min häst verkar ogilla galopp ?

F

fjordar

min häst blir jämt arg och drar öronen bakåt i galoppen.
har någon nåt tips på vad man kan göra för att hon ska tycka det är roligt?

Sv: min häst verkar ogilla galopp ?

För mej finns endast två olika anledningar för det beteendet.

1. Hästen försöker skrämma dej/ ta över.

2. Hästen orkar inte arbetet, alt har smärta någonstans. Antingen av utrustning eller någon annanstans.

Beter den sej likadant både i skogen och på bana?

Mvh Domino_s

har inte ont, har passande utrustning.
lika arg både på ridbana o i skogen.
men bara arg just när det gäller galoppen
är i full kondition

Beter sig din häst lika dant vid logrering? Galloperar h*n aldrig i hagen? Hur beter den sig då?

/Lisa

Är du säker på att hon lägger öronen bakåt i arg position? Hon vrider inte bara öronen för att slippa vinden? Många hästar viker/vrider ju öronen bakåt just i galoppen för att slippa vinden i öronen.
Om du är säker på att det är för att hon är arg så anlita en veterinär för då är något fel.
Du kan inte lägga in en bild på hur hon ser ut i galoppen?

Rider du mycket med inner handen? Blir hängande? Försöker du samla ihop henne? Korta henne?

Min 5 - åring var hopplös när jag köpte honom, elak i galoppen och slängde sig osv men det hjälpte när jag red på honom och släppte på inner handen.

När man rider för mycket med inner handen så låser du inner bakben i galoppen vilket resulterar att hästen inte kan ta ut rörelsen.

Nu kan jag korta honom pga av han blivit starkare, låt henne gå framåt ordentligt och släpp inner handen så du får en båge på tygeln i mellan åt. Släpp, ta (LITE), släpp, ta osv

Lycka till!

låter som den har ont i min värld. Ta till veterinärklinik som får gå igenom den ordentligt. Vet många hästar med kotledsinflammationer som bara visats på just detta sätt - hästen grinar illa vid galopp o ägarna har trott det berott på tjurighet / lathet

Hellre vet en gång för mkt än en gång för lite! Tänk så här (gissar att du tycker det är dyrt att åka på undersökning)

- Om du INTE åker till vet nu utan fortsätter pressa hästen med olika knep o knåp så kanske den rasar HELT och du har en rejält skadad häst som kostar många mer tusenlappar än vad en grundlig undersökning skulle gjort!

- Om du åker till vet och den konstaterar att hästen är helt frisk o kry överallt så vet du ju att den "bara" bråkar och kan där efter börja jobba för att motivera den.
-

Är du säker på att hon lägger öronen bakåt i arg position? Hon vrider inte bara öronen för att slippa vinden? Många hästar viker/vrider ju öronen bakåt just i galoppen för att slippa vinden i öronen.
Om du är säker på att det är för att hon är arg så anlita en veterinär för då är något fel.
Du kan inte lägga in en bild på hur hon ser ut i galoppen?

tror inte det är vinden, gör ju så inomhus också.
om man galopperar när det är hoppning så är det dock kul,
då är örona frammåt :laugh:

fast en gårdsveterinär gör ju inget annat än kollar hälta iallafall så gör dom här.
Och hästen är inte halt/svullen/varm eller liknande.

fast en gårdsveterinär gör ju inget annat än kollar hälta iallafall så gör dom här.

Åk till klinik där det finns vet inom just det området som kan behövar. sÅ att det kan röntgas och behandlas om det skulle behövas.

Min ponny gör likadant och jag vet många hästar som har öronen bakåt vid galoppfattning och arbete under galopp.
Förutsatt att hästen inte har ont och är i kondition som du skriver så tror jag det är ett ticks.

jag vet några hästar/ponnier som drar öronen bakåt när ryttaren sitter för tungt/lutar sig bakåt för mycket i galoppen. Testa vara lätt i sadeln...

Jag syftar på fartvinden. En gårdsveterinär kan givetvis göra mer men vad du behöver göra är att åka till klinik så att allt finns tillgängligt.

ok tack för era svar.
jag ska testa med o longera imorgon och se.

Tycker du ska kolla upp hästen.

Min ponny var på hoppträning dagen innan vet kontroll. Var inte halt det minsta. Men hade blivit konstigt halt 2 ggr på 2 månader. Så vi ville kolla upp det.

Visade sig att hon hade kotledsinflammation och bara visade hälta vid böjprov. Varken före eller efter. Vet sa att hon hade hög smärttrösker och var bra på att dölja smärta. Hon var aldrig varm eller svullen eller öm.

Idag är ponnyn frisk och fullt igång. Men det kunde blivit värre om vi inte envisades med att få en ganska akut tid. Speciellt som hon inte visade något alls!

Hej!

Jag skulle kolla upp hästen, att sadeln passar och att du sitter korrekt. I galopp ändras belastningspunkterna av sadeln (och även ryttarens vikt) och det blir mer punkttryck på specifika ställen. Detta kans göra ont och även om sadeln är "perfekt" i skritt och trav kan den i galoppen trycka och göra ont. Många hästar blir också sura om man lutar sej för mycket framåt i galoppen eller om sadeln är sadlad för långt fram (eller har glidit fram) och hindrar bogens rörelser.

Det finns mängder med orsaker till att hästar kan sura i galopp, svårt att säja vad här. Är det en dubbelsidit lättare kotledsinflammation (tex pga dålig sadel som hindrar hästen att röra sej korrekt) är det svårt att se hältan!

Lycka till!
/Lavinia

Prova låta någon annan rida. Det kan vara så att din ridning inte passar hästen.
Även om det mest låter som att det har ont.

Din ridning ver det första som slog mig, du sitter inte och retar hästen onödigt långt bak med ytterskänkeln?

När mitt ena sto började göra så tog jag ut en kiropraktor.
Hon hade knas i korset och länden.

Vi vet ju inte vad de små kusarna gör i hagen när vi inte är där?

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Mrs Chippy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: Freazer
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama