Min hund kan allt, utom.....

Sv: Min hund kan allt, utom.....

Svarar flera: vi tränar inget för tävling, men till vardags blir det lite lydnad, lite spår och en del uppletande. Vi har haft perioder med mer och mindre träning men ändå samma problem med dragigheten. Att hoffar är dragiga har jag hört förr men köper inte det riktigt, det måste ju bero på att vi inte lyckats få henne att förstå - vår andra hoffe drar ju inte... Tiken är MYCKET bättre när man går ensam med henne, men vi vill ju gärna kunna gå tillsammans, jag och sambon med båda hundarna. För övrigt tycker jag att jag fått en del bra tips som jag bara ska välja vilket vi tror på mest och börja med det! :)

Jag har fått tipset att använda långlina, då kan hunden gå iväg längre än med koppel (du slipper rycket som blir) men du har fortfarande en säkerhetslina ifall den går iväg för långt

Har inte testat det själv än men ska göra det ikväll på kvällspromenaden. Min är lite lika din, jäkla duktigt på trix men inkallning , gå fint i koppel och annat "tråkigt" gör man när det passar. Brukar kalla honom för min lilla cirkushund.

Men vi jobbar på det, vissa dagar mer än andra. Blir nog bra om ett par tre år eller något

När vi promenerar i koppel, ja. Då får han kissa och nosa när jag ger tillåtelse. Nosandet kan ju ske en stund, såklart, på vår väg framåt. Min hund får gå timslånga promenader i skog och mark varje dag lös också. Eller som just nu i långlina eftersom han är för förtjust i andra hundar och människor och det kan brista i inkallning. Långlinan är lång och han får bra fart och rörelsefrihet.

Jag tycker inte alls det är konstigt att han ska gå vid sidan när vi går hemifrån och jag säger varsågod till kiss och nos där jag tycker det passar. Eftersom det är en hanhund i sina bästa år skulle han gå med nosen i backen absolut hela tiden och kissa på varje sten, lyktstolpe och tuva. Det är ett framgångsrecept för en dragig hund.

Men TS hund får inte gå lös skriver hon, eftersom hon inte litar på att den sticker. Då återstår koppelpromenader. Där den enligt ditt förslag inte ens får bestämma vilka fläckar den vill lukta på eller var den ska uträtta sina behov.

Jag har också hanhundar i sina bästa år och de kissar inte precis överallt bara för att de får. Att helt släppa kontakten med mig är inte heller okej. De måste lyssna. Men att bestämma över varje steg hunden tar är något helt annat.

Håller helt o hållet med! Men det kan vara smart låta hunden göra sig av med den värsta energin först. Så ja på den tiden var jag överviktig och otränad efter 2 graviditeter med foglossning men när jag väl började jogga med dem, oj vilken förändring!

För övrigt förstår inte min pudel det där med gå lugnt i långt koppel heller. Kortar jag upp honom vid min sida så går han lugnt. MEN är han trött kan han gå före mig i slakt koppel ;)

Min ena hund är en riktig oxe i koppel, han fattar bara inte att man kan gå på långt koppel utan att dra. Jag har kämpat i snart tre år med att han ska kunna gå fritt i koppel men det går bara inte. Han testar KONSTANT med att sträcka kopplet. Min lösning är precis den ovan nämnda - han går vid sidan punkt slut. Alltid när han går i koppel, oavsett var vi är och vad vi gör. Supertråkigt för hunden, visst. Men det är så otroligt mycket bättre för honom att slippa gå upp i stress varenda promenad och han slipper skada halsen för att han drar. Och jag märker enorm skillnad på hunden vilken typ av promenad vi tagit. Om jag går i staden och låter honom gå som han vill så släpar han stundtals runt mig och när vi kommer hem är han fortsatt uppe i varv och beter sig som om han inte vore trött. Går han vid sidan lika lång promenad lägger han sig omedelbart när vi kommer hem och är LUGN.

Som komplement till promenaderna kör jag barmarksdrag med honom, där har han en ordentlig dragsele och får dra precis hur mycket han orkar. När vi är ute på långpromenader där han absolut inte får gå lös har jag med dragselen och midjebältet och låter honom bogsera mig runt delar av rundan. För att han helt enkelt ska få utlopp för dragviljan som han faktiskt har i sig.

(Dock är han enkel att ha lös på våra rundor hemma, bor på gård och får ströva inom tomtgränsen alltid när vi är hemma.)

Som sagt, om hunden får vara lös och "bara vara hund" så ser jag inget problem med att man styr över den. Men TS skriver att hon inte vågar ha den lös. Så när ska den få vara hund?

Jag säger inte heller att det är okej att hunden drar som en idiot. Bara att det finns andra vägar än att hunden ska jobba varje gång den behöver gå på toaletten. För att koncentrera sig om att gå fint vid sidan är inte rastning, det är jobb.

Jag tror absolut att det kan vara så att vissa raser drar mer än andra, just på grund av deras energi och kamplust. En del hundar gillar ju känslan att få ta i med hela kroppen och ser nog själva inte något problem med att det tar emot lite. Därmed inte sagt att alla hundar inom samma ras är helt lika på området. Så att det enbart beror på träning stämmer inte enligt mig.

En lydnadsdomare som har haft kelpie och själv tävlat på hög nivå sa till mig när jag nyss köpt min valp att "bli inte ledsen om du inte får den att gå fint i kopplet, för det GÅR inte med en kelpie" ;). Även Jan Gyllensten och Yrsa Franzén Görnerup är inne på spåret att olika hundar har olika lätt för att bli dragiga, men har lite olika förklaringsmodeller.

Men TS hund får inte gå lös skriver hon, eftersom hon inte litar på att den sticker. Då återstår koppelpromenader. Där den enligt ditt förslag inte ens får bestämma vilka fläckar den vill lukta på eller var den ska uträtta sina behov.

Jag har också hanhundar i sina bästa år och de kissar inte precis överallt bara för att de får. Att helt släppa kontakten med mig är inte heller okej. De måste lyssna. Men att bestämma över varje steg hunden tar är något helt annat.

Din hund lyssnar. Det gör inte TS hund. Den drar som en galning.

Du och jag tycker olika. Jag tycker inte ens det är i närheten av djurplågeri att kunna promenera med sin hund vid sidan.

TS hund får inte vara lös. För den sakens skull behöver den inte dra i kopplet. Det finns långlinor.

TS har inte skrivit någonstans att hennes hund inte lyssnar. Och nånstans har den nog koll på matte ändå eftersom den söker upp hennes sida när hon stannar men går ut och börjar dra så fort de rör sig framåt igen.

TS har inte skrivit någonstans att hennes hund inte lyssnar. Och nånstans har den nog koll på matte ändå eftersom den söker upp hennes sida när hon stannar men går ut och börjar dra så fort de rör sig framåt igen.

Hon kan i princip allt man vill utom att gå i koppel - hon är precis hopplös och vi har provat med en massa saker utan att nå fram till henne. Vanligt halsband, stryp, sele - inget resultat! Godis, stanna, små ryck, NEJ....inget resultat! Godis funkar så att hon går fint medan man har godis i handen, när väl fått det springer hon framåt och sträcker upp kopplet i ett ryck och sen är dragandet igång. När man stannar för att hon drar kommer hon tillbaka till sidan men så fort man börjar gå igen drar hon..... Hon förstår ju att hon ska komma till mig när jag stannar men hur får jag henne att fatta att det är dragandet jag vill bli av med??? Några fler tips????

Det där kallar inte jag för att lyssna.

Det handlar inte om att lära hunden att inte dra i koppel. Du vill lära hunden att gå i samma takt som du gör.
Precis så jag menar. Det blir för bekvämt för människan att ha kopplet på; för då behöver man inte ha kontakt med hunden. Det är människan som behöver lära sig att inte dra i kopplet och prata med hunden istället, innan kopplet sträcks. När man har den kontakten kontinuerligt, så hänger kopplen.

Jag har 90 kilo hund med mig när jag går ut med mina grabbar; men de vet att vi går tillsammans och då får man hålla mattes takt, hålla sig i närheten och så får vi vänta in varandra om nån stannar till. Nån kadaverdisciplin och gå fot kör vi inte med, om det inte är på en trång trottoar bland en massa folk och cyklar - då får de givetvis hålla sig intill. Annars går det alltid bra att svänga hit och dit och stanna till o nosa hur man vill.

Din hund lyssnar. Det gör inte TS hund. Den drar som en galning.

Du och jag tycker olika. Jag tycker inte ens det är i närheten av djurplågeri att kunna promenera med sin hund vid sidan.

TS hund får inte vara lös. För den sakens skull behöver den inte dra i kopplet. Det finns långlinor.

Min hund lyssnade inte alls när jag fick honom. Han drog också som en galning. Då la jag först massor med belöning på att han tog kontakt när jag stannade och sedan korrigerade jag det sista så han fattade att han var tvungen att lyssna även när han inte hade lust.

Jag opponerar mig inte mot att hunden ibland måste gå vid sidan. Utan att den BARA ska gå vid sidan. Det är inte okej. Hunden måste få vara ledig ibland också.

Man kan även säga så här: Istället för att fokusera på vad hunden gör fel (dra i kopplet), så lär man den göra rätt (hålla kontakten och vara i närheten) - och belönar det.

*kl*

Det handlar inte om att lära hunden att inte dra i koppel. Du vill lära hunden att gå i samma takt som du gör.
För dessa två saker blir inlärningsmomentet helt olika, eller hur?

.

Det där ska jag ta tillvara på, jätte bra tankesätt.

Kl
Jag berättar hur jag har gjort, om min metod är bra eller dålig får stå för var och än, detta är inget jag lärt mig på kurs eller liknande.

Jag använder ju kedja på jakthundarna (eller ja på den som drar även om båda har stryp). En positiv bieffekt med kedjan är att den "klickar" i länkarna när kopplet blir sträckt.

Hunden ifråga är fruktansvärt ivrig och glömmer fort bort sig även om han i grunden vet att han inte ska dra i kopplet, klickandet i länkarna har blivit vår lilla signal. Jag har hållit kopplet likt jag håller tyglarna när jag rider och varje gång han är på väg att hamna för långt bort så gör jag en "förhållning" inte så att kedjan dras åt för stryp utan för klickandet (detta kräver alltså att kedjan är så lång att den "klickar" innan den dras åt hårt) från början la jag snabbt till ett ljud själv också som drog hans uppmärksamhet mot mig varje gång kedjan lät och berömde då uppmärksamheten. Senare berömde jag bara uppmärksamheten utan att själv låta.

Det är lite vanskligt att ge sådan här råd via skrivt eftersom det lätt kan missuppfattas och jag är övertygad om att det finns 1000 andra kanske bättre sätt men detta passade oss som ekipage. Jag vill därför tillägga att jag inte säger åt någon att skaffa kedja om man har de kunskaperna att man klarar sig utan.
Jag är också helt övertygad om att metoden funkar på andra sätt utan ljudande kedja, för Jakthunden som lätt låser sig var det dock ljudet som var effektivt och det var lättsamt för mig att ljudet kommer automatiskt.

Hela metoden grundar sig i att min hund vet från början att jag vill ha honom nära (inlärt med långlina pga att han drar efter älg när han är lös :p) det han behövde var bara ett frekvent "jajust de" utan att jag hela tiden behöver säga till honom.

Problemet är idag inte helt löst men det är helt och hållet vi som förares fel eftersom jag och sambon dels tränar olika, dels ofta går med två hundar samtidigt vilket gör att vi är alldeles för slapp med belöningar.

Jag opponerar mig inte mot att hunden ibland måste gå vid sidan. Utan att den BARA ska gå vid sidan. Det är inte okej. Hunden måste få vara ledig ibland också.

Klart hunden inte bara ska vara vid sidan. Det verkar tråkigt för både hund och människa. Jag tror dock att för en hund som TS hund kan det vara bra att få tydliga instruktioner om huruvida den är i arbete eller i fri att göra annat. Skönt att slippa det där eviga dragandet från båda håll.

Om hunden är frisk och får sina behov tillfredsställda så skulle jag prova ett VGW-bälte. Finns i billigare varianter för 200 kr, själva VGW-märket kostar runt 500-lappen men det är det värt! Då kan de inte dra eftersom hunden leds åt sidan med en frontknäppning och man kan arbeta därifrån och göra hunden uppmärksam på dig. Om du tränar rätt kommer hunden att lära sig var någonstans gränsen går för kopplet och du kan successivt byta över till det du brukar använda annars.

VGW-bälten tycker jag är super och betydligt bättre än halti och dressyrselar då den utgår inte från att skapa ett obehagligt tryck eller riskerar att skada hunden utan ser bara till att hunden inte kan dra framåt utan leds åt sidan.

Om hunden är frisk och får sina behov tillfredsställda så skulle jag prova ett VGW-bälte. Finns i billigare varianter för 200 kr, själva VGW-märket kostar runt 500-lappen men det är det värt! Då kan de inte dra eftersom hunden leds åt sidan med en frontknäppning och man kan arbeta därifrån och göra hunden uppmärksam på dig. Om du tränar rätt kommer hunden att lära sig var någonstans gränsen går för kopplet och du kan successivt byta över till det du brukar använda annars.

VGW-bälten tycker jag är super och betydligt bättre än halti och dressyrselar då den utgår inte från att skapa ett obehagligt tryck eller riskerar att skada hunden utan ser bara till att hunden inte kan dra framåt utan leds åt sidan.

En fundering, har läst om vgw tidigare men har alltid undrat vad som händer om det är just åt sidorna hunden drar? Blir de bara lite motstånd åt andra hållet då (så det blir ännu roligare :p ) .

Jag har metizosele till Billy, med rygg- och frontknäppe och den fungerar på ungefär samma sätt som VGW.
Oavsett om hunden drar framåt eller åt sidan så kommer den att vändas mer mot dig ju mer den drar eftersom kopplet sitter fast framme på bröstet. Den får inte samma chans att ta kraft mot kopplet och dra eftersom riktningen ändras. Om den ska dra så får den gå baklänges, och det brukar vara lite för avancerat. ;)

De lär liksom sig själva, den som håller i kopplet behöver inte göra särskilt mycket med än hålla i.

edit:
Billy har förresten en gå-fult-sele och en gå-fint-sele.

Senast ändrad:

Som sagt, om hunden får vara lös och "bara vara hund" så ser jag inget problem med att man styr över den. Men TS skriver att hon inte vågar ha den lös. Så när ska den få vara hund?

Jag säger inte heller att det är okej att hunden drar som en idiot. Bara att det finns andra vägar än att hunden ska jobba varje gång den behöver gå på toaletten. För att koncentrera sig om att gå fint vid sidan är inte rastning, det är jobb.

Måste bara tillägga att min hund får lös på säkra ställen, Vi kör iväg ungerfär varannan dag till ställen t.ex. grustaget i närheten där dom kan både springa och bada, samt att vi bor på gård och dom går lösa alltid när vi är hemma.

Problemet är att man för det mesta inte är konsekvent. Så när ni tränar att gå fint i koppel, ha en signal (kommando) för detta alt ett speciellt koppel. Om ni bara ska gå ut och gå och du vill slappna av, låt hunden dra då och sätt på ett dragbälte och sele på hunden så får ni båda fysträning samtidigt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 524
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 992
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 046
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 518
Senast: Barrow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka