Min islandshäst vill inte ridas själv, tips!

C

c1280

Hej! Mitt sto är inte intresserad av att ridas ut ensam. Jag vet att det säkert beror lite på ledarskapet men skulle ändå vilja se om det är någon som har något bra tips på hur man tränar på det på olika sätt. Hon gör som så att hon inte vill gå framåt utan försöker hela tiden vända hemåt.

Sv: Min islandshäst vill inte ridas själv, tips!

det är ju precis som du säger, det har med ledarskapet att göra! Eftersom det är det som är problemet så är det enda att göra för att få bukt med problemet att träna ledarskap och etablera ledarskap tillit och respekt. Så börja träna nh så ska du se att problemet försvinner, för när hästen känner sig säker och trygg tillsammans med sin människa, aldså ser den som ledare så kommer den att med positiv attityd vilja gå precis dit du ber den att gå, själv eller med andra hästar. :)

Lycka till!

Jo, jag jobbar hela tiden på ledarskapet men kanske skulle gå in ännu mer för NH-träning. Det går bättre och bättre allt möjligt med henne men det är en bestämd dam som man måste "lirka" med istället för att bli förbannad och irriterad. Men jag får jobba vidare så får vi se vad som händer. Tack för tipset!

Så höll min också på för några år sedan. Jag började med att leda hästen mycket och tränade halt mm. Sen ledde jag hästen en bit och red sedan hem. Efter ett tag så gick det bättre och bättre. Han kan i o för sig stanna om han ser något "farligt" men det har jag accepterat, hellre att han stannar 15 sek och tittar än att han kastar om och drar i väg som i sin ungdom!

Tack för tipset! Det kan gå bra om jag går iväg en bit och sedan hoppar upp när det kommer en väg som leder hemåt. Då går hon på bra tycker jag, det är värre när vi är på väg från stallet. Då kan hon även "snirkla" lite när vi inte ens är själva. Det är precis som hon får lite "ångest" för att lämna hemmet. Men med lite träning kanske det lossnar.

Leda är bra. Även tömköra funkade för mig, både bakom och vid sidan (framtåtdrivande) av hästen.

Testa att bara rida korta rundor till att börja med. Hälst där hästen är vad vid att gå. Jag hade samma problem med ett av mina varmblod. Men som tur var att vi hade en lång hage. Så jag började med att rida längs med hagen runt. sedan när vi kom tillbaka fick han godis.

När jag var liten, fick jag min första häst när jag var 10 år. Det var en shettis/islänning på 3 år som jag fick rida in. (med lite hjälp förståss) Eftersom jag ej kunde rida så bra, köpte vi en New forrest också (läromästare) Han var 20 år och världens snällaste. Den lille hästen började med detta att han bara ville vända m.m. Då gjorde vi så att vi bara red ut på new forresten och lät den lille vara kvar i hagen. Han gnäggade för fullt när vi red iväg och försökte komma ut från hagen..Så gjorde vi varje gång han var olydig när vi skulle rida ut. Och tillslut var han hur snäll som hälst eftersom han visste att var han olydig blev han lämnad själv i hagen. Detta var kanske bara en tillfällighet, men det fungerade för mig i alla fall. :) :rofl:

Tack, det är bra att få lite olika tips så har jag lite att välja emellan. Menar du att du tömkörde iväg din häst från stallet då? Det har jag inte provat men däremot har jag provat leda henne iväg, innan funkade det inte heller men det har blivit bättre. Jag ska nog prova tömköra henne iväg kanske för då går ju hon först ändå.

Senast ändrad av en moderator:

Det var oxå bra tips jag fick av dig. Ska provas! Tack!

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 814
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
2 049
Senast: Bowman
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 635
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka