Min häst va konstig i morse....snabb hjälp tack!

lovehorses

Trådstartare
Jag ska rådslå med veterinären men tycker det är lite tidigt att ringa när det inte är akut. Äter frukost först. :)

Igår fick hon spruta mot influensan, inget konstigt, fått det tidigare och int varit några problem.

Igår när jag släppte henne på gräs så ville hon int sätta ner huvudet riktigt, såg lite konstigt ut när hon gjorde de. Lade de bakom örat.
Imorse när jag jag kom stod hon bara å hängde. Annars brukar hon sätta ut huvudet ur boxen å hälsa. Gav inget kraftfoder, hon såg uppdragen ut i buken. börja misstänka kolik men hon hade bajsat.
Ingen feber!
Står lite konstigt med bakbenen också. Bestämmer att ta en kort promenad för att se hur hon ser ut.
Hon går på helt normalt men huvudet sängt och vill inte röra halsen/huvudet.
När jag börjar smeka hene på den sidan av halsen där hon fått sprutan så är hon spänd å visar smärta. Vill heller inte röra huvudet åt motsatta håll.
Gav henne grovfoder och hon börja äta direkt.

Har det blivit någon reaktion på sprutan?
kan de bli det?
Har ni varit med om något liknande?

Tacksam för hjälp innan jag ringer veterinär.

Sv: Min häst va konstig i morse....snabb hjälp tack!

För 3 år sedan när min ponny fick vaccination blev hon också annorlunda, jag trodde det var fång. Nu kommer jag inte ihåg exakt hur hon var men troligtvis blev hon extremt öm i hela halsen- tror det varade i 3 dagar. Just det märket av vaccination har hon aldrig fått förut.
Efter det har jag inte vaccinerat henne mer än stelkramp. 2 månader efter i Juli månad fick hon fång, (det beror säkert inte på sprutan men jag är nojjig).
Jag har börjat fundera med detta med vaccinationer efter svininfluensan....
Vad sprutar vi i oss och våra djur?

Det är en reaktion på influensa sprutan, eller väl egentligen på bärsubstansen i sprutan då det ofta är ett specifikt märkes influensa sprutor de reagerar på. Har en just nu som inte tål equips sprutor med enbart influensavaccin men deras kombinerade har fungerat. Har dock aldrig reagerat på något annat märkes spruta efter det så det är inte vaccinet i sig hon inte tål.
Det är bara att vänta ut att det avklingar och underlätta för dem så länge det håller på, ge höet i hönät så att de inte behöver sträcka ner halsen och låta de själva välja hur mkt de vill röra sig, det stramar oftast när de går också. Naturligtvis ingen ridning förrän de är helt rörliga igen, på min tog det nog lite mer än en vecka innan hon var helt rörlig och avslappnad i halsmuskeln igen.
Vaccinera inte med samma märke igen reaktionen blir ännu kraftigare nästa gång i så fall utan se till att det blir annat märke på vaccinet nästa gång.

Mitt sto reagerade ordentligt på den senaste vaccinationen. Hon har fått det vaccinet förut och aldrig reagerat nämnvärt tidigare. Blev ordentligt svullen vid injektionsstället, svullen i benen och generellt hängig. Hon gick och kände sig ömklig i alla fall en vecka innan det försvann. Enligt vet. så var det antagligen för att hon hade en infektion i kroppen när hon blev vaccinerad och då kan dom få en kraftigare reaktion.

Prata med veterinär.
Han sa att de vaccinationen hon fått equip är det fler hästar som fått reaktion. Hon ska få lite smärtstillande och antiinflamatoriskt så får vi se om de blir bättre

Satt henne en stund i sjukhage. Satt upp hönät men hon vville inte äta. får se hur det går.

Min ena ponny reagerade liknande när hon fick en influensa spruta en gång. Hon ville inte alls sträcka på halsen och tyckte inte alls om att bli klappad där hon fått sprutan. Gick över på 3-4dagar. Skönt det så slapp jag ringa till veterinären :)

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 474
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 311
Senast: mily
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka