Min katt blev påkörd och dog igår

lillamy73

Trådstartare
vi skulle just köra ner mot vårat hus när vi såg att våran katt Linus skulle passera vägen. Mötandes mot oss kom en minibuss som inte hann se honom.
Vi hann inte tuta innan vi såg bussen köra över honom och Linus tumlade runt mot vägkanten.

Han låg och ryckte när jag kom fram och jag klappade honom och talade om hur mycket jag älskade honom. Sen blev han helt stilla.
Föraren i minibussen stannade och kom tillbaka och var helt förstörd men jag sa till honom att han inte hade tid att kunna göra något.

Våran Linus blev elva år gammal.:cry:
Vi gav bort honom när vi flyttade hit för att vi var rädda för att han
skulle bli påkörd. Men han trivdes inte i lägenhet som inne katt utan flyttade hit i början av sommaren.

Jag saknar honom så otroligt mycket.:cry:

Carina

Sv: Min katt blev påkörd och dog igår

Sov gott lille Linus :cry: :cry:

Stora tröstkramar till er

kramar om har förlorat två katter av samma anledning själv! :( :cry:

Måste vara kattägares värsta mardröm att se sin katt bli ihjälkörd. Massor av tröstkramar till dig (din kisse skuttar säkert runt bland körsbärsträden i Nangiala just nu)

Nää, uscha va hemskt :cry: Lider verkligen med dig, skulle inte stå ut om min katt dog! Massor av tröst kramar till dig!

Stackars dig... Det är nog det värsta som kan hända en djurägare...

min katt dog igår. jag har inte fattat det än. Hon blev överkörd. Jag såg henne ju precis några sekunder innan, när jag släppte ut henne, och sen fanns hon inte mer. Min fina mysiga Tyra, hur kunde du dö? När andra husdjur har gått åt har du alltid varit kvar. De som körde bilen stannade inte ens. Jag förstår verkligen hur det känns, min katt var så mycket mer än "bara" en katt. Det känns som att jag aldrig kommer kunna komma över det här.

Jag hittade min katt på gräsmattan helt livlös en kväll i juni. Förmodligen påkörd av ngn idiot som inte kunde stanna och ringa mig.. Hon blev bara ett år. När jag hittade henne, min prinsessa, var hon alldeles stenhård och iskall.. Fruktansvärt jobbigt var det.. Min älskade vän... Nu är hon begraven i en fin grav och skuttar omkring med mina andra katter och hundar som dött för mig...
Beklagar sorgen för dig och vill säga att jag vet precis hur det känns.. även om jag slapp se min älskling bli påkörd så vet man ju inte hur länge hon legat där osv..

Många kramar!

/L

Hmm, nu drar du väl förhastade slutsatser iaf? Hur vet du att föraren inte stannade? Att dom ska ringa kan du inte kräva, men ibland märker man inte att man kör på ett djur och ibland hinner djuret springa iväg innan man hinner stanna och kliva ur.

Jag har själv kört över en katt med bussen, den sprang ur precis framför framhjulet och jag tror jag lyckades undvika med fram, men inte med bakhjulen. Hade jag inte sett den så hade jag inte reflekterat heller, med stora fordon märker man inte om det är ett gupp i vägen eller ett litet djur om man inte ser djuret ifråga.
Denna katt dog direkt, det enda jag kunde göra var att dra den åt sidan så ingen annan skulle köra på den.

Skickar tröstkramar!

Min förr katt blev påkörd, och föraren smet:mad:
Han hade halsband på sig och där stod vårat tlfnr.

Har nu en katt på 11 år och hoppas att han får leva några år till.

Skall tända ett ljus för din Linus ikväll!

Kram Favina :bump:

Lillamy 73. Usch så hemskt för er. :cry:
Måste varit fruktansvärt att se sin katt dör på det viset.
*Massor utav tröstkramar till dig!*

Lize_n. Man kan ju inte säga som du gör. Föraren kanske hade tusen anledningar till att inte ringa dig. Saknade telefon tex, kanske inte visste att denne körde på ett djur, fanns telenr tillgängligt etc. Man kan inte lägga skuld på någon som kört på en katt. Det är en risk som finns när man har djur.
Dessutom så har man inte alla chanser i världen när man sitter i en bil och kör heller.

Stackars dej:( Ja vet hur de känns... Ja har haft en katt som har varit borta sen i början av april.:cry: och några kompisar till mej har sett en katt som var väldigt smal och tufsig i pälsen och hon hade precis samma tecken och färg som dom berättade. Men man vet aldrig hon kan ju ha blivit påkörd också. Även om ja inte hade haft henne mer än ett år blir man ju lessen när dom försvinner.

Jag har svårt att tro att man kan köra över en katt eller ngt annat djur utan att märka det.. Jag skulle då märka det iaf.. Ja det är klart att katten kanske hinner springa iväg, deras beteende är ju flykt om de blir skadade. Jag hade iaf tyckt att om man inte själv kan ta hand om det så får man ju lov att ringa polisen då! Finns det ingen telefon får man väl leta upp ngn! Kör man på ett viltdjur är man ju tvungen att ringa polisen för att de ska ut och eftersöka djuret! Varför är det inte så med alla djur? Att jag reagerar så starkt är ju för att jag förlorade min bästa vän, min älskade kattunge, den som kanske inte varit med om det och inte vet hur det känns kanske inte förstår mina känslor.. Självklart vet jag att det är en risk man får ta när man har katter ute.. men man tror aldrig att det ska hända en själv... Där min katt blev påkörd är det hastighetsbegränsning på 50 men det är nästan ingen som kör det, och då är det klart man inte hinner stanna.. Om alla kunde köra lite saktare i tätbebyggt område kunde man ju ha lite mer uppsikt om vad som händer.:mad:

Kör man över med bil så märker man det nog, men nu finns det andra fordon än bilar. Hade jag inte sett den innan så hade jag inte reflekterat heller, man känner inte skillnad på ett litet hål i vägen eller en katt med stort fordon. Iaf inte om det handlar om bakhjulet.
Det var också på 50-väg, jag körde 50 eller strax under. Likväl hade jag inte en chans när katten hoppade upp ur diket precis framför framhjulet. Jag tycker det är faschinerande att du tycker att alla ska anpassa hastigheten för att du inte tar ansvar för din katt.

Och man är bara skyldig att rapportera till polis om djuret är av större art. Harar t.ex räknas inte dit. Och tilläggas bör också att om jag som förare väjar för ett så litet djur som en katt och orsakar en olycka så åker jag dit. Gällande katter och djur i den storleken så säger lagen att man inte ska väja utan köra rakt på.
Jag vet inte om du har körkort själv, men i vilket fall så är det kanske dags att börja fundera på att ta ansvar för sina egna handlingar istället för att tycka att alla andra ska göra det. Den enda som till 95% kan styra huruvida katten blir påkörd eller ej är ägaren.

många tröstande kramar till dig

mitt i min egen sorg, skickar jag dem varmaste kramar till dig! för jag vet hur det känns att förlora någon man älskar.

Du var mig en känslosam människa.. verkligen.. Självklart vet jag väl oxå om att jag är den enda som kan se till att min katt inte blir påkörd, men jag tänker inte låta min katt vara instängd inomhus 24 timmar om dygnet för en katt är ett vilddjur som behöver frisk luft, och ut och jaga. Det enda jag ville här var att uttrycka min sorg och dela med mig. Jag, som säkert många andra som vars djur blivit påkörda, reagerar starkt med ilska över den som kört bilen. Naturligt för ganska många, men du verkar försvara bilföraren och tycka att alla ska hålla sina djur inne.. Kanske ska man låta sina barn vara inomhus oxå så det inte händer dom något? Ja jag har körkort sen många år, och har aldrig kört på något eller krockat.. därför att jag är väldigt uppmärksam när jag kör... Självklart kan en olycka hända väldigt lätt, det vet jag med, men det jag menar att för mig är det så mänskligt att kontakta ägaren om det är möjligt..
Ursäkta om jag uttryckte min sorg och att du tolkade det helt galet. Förresten det du skrev om den där lagen att man ska köra rätt på och inte väja, kan du berätta vad den heter? Jag visste bara att det var en rekommendation pga djuret dör oftast på en gång då. Men att det finns en lag... Intressant.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 926
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Idag när vi skulle åka och hämta en släpkärra för att hämta möbler så såg vi en katt ligga och sprattla vid vägkanten. Vi hann inte se...
Svar
8
· Visningar
1 868
Senast: Altaria
·
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
8 028

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka