Min häst vill bli inkörd

B

Blixtra

..och jag har inte tid för honom justnu. Jag är grön vad gäller körning, har aldrig kört men börjar bli (MYCKET) intresserad. Många som kör här runt omkring.

Så jag funderar på att slå två flugor i en smäll, lämna hästen för inkörning nu när jag endå inte har så mycket (läs ingen) tid.

Vad ska man tänka på? Han blir 4år i sommar, är mycket hanterad, super mycket tömkörd (han är bättre på töm en att gå brevid), snäll och intligent häst, jag har haft honom sedan han var bebis.

Hur letar jag bäst efter de som tar sig ann inkörningar, och hur vet jag att de är bra på det?

Sv: Min häst vill bli inkörd

Låter som han kan bli en bra körhäst :)

Hör med något/några körförbund i närheten om dom kan rekomendera någon, vissa rasklubbar anordnar ju även kurser och då kan man ju fråga den som håller i det vart han/hon tycker man ska vända sig. Jag har aldrig lämnat bort någon av mina så jag har tyvärr inte så mycket mer tips.

Lycka till!

Är du helt grön oxå - så rekommenderar jag nästan att du tar dig tid till inkörningen med hjälp av någon kunnig person.
Tycker inte att det är riktigt bra att lämna bort hästen för inkörning för att sedan få hem den för att köra själv..... Tar ju ett tag innan en häst är ordentligt inkörd och "säker", och då är det viktigt att man själv har fått med sig "säkerhetstänket". Är så mycket som kan gå fel i körningen - inte lika känsligt i ridningen upplever jag..

Alt är ju att skicka iväg för inkörning och sedan få hjälp när man fått hem hästen igen....

Lycka till!!!!!

Alt är ju att skicka iväg för inkörning och sedan få hjälp när man fått hem hästen igen....

Lycka till!!!!!

Precis så tänkte jag. Har tjejer i stallet som är duktiga, men som inte kan ta åt sig att köra in (pga tid), däremot ställer de gärna upp och ger lektioner när han är klar och jag har mer tid att vara med osv.

Men jag ska ta kontakt med körklubben och se vad de säger, tack för tipsen :) !!

Vad står du i för stall som har så duktiga körkunskaper?? Har aldrig stått i något stall där någon kunnat köra... räknar då inte in småtjejer med shettis o skitsele.. eller tränande travare.

Var i sverige bor du, du har inte skrivit in det i din pres.

Jag bor i göteborg. Har eget stall. Här står det en mycket duktig tjej (vuxen) som tävlingskör och har arbetat på flera större stall bla. hos Tomas Eriksson, hon är även engagerad i körklubben. Shettisgänget räknar jag inte alls, även om vi har sådanna också ;) . Sedan finns det ett gänga gammla hederliga "nordsvensk-kvinnor" som fortfarande arbetar med sina hästar på åkern, de har helt ovärdeliga "gamla" kunskaper!! Jag är bortskämd med mycket bra hästfolk som besitter gedigna kunskaper! Så att jag ska få den bästa hjälpen när min häst väl är inkörd oroar mig inte det minsta!!

oj oj oj, sååå avundsjuk! och ändå slänger du in en fråga här :)

Det är ju kruxet, de har ju inte tid att ta åt sig hela arbetet :cry: ! Men ställer gärna upp att "köra in mig sedan" :) . Jag kan ju inte skicka hästen för inkörning till Tomas.....

Fick tips om att gå in på kuskringen (är det rätt?) och kolla runt.

Bor du i Göteborg så finns Nordhallands Körsällskap i Kungsbacka/Vallda. Dit åker jag och får hjälp men min 3 åring nu... Jättespännande. Dom har träningsdagar för medlemmar.
Det har även bildats en ny "klubb", vid galoppbanan i Säve, men den är nog inte "igång" ännu...

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 453
Senast: Efwa
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Efter tre år av bråk & krångel vänder jag mig till er kära & kloka bukefalister! Jag har nu stått i ca: tre år i ett stall med en...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
20 571
Senast: Jossantt
·
S
Hästmänniskan Jag tror jag håller på att bli lite smågalen här.. Har min häst uppstallad med fullservice i ett mysigt 6 hästars stall. Stallägaren...
Svar
10
· Visningar
1 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar