Min katt har brutit svansen!!!

Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Ånej! Han har inte kissat idag heller, ska till veterinären och tömma honom.
Finns det någon möjlighet att han kan ha fått urinsten/urinvägsinfektion? Urinvägsinfektion får man väl om det är kallt? Han låg ändå ute i snön och hade säkert legat där i minst 12 timmar.


Han går på lådan hela tiden men kan inte kissa. Om det är någon nerv som är trasig kan man se det på något vis?? Det finns ingenting annat än att ta bort katten då va?

Prata med veterinären, h*n borde kunna svara på frågorna. Kasnke sitter det en nerv i kläm eller så har han ont.
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Prata med veterinären, h*n borde kunna svara på frågorna. Kasnke sitter det en nerv i kläm eller så har han ont.

Jo, vi ska dit om ungefär en timma, jag bor i stan (sthlm) och katten bor utanför. Jag o mamma ska mötas upp på Albano. Är bara så orolig, hon ville att jag skulle med för att hon inte kunde ta beslutet själv om vi måste avliva honom... :cry:

Vi är ju beredda att göra allt för katten, men jag vill verkligen inte att han ska behöva lida...
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Jo, vi ska dit om ungefär en timma, jag bor i stan (sthlm) och katten bor utanför. Jag o mamma ska mötas upp på Albano. Är bara så orolig, hon ville att jag skulle med för att hon inte kunde ta beslutet själv om vi måste avliva honom... :cry:

Vi är ju beredda att göra allt för katten, men jag vill verkligen inte att han ska behöva lida...

Personligen tycker jag Albano är "skit". Ringde dit en gång när min katt va sjuk men de brydde sig inte alls o sa "är han gammal kan vi ju ta bort honom" Det va det enda de sa hela tiden. När jag bodde i Sthlm åkte jag till Västerorts djursjukhus i spånga. De va super!!!
Lycka t hos veterinären! Berätta sen hur det gick.
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Jag har varit på Albano flera gånger med både hund och katter, jag har alltid upplevt dem som duktiga och professionella. Djurakuten (ligger inne i stan) ger jag dock inte ett ruttet lingon för.. Bagarmossen är väldigt duktiga också. Lycka till!
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Jag var på västerort med min och dom var helt underbara!!! Tusen Tack till dom för allt underbart stöd jag fick!
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Personligen tycker jag Albano är "skit". Ringde dit en gång när min katt va sjuk men de brydde sig inte alls o sa "är han gammal kan vi ju ta bort honom" Det va det enda de sa hela tiden. När jag bodde i Sthlm åkte jag till Västerorts djursjukhus i spånga. De va super!!!
Lycka t hos veterinären! Berätta sen hur det gick.

Ja, jag fick inte så bra vibbar av Albano heller. Veterinären verkade inte ha någon större koll.. Men men.

Nu är han inlagd där och ska vara där över helgen. Han har kateter och dom har tömt honom.
Vet trodde det var någon nerv som låg i kläm, han kanske inte blir bra...

Inatt har katten enlig mamma varit upp massor med gånger och gått på lådan men inte kunnat kissa. Han läcker lite, det har droppat urin men han har inte kunnat kissa.

Usch. jag är så ledsen. Känns så jobbigt, och dessutom är han inte försäkrad. Är redan uppe i 4000:- och mamma kan inte betala hur mkt som helst..
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Ska tillägga att vi har ringt nu i kväll och hört hur det är med honom. Han verkade pigg och glad sa dom.

Tyvärr tycker jag det gör det hela värre om vi blir tvugna att ta bort honom trots allt.
Han äter, dricker och är pigg men kan inte kissa...
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Det är inget fel på Albano. Både en gammal stallchef och en "stallkompis" jobbar där. <- Tror hon jobbar idag tom.
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Min mormors förra katt hade amputerat bort svansen pga att den blivit anfallen av en annan katt... den klarade sig alldeles utmärkt :)
tror jag din kisse kommer göra oxå =)

Edit: Läste hela tråden nu... hoppas din katt blir bättre under helgen nu!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Det är inget fel på Albano. Både en gammal stallchef och en "stallkompis" jobbar där. <- Tror hon jobbar idag tom.

Man ska inte vara så snabb att döma ut kliniker. Även om man blivit dåligt bemött någon enstaka gång ska man tänka på att personal byts ut och den otrevliga veterinären/sköterskan kan nu jobba på den nya kliniken du vänder dig till...
Dessutom kan du ha haft otur, personen du talar med kan ha en dålig dag eller har det mkt stressigt när du ringer. Visserligen ska man vara trevlig ändå men vi är alla bara människor.
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Kan man inte "fixa" det? om de op svansen kan de kanske lägga nerven rätt? Jag har ingen kunskap alls om sånt, bara så du vet.
Finns det katt akupunktur?

Vet hur det känns med pengar. När min kisse bröt svansen kostade det ca 5000 kr med op och allt. O det var varken första eller sista gången vi var inne med honom.......men det var det värt ändå
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Kan man inte "fixa" det? om de op svansen kan de kanske lägga nerven rätt? Jag har ingen kunskap alls om sånt, bara så du vet.
Finns det katt akupunktur?

Vet hur det känns med pengar. När min kisse bröt svansen kostade det ca 5000 kr med op och allt. O det var varken första eller sista gången vi var inne med honom.......men det var det värt ändå

Veterinären sa ingenting om det. Hon verkade inte kunna nånting alls om sådana här skador, helt ärligt talat.
Behövde du oprerera din katts svans?

Dom ska ringa från Albano i morgon förmiddag, ska be mamma fråga då om dom tror det finns nån möjlighet att man kan operera och lägga nerverna rätt..

Åh, jag kan verkligen inte sluta tänka på honom Tycker så synd om honom! Tänk att inte kunna kissa.
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Alltså operera...eftersom svansen hängde på halv stång tog de bort en del av den. De sa att ibland kan man låta den dö själv, alltså svanstippen och så faller den av, menm jag vet inet om det är vanligt. De skar av ca 10 cm av svansen, jag fick hämta hem honom samma dag han blivit behandlad. De sydde ihop svansen med ngn speciell tråd som löses upp av sig själv efter några månader. Åkte in 2 ggr så de fick kolla så det inte blev infektion, men annars var det inget speciellt.
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Alltså operera...eftersom svansen hängde på halv stång tog de bort en del av den. De sa att ibland kan man låta den dö själv, alltså svanstippen och så faller den av, menm jag vet inet om det är vanligt. De skar av ca 10 cm av svansen, jag fick hämta hem honom samma dag han blivit behandlad. De sydde ihop svansen med ngn speciell tråd som löses upp av sig själv efter några månader. Åkte in 2 ggr så de fick kolla så det inte blev infektion, men annars var det inget speciellt.

Aha, de amputerade svansen?
Hör nervtrådarna där ihop med de som styr urinblåsan??
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Aha, de amputerade svansen?
Hör nervtrådarna där ihop med de som styr urinblåsan??

Ja de amputerade men inte hela svansen.
Jag vet faktiskt inte var nervtrådarna sitter och vad som styr vad. tyvärr. Min katt kissade som normalt.
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Efter en koll i en bok ser det ut som att nerverna som styr urinblåsan sitter i buken (kan ha fel).
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Efter en koll i en bok ser det ut som att nerverna som styr urinblåsan sitter i buken (kan ha fel).

låter väl ganska logiskt!

Förhoppningsvis så är det bara så att han har ont och har svårt att kissa på grund av svullnaden..
Det är bara att vänta...
 
Sv: Min katt har brutit svansen!!!

Dom har ringt idag.. Det är ingen skillnad. De har tagit ut katetern och han går på lådan och försöker kissa. Varenda gång han varit på lådan så tror han att han har kissat, men det kommer inget.

Nerverna måste vara helt förstörda.
Stackars liten. Han har inte ens hunnit blivit ett år gammal.
Både mamma och pappa är jätteledsna, de ringer mig och berättar och är ledsna, vilket inte gör saken lättare. Han är ju en sån underbar katt, den keligaste och goaste jag har träffat, till och med grannen som inte är så förtjust i katter tycker det.

Varför kunde han inte fått dö direkt när han blev påkörd eller vad som nu hände?

Jag mår så himla dåligt över att han är pigg och alert och vi ändå måste avliva honom. Känns så fel.

Vi ska försöka tills i morgon, men det verkar inte bli någon skillnad. :(
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 748
Senast: AnneB
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 692
Senast: mackan
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 139
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp