. Det tog ganska lång tid att få pälsen att växa ut. Men han hade inga problem med balans eller så.
Visst blev han deppig, åt inte så mycket, ville inte kela eller gå ut så mycket men jag uppmuntrade honom genom att aldrig skratta åt svansen (vilket inte alltid va lätt) och röra honom på svansen så mycket jag kunde, då jag uppmuntrade honom och berättade att jag accepterade hans svans. Han blev mycket gladare :love:

En annan sak som var mycket jobbig för katten o för mig var när nervtrådarna började leta efter varandra. Han fick enorma ryck i svansen och han fattade inte att det var hans svans utan ville liksom ta bort den (leka). Han skrek ibland. Det kunde hålla på flera minuter åt gången. Men efter ngn månad hade de flesta nervtrådar hittat tillbaka och han levde precis som vanligt efter det!

varför din katt kissar vet jag inte, men han kanske är chockad eller rädd för smärta? Han kanske kopplar sin bakdel med smärta just nu?
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Min katt bröt svansen. Han kom hem en dag med massa blod o svansen på halvstång. Det var nästan helt av så veterinären tog bort kanske 10 cm. Min kisse hade varit utekatt hela livet. I början fick han inte gå ut men efter 2 dagar kunde jag inte vara i samma hus som han och jag ringde o sa det till vet. Hon sa att jag fick släppa ut honom, hade vi tur skulle vi slippa infektion (jord etc i op.såret) Vi hade tur :D De rakade ju hela svansen när de tog bort en del och det gjorde att min katt skämdes i början. Det tog ganska lång tid att få pälsen att växa ut. Men han hade inga problem med balans eller så.
Visst blev han deppig, åt inte så mycket, ville inte kela eller gå ut så mycket men jag uppmuntrade honom genom att aldrig skratta åt svansen (vilket inte alltid va lätt) och röra honom på svansen så mycket jag kunde, då jag uppmuntrade honom och berättade att jag accepterade hans svans. Han blev mycket gladare :love:

En annan sak som var mycket jobbig för katten o för mig var när nervtrådarna började leta efter varandra. Han fick enorma ryck i svansen och han fattade inte att det var hans svans utan ville liksom ta bort den (leka). Han skrek ibland. Det kunde hålla på flera minuter åt gången. Men efter ngn månad hade de flesta nervtrådar hittat tillbaka och han levde precis som vanligt efter det!

varför din katt kissar vet jag inte, men han kanske är chockad eller rädd för smärta? Han kanske kopplar sin bakdel med smärta just nu?

Skönt att höra om din katt och att den verkar klara sig bra!

Ja, det kan vara möjligt att han kopplar bakdelen med smärta. Man ser att han lixom spänner bakdelen på något vis... svårt att förklara.

Enligt mamma har han inte kissat/bajsat idag heller, men jag ska dit imorgon förmiddag och försöka hjälpa honom. Har han inte kissat då sa veterinären att vi måste åka in med honom igen. :cry:
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Skönt att höra om din katt och att den verkar klara sig bra!

Ja, det kan vara möjligt att han kopplar bakdelen med smärta. Man ser att han lixom spänner bakdelen på något vis... svårt att förklara.

Enligt mamma har han inte kissat/bajsat idag heller, men jag ska dit imorgon förmiddag och försöka hjälpa honom. Har han inte kissat då sa veterinären att vi måste åka in med honom igen. :cry:

Min katt är tyvärr död nu men inte pga svansen.

det låter som din katt kopplar smärta med bakdelen, tycker det är konstigt att svansen inte är opererad ännu? Min kisse bröt svansen på en torsdagkväll och opererades på fredagen.
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Ånej! Han har inte kissat idag heller, ska till veterinären och tömma honom.
Finns det någon möjlighet att han kan ha fått urinsten/urinvägsinfektion? Urinvägsinfektion får man väl om det är kallt? Han låg ändå ute i snön och hade säkert legat där i minst 12 timmar.


Han går på lådan hela tiden men kan inte kissa. Om det är någon nerv som är trasig kan man se det på något vis?? Det finns ingenting annat än att ta bort katten då va?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 748
Senast: AnneB
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 692
Senast: mackan
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 139
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp