min hund måste gå ner lite i vikt!

Baddy96

Trådstartare
kan ni tipsa mig om vad jag kan ge henne för foder? Hon har ca 1 kg övervikt (border terrier). Hon promeneras 1-3 timmar/dag + att hon är ute och rör sig fritt på vår gård. kan man ge henne grönsaker?

Sv: min hund måste gå ner lite i vikt!

Hoppa över maten ngn dag (om hundens mage klarar det vill säga). Dra sedan ner på fodret, äter hunden 3 dl om dagen skulle jag ge 2-2 1/2 dl tills den gått ner.
Annars kan du ju köpa ett lågenergi foder så slipper vovven gå hungrig. Magen får ngt att jobba med men inte samma enrgi mängd.

oki..tack för svaret. har hört att man kan ge typ rivna morötter och sånt också...är det bra?

En hund är till största delen ett rovdjur. Att ge den bara morötter kommer ge den näringsbrist. Att byta ut ett mål någon gång ibland är väl dock inte farligt.

oki...men jag hade inte tänkt ge bara morötter utan ihop med vanligt torrfoder som bukfylla liksom:)

Golden jag hade var väldigt överviktig, hon var som en jättegris. Hade nog minst 10-15 kilos övervikt. Hon åt precis allt, både ute och inne. Frågade en veterinär vad jag skulle göra. Svaret var att dra ner kraftigt på maten och ge henne enbart filmjölk varannan dag. Hjälpte väl något men då hade lederna redan gått åt pipan. Fick avlivas senare p.g.a att benen inte bar längre. Låt det inte gå så långt, det är fruktansvärt. Jag fick så himla dåligt samvete.

Att ge hela morötter är bra bantartuggisar ;)

Skulle byta till lågenergifoder... Tänk på att läsa innehållsförteckningen noga! Många tillverkare har olika uppfattning om vad light/normal och högenergifoder innebär...

(Ett tips är Änglamarks helfoder baserat på vete. Det kan nog hundar äta hur mycket som helst av och fortfarande gå ner i vikt ;) )

Det kan du göra.

Jag skulle tipsa om Eukanubas Special Care Excess Weight:
80.jpg

(utdraget ifrån hemsidan):
Att hunden håller sin idealvikt är en huvudfaktor för dess hälsa
och välmående. Trots detta blir fler och fler hundar överviktiga
vilket leder till ökad risk för diabetes och hjärt- och ledproblem.
Maten spelar en avgörande roll för din hunds vikt. Eukanuba har därför tagit fram Eukanuba Excess Weight som hjälper din hund att få en slank kropp och ett hälsosammare liv.

Den här typen av Special Care hjälper din hund genom att innehålla:
• L-Karnitin – en naturlig fettförbrännare.
• Färre kalorier – lägre energiintag för en mer effektiv
viktminskning.
• Optimal fibernivå vilket underlättar matsmältningen och ger
mindre och fastare avföring.
• Två typer av utfodringsalternativ (för detaljer se förpackningen).
- steg 1: viktminskning
- steg 2: bibehålla önskad vikt

Min vovve bantade i våras, gick ner ca 4 kg.
Jag testade både royal canin obesity och Hill´s r/d
Tyckte obesity var bäst, när hon åt den andra bajsade hon enormt mycket!
Vi gick på en massa långpromenader och var jättepetiga med fodret och hon gick ner sina kilo på några månader.

Jag gav alltid min hund grönsaker istället för hundgodis.
Gurksnuttar och morotsbitar mestadels. Han älskade det!
Kan vara värt att prova. Kanske svårt om man gett godis från början...

Han var absolut inte överviktig, men jag gav honom hellre morötter som godis och belöning än frolic och liknande.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 006
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 505
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 944
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 815
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka