Min hund blev aggressiv!

FrontLine_

Trådstartare
Först och främst vill jag inte ha några kommentarer om vems fel det var osv. Inget tjaffs heller, utan jag vill helt enkelt bara ha hjälp nu!

Så här gick det till.. Jag var ute och gick med min hund för några dagar sen. Han var tidigare en BUSIG hund som ville fram till andra hundar enbart för att busa.. Men så för några dagar sen.. Jag hade han lös i skogen där det sällan går andra hundar. Otur som jag har så kommer det två hundar som var kopplade. Altså, min var lös, hennes var kopplade. Självklart tar jag fast min hund och håller han i kedjan. Då tvärdrar han till och jag tappar greppet, och han kutar jätte lycklig fram till dom två hundarna för att busa. Kvinnan som håller i skriker på min hund, och försöker få bort honom därifrån.
DÅ smäller det.. Hennes hund anfaller min, som då först blir helt förtvivlad, och sen rent ut sagt flyg förbannad. Det blev bråk hundarna emellan, tills jag hunnit springa fram och ta bort min hund därifrån..

Kvinnan berättar att hennes hund är hundelak, därför blev det sånt bråk. Inga hard feelings mellan oss två iallafall.. (tack och lov)

Nu till saken.. Min hund TÅL inte att se andra hundar nu.. (bara väldigt få hundar bryr han sig inte om) han blir altså galen och ska nästan äta upp dom..

Blev allt så himla tokigt när det blev bråk mellan hundarna, och vad i tusan ska jag göra??:O

Sv: Min hund blev aggressiv!

Hur gammal är din hund?
Min har alltid varit busig, leksen och alltid så snäll men... Hormonerna spökar ganska bra i honom nu och en tid tillbaka. Jag har sett till att han aldrig mött en elak hund, jag har bestämt vem som hälsa osv, jag har slagits rejält med en hund som aldrig gav sig och min hund stod bredvid och följde med hela tiden när jag parrerade och svängde runt, han visste att matte reder ut det här. Jag har vänt på hundar som har velat fram och han har alltid lekt med likasinnade, ingen skulle få "förstöra" min hund. Ville inte ha en hundilsken hane.
Trots att jag alltid gjort det så blev ju även han en trotsig tonåring med väldigt bra självförtroende:smirk: Klart att han anser sig störst, bäst och vackrast.

Vi var också en gång i skogen och han fick vara helt lös (som jag inte brukar låta honom vara, sele + lina) men jag hade fått så mycket skit ett tag så jag sket i allt, det spelade ju ingen roll hur bra vi uppförde oss, vi fick skit i alla fall. Då i "min" skog där jag alltid brukar vara själv kommer det en man med två greyhound lösa som min springer fram till, när jag kommer dit hör jag hur mannen skriker - om du gör någonting sliter jag huvudet av dig:eek: bla bla. Mannen springer runt och sparkar min hund flera gånger och just då kunde jag ta det för jag visste att vi gjort fel. Jag såg och hörde att min hund satte upp sin ena tass på ryggen på en av hans hundar och morrar, Jag hade aldrig hört min göra så förut och blev paff, jag ropade på min och varje gång hundarna stannade så sprang gubben dit och sparkade, de flyttade sig några meter osv. Tillslut fick jag tag på min och vi skildes åt innan jag hann andas och prata och be om ursäkt. Men jag började tänka, varför ska allt hända mig... Sedan kom jag på hur skulle min hund kunna vet vem som "bet" honom, när de stod och nosade på varandra fick han ju en spark i sidan varje gång.

Jag förstår att gubben blev rädd när min jätteschäfer kom och var kaxig men han läste av hela situationen fel och kunde ha orsakat ett väldigt slagsmål där. Hans hundar var också lösa. Hade hundarna fått nosa och kollat var de stod hade inget hänt, de hade läst av varandra och gått vidare!

Så i en viss ålder så är det kaxiga och tycker de är bäst, försök att umgås med "kända" hundar och bygg upp självförtroendet igen. Det är en svår balansgång att veta hur man ska göra i alla situationer.
Se till att han förstår att du tar över när det händer något oväntat, ta över ledarrollen - att det här fixar matte, du behöver inte bry dig.

Vår hund har varit med om samma sak. Han var en liten halvmesig setterpojke som inte trodde att det fanns något ont i andra hundar. Men så blev han oprovocerat anfallen av en annan hund och fick en bitskada millimetrar från ögat. Jag blev såklart väldigt chockad och rädd, vilket smittade av sig på hunden. Efter det har han, precis som din, blivit hysterisk av att träffa andra hundar (särskilt de som liknar jämthundar eftersom det var en sån som anföll honom). Det har dock blivit bättre med åren. Som Fiffi skrev -träffa hundar som du vet är lugna och trygga, successivt kommer självförtroendet att byggas upp. Och försök att själv inte förbereda dig på utfall så fort ni möter en annan hund, hunden känner att du går i "försvarspositon" och gör det även sjäv.

Vad som händer när två olika hundar möts från olika flockar är att det skapar en "konflikt". Har hunden från början fått ta sig an uppgiften att lösa konflikten mellan matte/husse/ och sig själv vs den mötande flocken är det inte konstigt att såna tokigheter händer.

Olika hundar reagerar olika på mötande hundar, eftersom att det inte är naturligt för en hund att socialicera sig med främlingar egentligen, så försöker de alltid på något sätt oskadligöra "fienden". Har man tur
har man en hund som försöker sluta fred. Antingen genom underkastelse eller inbjudan till lek. Har man otur vill hunden oskadliggöra den andra hunden på mindre fredliga sätt..så att säga.

Hade du från början gjort klart för din hund att det är du som sköter det sociala i flocken hade den troligen inte ens gjort "bus utfall" utan
kunnat passera mötande hundar i lugn och ro, det skapar alltid någon form av stress om hunden får "ditt" jobb.

Nu blev det så att när din hund kom lös och ville vara fredlig och busa blev den andre hunden förbannad, antagligen för att den var så burdus och sprang fram trots att den andra hunden säkerligen visade att det ville den inte. Det blev bråk, och din hund blev troligen rädd och fick smaka på hur andra hundar svarar upp i konfliktsammanhang. Blir man påhoppad måste man försvara sig, och antagligen är din hund beredd på det hela tiden nu när ni möter andra hundar. Han löser konflikten genom att visa sig aggressiv istället för "vänligt" inställd.

Kort och gott är det du kan göra nu är att försöka ta över hans roll som den sociala typen i flocken, då blir han lugn och behöver inte bry sig om mötande hundar, det sköter ju du! Känner du någon som har hund som ni inte brukar "leka" med jätteofta? Fråga om dom kan vara statister så ni kan öva möten med dom. Gå förbi med din hund och låtsas som att det regnar, visa dig hela tiden lugn och trygg.
Gör han utfall, gå bara så normalt du kan förbi. Men kommendera tex "fot". Blir du arg och frustrerad kan det hända att din hund blir likadan.vill säga ännu mer uppstissad...löser du det ändå inte så ta kontakt med någon som kan det där!

Hoppas det löser sig och att du förstod min text, jag försökte förklara så enkelt som möjligt.:o

På ett sätt kan jag tycka att din hund fick sig en nyttig läxa; man springer inte fram i 190 och busar med "folk" man inte känner för då kostar det. På så vis tycker inte jag att det hela egentligen var en så hemst onaturlig situation eller konstig reaktion från någon. Problemet är väl att det blir lite galet när en hund är lös och en annan är kopplad, det gör säkert att det kopplade hunden reagerar och agerar kraftfullare än vad den annars hade gjort.

Tror inte att effekten kommer att sitta i så värst länge om du ser till att komma ut och träna ofta. Umgås med "säkra" hundar, läromästare eller vad du vill kalla det, lösa utan koppel så att din hund får reparera sitt självförtroende.

Varför bara hålla din hund i halsbandet när du vet att han vill fram
till andra hundar istället för att koppla honom?

Fiffi1Han är visserligen bara sju månader, och jag har märkt på han att han testar mig så fort han kan, men jag har aldrig varit med om det här.
Självklart så blir jag inte arg på min hund när det här händer nu, utan jag försöker bara låtsas som ingenting. Var ute och gick med han idag, och mötte två stora schäfrar och en liten hund på samma gång, och det gick hyffsat bra.. Inte likadant som det var för några dagar sen. Visserligen så visar han fortfarande att han inte gillar hundarna, men det är ju en bit på vägen iallafall:)

Jag ska försöka gå på ställen där det är så mycket hundar som möjligt, men även att han ska få träffa andra hundar och leka. Man får väl försöka göra allt för att ta tillbaka ledarrollen från mitt stora troll..;)

MrsScabtreeInnan det här slagsmålet hände, så var det jag som hade ledarrollen. Men någonting gick fel just den där gången, det hände så snabbt att jag knappt hann vara med, och nu ligger jag i underläge så att säga.. Men som sagt, vi kämar på :D

Jeeves Visst kan man anse att han fick sig en nyttig läxa, men jag hade helt sett att det inte blev så här extremt haha.. Jo det var väl säkert just det att hennes hund satt kopplad och min kom framrusande. Självklart förstår jag att hunden kommer att försvara sig, och när det blir bråk måste ju min försvara sig också.. Nä vi får hoppas att det inte sitter i så länge..:)

Mirre Nu var det ju så här att det gick inte i slow motion, och hade jag hunnit ta på han kopplet så hade jag självklart göra det. Men det här gick på ca 10 sek, och jag hann helt enkelt inte.

Så här gick det till.. Jag var ute och gick med min hund för några dagar sen. Han var tidigare en BUSIG hund som ville fram till andra hundar enbart för att busa..
Trots att det här är ett positivare beteende än agression är det fortfarande hunden som kontrollerar och handlar mot mötande människor och djur. Sålänge den gör det är det inte du som leder, oavsett om han "bara" ska busa..

Trots att det här är ett positivare beteende än agression är det fortfarande hunden som kontrollerar och handlar mot mötande människor och djur. Sålänge den gör det är det inte du som leder, oavsett om han "bara" ska busa..

Yes, det vet jag också, och det nämnde jag också tidigare;)
Men just nu var ju inte problemet just det, utan det var att han har ändrat sitt beteende och blivit aggressiv istället.

Så, som jag sa tidigare.. Jag är bara intresserad av tips hur jag ska gå vidare, och inte några kommentarer som jag redan vet;)

Yes, det vet jag också, och det nämnde jag också tidigare;)
Men just nu var ju inte problemet just det, utan det var att han har ändrat sitt beteende och blivit aggressiv istället.

Så, som jag sa tidigare.. Jag är bara intresserad av tips hur jag ska gå vidare, och inte några kommentarer som jag redan vet;)

Vilket jag redan gjort, jag förklarade varför hunden bivit agressiv och vad du ska göra åt det..det dög inte?:confused:
Dessutom säger du ju emot dig själv. Nu vet du plötsigt att du inte är ledaren, men i ett tidigare inlägg skrev du at du var det innan vilket jag försökte förklara för dig att du inte alls var. Låt mig citera:

Du skrev detta til mig:

MrsScabtreeInnan det här slagsmålet hände, så var det jag som hade ledarrollen.

Då ville jag förklara att det hade du inte alls om situationen innan slagsmålet varit som du beskrivit, vill säga:

Så här gick det till.. Jag var ute och gick med min hund för några dagar sen. Han var tidigare en BUSIG hund som ville fram till andra hundar enbart för att busa..
Jag vile alltså förklara att trots att din hund var vänligt inställd när han "bara" ville busa så betyder inte det att du hade den trygga ledarrollen. Han skötte uppenbarligen det sociala åt er.

Då skrev du:

Yes, det vet jag också, och det nämnde jag också tidigare

Jag är inte ute efter att peka ut vad som är fel, jag vil helt enkelt bara förklara för att du ska förstå. Tar du illa upp så är inte det min mening.Jag vill bara vara konstruktiv.

Jag är inte ute efter att peka ut vad som är fel, jag vil helt enkelt bara förklara för att du ska förstå. Tar du illa upp så är inte det min mening.Jag vill bara vara konstruktiv.

Okej då förstår jag vad du menar.
Vad tycker du/ni att jag ska göra för att ta tillbaka ledarrollen till 100 % då?.. För jag står verkligen och trampar nu.. Jag har gjort allt jag kan tänka mig, men kommer som inte längre...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 270
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 007
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 230
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 430
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈